Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 22 November 2013

RENUNGAN :CATATAN TERAKHIR SEORANG AS SYAHID AHMAD AMMAR BIN AHMAD AZAM



Assalamualaikum kekawan dan Salam Jumaat yang penuh Barakoh ...

Walaupun saya tidak mengenali As Syahid Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam tetapi saya begitu terkesan membaca perjuangan hidup beliau... Disini saya kongsikan bersama untuk renungan bersama...


Ahmad Ammar Ahmad Azam telah pergi menemui Tuhannya pada usia 20 tahun di dalam kemalangan jalan raya lima hari yang lalu di Istanbul, Turki. Beliau memilih bidang sejarah di Universiti Marmara dengan mendapat biasiswa Kerajaan Turki. Semangatnya untuk mendalami sejarah Uthmaniyyah dan melihat Kerajaan Islam kembali tertegak selari dengan cita-cita ayahanda dan bondanya. 

Sememangnya beliau dilahirkan di dalam keluarga yang mementingkan ilmu, ibadah, dakwah dan pengorbanan. Ayahandanya Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman, mantan Presiden Abim sudah tidak asing lagi bagi para pendakwah dan gerakan Islam di Malaysia. Ahmad Ammar satu-satunya anak lelaki kepada pasangan Tn. Hj Ahmad Azam Abdul Rahman dan Puan Nur Azlina Aziz. 

Sungguh bagi remaja semuda Ammar, untuk mendengar alunan Quran sebagai halwa telinga mungkin menjadi pilihan yang terakhir sekali. Namun tidak untuk Ammar. Beliau dikhabarkan keluar rumah setelah membaca al-Quran dalam tempoh yang panjang. Malah pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia. Misi ke Syria begitu menyayat hati, seolah-olah Ammar tertinggal hatinya di Syria. Meskipun letupan demi letupan meletus di kiri dan kanan malah terlalu hampir dengan hospital tempat penginapan mereka, namun Ammar teguh tidak gentar ingin terus membantu Syria. 

Allahu Akbar! Sejak pulang dari Syria itulah sahabat-sahabat menggelarnya “Syahid yang Tertangguh”. Alangkah bertuahnya ayahanda dan bonda beliau kerana dapat menyaksikan sendiri perjalanan terakhir seorang anak dengan pengakhiran yang baik. Ribuan manusia memenuhi Masjid Abu Ayyub al-Ansari, malah dimakamkan berhampiran sahabat agung Rasulullah saw iaitu Abu Ayyub al-Ansari yang berjihad untuk membebaskan Konstantinopel dahulu. Seorang sahabat menulis, Ammar adalah “Muhajir” dan menjadi tetamu kepada Abu Ayyub al-Ansari. 

Subhanallah indahnya “tawafuk” yang disusun Allah dan bukan kebetulan. Sekiranya kita masih mengingati sejarah hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah, bukankah Baginda Rasulullah s.a.w menjadi tetamu di rumah Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari? Bukankah unta baginda s.a.w dengan hidayah Allah telah memilih rumah Abu Ayyub al-Ansari tidak yang lain? Secara simboliknya Ahmad Ammar Ahmad Azzam berhijrah menuntut ilmu dari Malaysia ke Turki seperti hijrahnya Baginda s.a.w dari Makkah ke Madinah. 

Takdir Allah menentukan Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari terpilih untuk memuliakan Rasulullah s.a.w di rumahnya, begitu jugalah Ahmad Ammar menjadi tetamu kepada Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari di permakaman Eyup, Turki. Inilah rezeki beliau yang pastinya amat menggembirakan ayahanda dan bondanya yang kesedihan. Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa’ : “…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudia ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” Subhanallah, pada pagi kejadian, Ammar keluar menuju rumah pelajar-pelajar baru dari Asia Tenggara dengan semangat untuk berkongsi ilmu dan bermuzakarah Rasail Nur karangan Imam Bediuzzaman Said Nursi. 

Malah catatan terakhirnya dan dimasukkan ke dalam beg sandang beliau berbunyi : “Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kalian. Sekiranya Allah redha sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu, maka itu tidak penting. Jika Dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh makhluk menolak maka ia tidak memberi apa-apa kesan pun… Kerana itu lah sepatutnya hanya redha Allah semata-mata yang menjadi tujuan utama di dalam khidmat dakwah ini.” Namun seperti yang dicatatkan ayahandanya Tn. Hj. Azam beliau sempat melintasi jalan, namun kehilangan imbangan badan dan terjatuh lalu dirempuh sebuah ambulans. 

Beliau pergi pada usia 20 tahun, penuntut tahun dua Universiti Marmara. Beliau amat rindukan syahid. Rupa-rupanya Ahmad Ammar ini telah pun menyaksikan bidadarinya sehingga beliau tidak lagi menoleh ke kiri atau ke kanan dalam mengejar cita-citanya. Beliau terus berkhidmat untuk berdakwah dan tekun beramal sehingga pada tarikh itu berakhirlah tugasan beliau di bumi yang fana ini. Alhamdulillah kerana Allah dengan kasih sayang-Nya masih memelihara agama ini dengan adanya remaja-remaja seumpama Ammar. 

Masyaallah Tabarakallah! Al-Fatihah.. 





SYAHID YANG TERTANGGUH...

Catatan dari Ibu Ammar...

Allahu...rupa2nya anakandaku ingin syahid di bumi Syria!!!

Saya masih teringat semasa Almarhum anakanda Ahmad Ammar meminta izin utk menyertai misi kemanusiaan ke Syria selama 3 hari selepas beberapa hari beliau pulang ke Istanbul setelah bercuti lebih 2 bulan di Malaysia penghujung Sept yg lalu. Tanpa ragu2 sy mengizinkan kerana yakin pengalaman ke sana itu penting buat beliau..."Pergilah....yg penting, make sure u take good care of yourself."

