Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 23 Disember 2013

Hampir 26 Tahun tak Jumpa.....

Assalamualaikum kekawan... Isnin yg ceria hendaknya :)

Bila hujung minggu ada jer jemputan kahwin yg diterimakan... selagi cuti sekolah ni tak habis... Ini kawan saya masa sekolah rendah dan menengah... selepas habis SPM, masing-masing membawa haluan sendiri.. tak sangka kawan saya dah terima menantu, ialah jodoh kawan saya Norizan ni awal , umur 20an dah ada anak, saya terima undangan ni pun melalui kawan FB kata Norizan jemput kenduri kahwin anaknya, kebetulan saya hendak balik rumah mak di Kuang, saya pergilah kendurinya, tahulah kenduri tak dapat nak sembang lama... tentu dia sibuk melayan tetamu... cantik anaknya... anak sulung Norizan ni kembar, yg kahwin ni kakaknya...

Sebelum tu menghadiri kenduri kahwin di taman saya ni, Nabil punya suka kat sini sebab ada pahlawan bersilat katanya ehe :) 

Petang tu balik dari rumah kenduri ni kan dapat telur sebagai buah tangan, apa lagi ini lah tambahan lauk dinner kami hehehe :) saya buat sambal tumis telur... dah lah telur kegemaran en suami dan nabil berselera mereka makan, lauk mudah bagi mama nak masak... Kami tinggal 3 beranak jer sebab kakak 2 orang tu bercuti di rumah mak angah nya di Kepung, rindu dengan kakak kata Nabil, bila mama nak jemput kakak tanya nabil, kakak kata nak  buka sekolah baru jemput, suka sangatlah di rumah mak angahnya tu bermain...

Nak tempek jugaklah resepi Sambal Tumis Telur ni... Jom intai resepi yg mudah ni :D

RESEPI SAMBAL TUMIS TELUR

Bahannya :-

  • 5 biji telur rebus
  • 1 mangkuk kecil cili kering kisar bersama bawang putih dan bawang merah kecil.
  • 1 sudu teh asam jawa (saya guna adabi)
  • semangkuk kecil ikan bilis
  • 1 biji kentang
  • Garam
Caranya :-

  1. Goreng telur rebus tadi sebentar angkat, kemudian goreng ikan bilis pula sedikit garing, angkat letak tepi.
  2. Kemudian tumis pula cili kisar sehingga wangi,
  3. Kemudian masuk air asam jawa dan kentang, biar sehingga kentang empuk, baru masuk ikan bilis dan telur tadi, kacau sebati serta rasa kemasinannya.
  4. Siap dihidang bersama nasi putih panas.... emmm dappp nya :)



13 ulasan:

  1. Bestnya jumpa kawan lama ye kak... kira berkhawin awal lah kwn akak ni kan, sebab anak sulungnya dah berkhawin...
    erm! sana sini jemputan kenduri...hehe

    BalasPadam
  2. Mmng seronok kalau jumpa kawan lama...muda lagi dah dapat menantu ya...

    BalasPadam
  3. lamanya 26 tahun tak jumpe..yela masing2 ada haluan sendiri kan..

    BalasPadam
  4. Kalau yg menikah diusia awal 20an memanglah cepat dpt menantu. Kalau kembar buat sekali majlis agaknya Nabil lagi teruja selain melihat silat ada dua pengantin, tapi sayangkan sepasang aje ye:)

    Kakak pun sama kalau pergi kenduri dpt telur kami buat sambal tumis.

    BalasPadam
  5. wah dh bermenantu kwn yati....cptlah dpt cucu..nnti muda2 dh jadi nanny...he3x...

    mengancam tgk smbal telur tu...

    BalasPadam
  6. anak kita kecik lagi...bagusla muda lg anak dah besar...
    a'ah...menu ringkas. MIL & bonda pon selalu buat sambal jek...tak membazir

    BalasPadam
  7. Saya pun kalau anak sulung perempuan mungkin dah dapat menantu...rajin yati sempat buat sambal tumis lagi...kalau saya makan dgn kicap ja..

    BalasPadam
  8. muda2 nanti dpt cucu kan.. wahhh happii..

    BalasPadam
  9. Bestnya..muda2 dah dpt menantu.

    BalasPadam
  10. Biasa kalau dapat telur banyak dari kenduri pun biasa buat sambal camni...
    Salam kenal, K Yati... ^__^

    BalasPadam
  11. ermm,, seronok jumpa kawan kan kak... telur pun biasanya abis kak, anak mama yang sulung 10 biji pun dia ngap sorang... tak sempat nak memasaknya

    BalasPadam
  12. muda2 dah dapat menantu… lepas ni timang cucu pulak :)
    telur sambal tu mmg kegemaran kami jugak…. selalu juga masak :)

    BalasPadam
  13. Wah...ada yg dah terima menantu yeh CH...terasa mcm tualah pulak kitakan CH ...hehe...
    Sambal tumis ni kalau makan dia saja pun dah sedapkan CH.....buh kicap!

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)