Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 5 Disember 2013

GULAI IKAN PARANG @ MASAK LEMAK CILI PADI IKAN PARANG

Assalamualaikum kekawan... semoga sihat dan ceria :)

Sekarang dah musim tengkujuh kan, kesian sahabat kita yg berada di Pahang, banjir yg teruk sedang melanda, semoga mereka dilindungi Allah dan bersabar dengan dugaan ini.... sedih tengok gambar yg diposkan oleh kekawan di FB, kawan ofis adik saya siap upload ada gambar buaya yg terlepas dan juga ular yg masuk rumah.. 

Gulai ikan parang ni dah lama berkurun dalam draf saya, tak tahu nak buat entry apa saya update lah gambar ni ye heheh...
Ini lauk kegemaran en suami , selain asam pedas, saya pun suka ikan parang ni, lemak manis bila dimasak dengan tomato, pastu perangatkan 2 3 hari lagi sedap... kuah dah sebati dengan ikan tu kan...

Resepi saya senang aje kekawan... Jom kita intai resepinya ..

RESEPI GULAI IKAN PARANG TOMATO

Bahannya :-
  • 500 gram ikan parang (saya ambil belah ekor)
  • 15 biji cili padi*
  • 3 biji cili merah*
  • 3 biji bawang merah *
  • 1/2 inci kunyit hidup* (*dikisar)
  • 300 gram santan (200 grm + 1 cawan air)
  • 3 biji tomato
  • daun kunyit
  • 1 batang serai
  • Asam keping
  • Garam
Caranya :-
  1. Masukan  santan yg ditambah air kedalam periuk, bahan kisar  dan ikan. Kacau pelahan-pelahan sehingga mendidih dan masukan garam
  2. Kemudian masukan serai, daun kunyit dan asam keping.
  3. Selepas tu masuk kan santan pekat bersama tomato, kacau perlahan, rasa masinnya, angkat bila sudah masak.
  4. Siap untuk dihidang.


8 ulasan:

  1. salam yati
    wahhh panjangnya tajuk n3 hehe..
    lomak cili api..memang berasap hoho..

    BalasPadam
  2. sedapppnya Kak..suka makan gulai ni..
    nak kena masak ikut resepi akak ni..hehe

    BalasPadam
  3. selain masak asam pedas....masak gulai letak tamato pun sedap juga...

    BalasPadam
  4. Kakak semalam masak macam ini juga yati tapi ketam..
    Sedapkan.. kakak pun suka:)

    BalasPadam
  5. emmmm terliur sudah....2hr lepas nza masak lemak ikan merah kering yg suami beli kt Sabah.....makan xhinggat.....

    BalasPadam
  6. wahhhh..arinie kita masak gulai lemak gak tp ikan merah:)

    BalasPadam
  7. dah menjelang tengahari ni...nampak masak lemak ni...teringin la plak..lapar..

    BalasPadam
  8. ikan parang kalau belah ekor mesti banyak tulangkan CH....jarang le beli ikan parang ni...Pak mertua Okje suka ikan ni hehe

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)