Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 3 April 2015

RENUNGAN :: Berapa Banyak Sebenarnya Kita Kena Cukai :(

Assallamualaikum kekawan..
Semoga kita semua beroleh rahmat dari Ilahi dihari Jumaat yg penuh barakah ini..


Sebenarnya berapa banyak yg kita kena cukai setahun.. ni yg saya kena untuk setahun..

  1. Januari CUKAI PINTU 
  2. Februari sebelum Mei CUKAI TANAH
  3. April CUKAI PENDAPATAN
  4. Apabila menggunakan perkhidmatan sesuatu CUKAI PERKHIDMATAN
  5. Sekarang tiap2 bulan GST utk CUKAI BARANGAN 
  6. CUKAI JALAN (ini tambahan dari komen kak rose )
ZAKAT tu dah wajib sebab dah masuk RUKUN ISLAM.. tak menunaikan belum sempurna lah ISLAM kita kan..

Ini lah ZAKAT sebenarnya yg wajib untuk kita orang Islam, ENAM diatas itu tidak perlu kan..


Doa Rasulullah Untuk Pemimpin

اللَّهُمَّ مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أُمَّتِي شَيْئًا فَشَقَّ عَلَيْهِمْ فَاشْقُقْ عَلَيْهِ وَمَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أُمَّتِي شَيْئًا فَرَفَقَ بِهِمْ فَارْفُقْ بِهِ.

“ Ya Allah , barangsiapa yang mengurus urusan umat ku, lalu dia menyusahkan mereka, maka susahkanlah dia, dan sesiapa yang menguruskan perkara umat ku, lalu dia mengasihi mereka, maka kasihilah dia.”
(Hadits Riwayat Muslim, Shohih Muslim, 9/351, no. 3407).

Wallahualam bisawab..

17 ulasan:

  1. Ya ALLAH kalau di pikirkan mmg banyak kan segala cukai2 yg terpaksa kena bayar tu Yatie, sedangkan yang wajib hanya zakat je...

    BalasPadam
  2. saya sokong ngan info yg di beri ni kakak

    BalasPadam
  3. tambah lagi... cukai jalan pun kena bayar gak, kalau tak nnti keta pun tak leh jalan....sedangkan yang wajib cuma satu jer. harap2 pihak penguasa boleh baca ni!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu kak rose, cukai jalan .. bila tak bayar kena saman pulak... emmm duit lagi..

      Padam
  4. nama je negara islam.. alhamdulillah ustaz tu berkata benar walau pun ianya pahit..

    BalasPadam
  5. Tabligh - menyampai. Yg berani seperti ustaz begini tidak ramai di negara kita apa lagi sokongan pula hanya dibelakang dan org yg tak punya kuasa seperti kita-kita ni. Yg lebihnya tutup mulut angguk-angguk walau hakikatnya tahu. Kita pun tempias ni Yati sebenarnya. Tapi kita tak mampu bertindak mahupun bersuara. Moga Allah ampunkan kita.

    BalasPadam
  6. rasanya jika di kira betul-betul, banyak lagi cukai2 lain yang di bayar kut

    BalasPadam
  7. walaupun kita tau tapi apa kan daya kita sebagai rakyat ,hanya mampu mengikut saja.

    BalasPadam
  8. Ada stgh ulama kta ianya dh jadi harus, sbb negara kita bkn negara islam total pun...
    Tpi bila rakyat mmbantah dn haramkn apa yg kerajaan ambil itu dh kira hukum berdosa...wallhu'lm

    BalasPadam
  9. memang tak boleh nak buat apa kan yatie

    BalasPadam
  10. hidup kena diteruskan yer tak yati...

    BalasPadam
  11. Tabik kepada ulamak yg berani berkata benar. Mereka melakukan seperti apa yg pernah dilakukan oleh ulamak mazhab yg empat yg bukan saja dimusuhi oleh Pemerintah tapi dipenjara dan disiksa dengan kejam kerana berani berkata seperti yang Allah kata...

    BalasPadam
  12. Dalam diam tak diam, banyak juga cukai nak kena bayar. Kalau ikut cara Islam lagilah mudahkan, bayar zakat je. Yang pasti lebih adil, saksama dan sistematik.

    BalasPadam
  13. Tak perasan banyak bayarnya CH sebab bukan duit sendiri hihi

    BalasPadam
  14. itulaaa itulaaah.. tapi kita kat bawah ni x berkuasa nak buat apa..
    moga Allah sentiasa lindung kita semua..

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)