JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 28 November 2013

LEMPENG PISANG @ CUKTEMPEK@PEKNGA ;)


Assalamualaikum kekawan... semoga sihat dan ceria ^__^

Lempeng pisang ni saya buat masa hari sabtu lepas, beli pisang berangan ni pada hari Rabu adalah belen 5 biji pisang yg tak dimakan oleh Nabil, mungkin dah jemu asyik makan pisang disuruh oleh mamanya ehe...

Jadi saya buatlah lempeng pisang, negeri lain ada yg panggil cuktempek @ Peknga... bila cakap cuktempek ni teringat kisah mak saya dgn cucunya Aisyah... masa mak saya nak buat lepat pisang, Aisyah minta dibuatkan cukt
tempek untuk nya...

Aisyah : Uwan boleh tak buat cuktempek utk Aisyah..
Uwan  : Ha ? cuktempek tu macam mana ? Cuba cerita dengan       uwan
Aisyah : Mula-mula uwan panas kan kuali.. 
(mak saya pun ambil kuali dan panaskan)
Aisyah : letak sikit minyak uwan, pas tu ambil tepung yg uwan dah buat tu pas tu tempek kat kuali ni....
Uwan : Hahahaha lah ... ni uwan panggil lempeng pisang...
Aisyah : Mak tok ayah kat Kedah panggil cuktempek...

Tu lah kisah lempeng pisang @ cuktempek... sekarang nak cerita lempeng pisang saya dengan anak-anak pulak... masa saya tengah mengadun ni biasalah nabilah akan tanya mama buat apa breakfast ni, saya kata lempeng pisang, nanti ajar kakak buat ye..
Mula-mula saya buat bulat macam biasa bulat jer.... kan nabilah ni suka deco-deco, jadi bila masa dia buat jadilah lah yg lempeng dibawah ni...


Lempeng mickey mouse Nabilah punya, pastu bila letak atas piring siap nak bubuh mata dan mulut sekali :)



Yang bentuk peace siapa lagi kalau tidak si kakak Najeeha pulak... ini yg diminta utk dibuat tengok ada jari dia buat "peace no war"


Saya dan nabil jer yg tradisional masih lempeng bulat hehehe.. suka betul budak2 tu main masak2 lempeng ni...

Sebenarnya nak merasmi Tefal yg saya beli di Langkawi tempohari... murah jer baru RM45.90 ehe :)


RESEPI LEMPENG PISANG

Bahannya :-
  • 5 biji pisang berangan 
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar gula
Caranya :-
  1. Lenyek pisang hingga hancur, kemudian masukkan gula, kacau hingga sebati gula tu.
  2. Lepas tu masuk sikit-sikit tepung, apabila bahan sudah mesra, ketepikan
  3. Panaskan non stick pan atau boleh gunakan kuali biasa tapi kena letak minyak sikit.
  4. Kemudian tempekan adunan tadi didalam kuali tadi, ratakan bulat , tunggu sehingga masak.
  5. Angkat siap utk dihidang dan dimakan :)
* dengan 5 biji pisang ni dapat 6 lempeng jer... boleh tambah bahan jika nak makan ramai.





9 ulasan:

  1. memang kreatif budak2 ni kan yatie..

    BalasPadam
  2. mmm....lagi bertambah seleralah budak2 bila ada mickey tu.....sedaplah....Kak lama tak membuatnya......

    BalasPadam
  3. wah...canti jadinya lempeng tu kak.klu budak2 nak makan msti selera..
    adui! murah lah Tefal tu..mengidam nak beli jugak tu kak, tapi blm terbeli2 lagi..haha...sini mcm mahal lah Tefal...:)

    BalasPadam
  4. Kalau nama pun anak dara memang suka macam itu Yati.

    Yati tunggulah 4-5 tahun lagi lempeng tu anak dara dua itulah yg akan buat macam kakak ni bila cuti sekolah panjang dah boleh rilex sikit sebab ada pembantu ramai:)

    BalasPadam
  5. ohhh...cuktempek...dah betul la tu...tempek kat kuali kan...
    Comel lempeng pisang dia....
    Ehemmm...kuali baru no...sy pon minat tefal..
    Murah beli kat langkawi...

    BalasPadam
  6. tempek pisang sedap tu...cicah dgn gulai perangat..terangkat

    BalasPadam
  7. lama betul nur tak buat lempeng pisang ni...
    sekarang kena berbento dan deco sikit-sikit baru anak2 suka kan...

    BalasPadam
  8. Semalam pun Okje buat lempeng pisang jugak CH...tapikan yg tak bestnya hangus...hehe mungkin pakai pan kecik kot...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)