Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 19 November 2013

Jelly Laichee Sempena Kenduri kesyukuran dan berkhatan ;-)

Assalamualaikum dan semoga ceria selalu kekawan :)

Kenduri ni buat pada hari Sabtu 16 November yg lalu, sempena majlis kesyukuran adik ipar yang akan Konvokesyen nya esok hari di UIAM...

Saya hanya berkesempatan membuat Jelly Laichee dua warna merah dan kuning..  kesibukan nabil yg baru sihat dari demam dalam minggu tu...

Inilah adik ipar saya yg akan Graduasi pada esok hari...

Pada hari tu juga dibuat sambutan hari lahir bagi bulan Novemberian... pak cik dan mak cik yg sporting juga... layan jer anak buah suruh posing tu..


Macam-macam posing yg dibuat oleh mereka..

Saya pun nak berposing sama hehehe... perasan tak gambar nabil dengan najeeha tiada ... dua beradik sibuk bermain dengan sepupu sepapat yg dah berkumpul reramai tu kan... nabilah jer yg suka berposing :)

Jiran tiga buah rumah saya ada buat kenduri sempena anaknya berkhatan... jadi saya lari kejap balik rumah.. budak tiga orang tu tak nak ikut, terpaksalah saya pergi seorang diri sebab en suami pun tiada, kerja, tak sedaplah pulak tak hadir sebab jirankan... meriah kenduri mereka ni...

Jom layan resepi jelly laichee yg tersangat mudah ini...

RESEPI JELLY LYCHEE












Bahannya :-

10gm agar-agar serbuk( saya guna warna merah dan kuning)
250gm gula pasir
1liter air (saya tambah lagi 200ml dan 20ml air laici tu biar lembut)
1 tin buah laici

Caranya :-
  1. Panaskan air sehingga mendidih kemudian masukan serbuk agar-agar . Kacau sekata.
  2. Lepas tu masukan gula, masak gula hingga hancur
  3. Kemudian masuk buat laici yg telah di carik-carik kecil. Kacau
  4. Lepas tu masukkan kedalam bekas  dan apabila dia dah keras dan sejuk sedikit masukan kedalam peti ais.
  5. Siap untuk dihidang semasa sejuk

12 ulasan:

  1. jelly laici.. kalau sejuk2 baruler sedapkan..
    tahniah untuk adik ipar..
    amboi meriah gak majlisnyerkan...

    BalasPadam
  2. wahhhh meriahnyer berkhatan... ada backdrop lagi...

    BalasPadam
  3. nampak sedap jelly tu...terasa sejuk tekak ni..

    BalasPadam
  4. meriah majlis. sedapnya jeli tu...

    BalasPadam
  5. nur kalau buat jelly macam ni suka sesangat...sedapnya
    tahniah buat adik ipar...

    BalasPadam
  6. sejuk je rasanya bila makan jeli nie kan....sedap2....

    BalasPadam
  7. Cantiknya jelly tu syg lak nk mkn..
    Tahniah buat adk ipar... :)

    BalasPadam
  8. Seronoknya berkumpul..cantiknya adik ipar yang grad tu..tentu dah ada calon bofren kan..

    BalasPadam
  9. Wah sedapnya jelly lychee tu!meriahnta bersunat...cantik backdrop!semoga yg bersunat cepat sembuh n tahniah utk adik ipar

    BalasPadam
  10. tahniah buat adik ipar yg convo… moga cepat dapat kerja :)
    rasa nak cuba juga la buat puding laici tu.. menarik :)

    BalasPadam
  11. Untungnya dapat kakak ipar yg rajin .....buat jelly laichi lagi hehe
    Hepy belated bezday buat mereka....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)