Tidaklah saya ketahui sehinggalah dlm pertemuan dgn pelajar2 Msia sebelum berangkat pulang setelah selesai menyempurnakan persemadian beliau bahawa rupa2nya beliau sgt menginginkan syahid di bumi Syria.....

Lebih sebak di dada apabila shbtya berkongsi bhw semasa di sana Almarhum telah bermimpi berjumpa "bidadari di syurga"....

Namun syahidnya telah tertangguh sehinggalah beliau kembali ke bumi AlFateh....

Berikut adalah catatan Almarhum pada wall FB beliau:

"Tidak beriman seseorang kamu selagi mana dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri" HR Bukhari

Gambar ini ditangkap di sebuah hospital yg menjadi tempat aku menginap ketika berada di Syria pd 29 September lepas. Waktu ini,aku duduk termenung beberapa ketika sehinggakan tak sedar mata sudah bergenang dgn air mata. Sungguh aku berasa sebak dan pilu setelah berbual ringkas dgn seorang pak cik yang melayan kami ketika berada di situ. Pak Cik itu sentiasa tersenyum ketika berbicara dgn kami tapi aku dapat rasakan sesuatu dari pandangan matanya. Lalu tanpa ditanya beliau menceritakan yang dua anak perempuannya yang lebih kurang sebaya aku telah syahid akibat terkena letupan bom tentera Asad tidak lama yang lalu. ─░nnalillahI wa inna ilaihi rajiun, barulah aku mengerti rupanya pandangan itu merupakan pandangan penuh rindu seorang ayah kepada anaknya. Aku dilayannya seperti anaknya sendiri. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Bermula saat itu aku mulai sedar dan memasang tekad sebagai saudara se-Islam aku harus keluar dari zon selesa untuk membantu saudaraku yang menderita di bumi Syam ini.
Sungguh hatiku tertinggal di Bumi Syam!

(***catatan ini telah Almarhum nukilkan di FB pd 14 Okt lalu, hampir 3 minggu sebelum kembali ke pangkuan rahmat Ilahi...)
Ibubapa yang hebat melahirkan anak yg hebat .... Allahu Akhbar

Berikut adalah perbualan terakhir allahyarham bersama kakaknya...



Allahummaghfirlahu Warhamhu Wa ‘Afihi Wa’fu ‘anhu.
Al-Fatihah untuk Allahyarham.

Sumber dari blog sahabat As Syahid Ahmad Ammar....

18 ulasan:

  1. Allahuakhbar! Kak..setiap kali baca kisah Ammar ni msti menitis air mata..YA Allah..setiap dr kita ibu bapa ni mesti inginkan anak spt Ammar... perjuangannya mmg tegar dlm membantu saudara2 Islam yg menderita...moga Allah menempatkan beliau di sisi org2 yg beriman..amin!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ketabahan ibu sungguh terkesan dihati akak Atie..

      Padam
  2. Masya Allah..Allahuakbar! Dia ibarat permata dicelahan kaca.
    Dia pendamping al-quran, bersemangat tinggi utk meneruskan dakwah Islam, berani keluar dari zon selesa demi perjuangan agama.
    Dan perginya juga mampu membuka mata fikir kita yang tinggal...DI TAHAP MANAKAH KITA?

    BalasPadam
  3. sebak baca kisah ni..moga rohnya ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.amin.

    BalasPadam
  4. sedih sebak tengok youtube perjalanan terakhir Allahyarham...semuga rohnya dicucuri RahmatNya. Al-Fatihah.

    BalasPadam
  5. al-fatihah...
    hebatnya beliau...moga beliau ditempatkan dikalangan insan yang beriman...

    BalasPadam
  6. Kerdil rasanya diri...nak dibanding dengan arwah ammar yang beza 10 tahun...apa yang saya dah lakukan jauh bezanya...mood insaf...

    BalasPadam
  7. kunjungan perdana sobat,,,salam blogger

    BalasPadam
  8. Dah baca dah...tak ingat kat blog sapa!

    BalasPadam
  9. perjuangan syahid seorang anak muda.

    BalasPadam
  10. ego ambe sbgai laki hilang saat baca kisah assyahid ini..ALLAH..mmg tak tahan airmata..

    BalasPadam
  11. ASSYAHID DIPILIH ALLAH UNTUK JLN YG SGT INDAH...YA ALLAH.. INDAHNYA SYAHID ITU AMMAR DAH MERASAI... KELAK... AKU JUA KALIAN MENGIKUTI...MARI KITA SAMA SEDAR DAN JGN SAHAJA MENANGISI PEMERGIAN ASSYAHID... SETERUSNYA KITA HARUS MENELADANI APA YANG BELIAU LAKUKAN PADA USIA YG SGT MUDA...BISMILLAHI MASYA ALLAH... ALLAHUAKBAR...

    BalasPadam
  12. SubhanALLAH, memang hebat, saya dah berulang-ulang kali membacanya. Namun tiap kali membaca, tiap ketika itulah terasa ada sesuatu kelainan yg amat dashat yg hanya ALLAH Swt sahaja Yang Maha Mengetahuinya pada jiwa Ammar ini. Semoga Allah SWT menjadikan saya jirannya ketika di Syurga nanti. Amin.

    BalasPadam
  13. SUBAHANALLAH....YA ALLAH JADIKANLAH KAMI SEPERTI MANUSIA INI,MATI DALAM SYAHID, :'(

    BalasPadam
  14. SUBAHANALLAH....YA ALLAH JADIKANLAH KAMI SEPERTI MANUSIA INI,MATI DALAM SYAHID, :'(

    BalasPadam
  15. Semoga arwah mendapat tempat di Syurga.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)