Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 15 Julai 2016

ONDEH-ONDEH KELEDEK UNGUπŸ˜†πŸ˜ ^__^

Salam petang yang ceria kekawan :)

Inilah satu-satunya kuih iftar yg sama buat sendiri.. gara-gara kak nabilah nak ondeh-ondeh .. saya buat pun masa ahad tu sebelum balik kampung.. keledek ni punyalah berkurun saya simpan.. beli masa pergi cameron highlan itu hari.. Alhamdulillah masih elok lagi.. Nabil suka rebus macam tu ajer..

Dapatlah 10 biji ondeh-ondeh seorang 2 ketul udah hahhaa..
Cara buatnya sama ajer nak buat ondeh-ondeh labu itu hari.. marilah saya tepek resepinya semula tapi tukar dengan ubi keledek ungu tu.. terserlah keunguannya tu..

RESEPI ONDEH-ONDEH KELEDEK UNGU

Bahannya :-
  • 2 cawan keledek ungu yg telah dikukus dan dilenyek
  • 2 1/4 cawan tepung pulut
  • 1 ketul gula Melaka - potong kecil dadu
  • 1/2 biji kelapa parut yg putih - saya kukus sebentar utk tahan lama.Gaul dengan sedikit garam bagi rasa lemak masin
Caranya :-
  1. Lenyek keledek ungu yg telah di kukus hingga lumat.
  2. Gaulkan sebati dengan tepung pulut. Jika adunan keras boleh letak air sikit, tapi saya tak letak pun, elok aje semasa menggentel tu.
  3. Kemudian gentel buat bentuk bebola kecil, kemudian masukan gula melaka yg dipotong kecil dadu ditengahnya, lepas tu gentel semula sehingga kemas. Buat sehingga habis adunan.
  4. Jerang air dalam periuk bersama daun pandan, jika nak wangi hingga mendidih. Apabila air mendidih masukan adunan yg digentel bebola tadi . Angkat apabila ia sudah terapung.
  5. Akhir sekali golek-golekan atas kelapa parut tadi yg diletak sedikit garam
  6. Siap utk dihidang.



Suka hati kak nabilah bila permintaannya tertunai.. itu pun dia yg tolong buat tu, separuh rebus keledek tu saya ada buat kuih keria.. en suami suka sangat suka kuih tu.. nanti saya update enteri kuih keria keledek ungu tu pula :)

12 ulasan:

  1. nampak sama cara macam nak buat kuih buah melaka tu ye
    cantik pulak bila berwarna purple gitu.

    alahai 2 biji sorang jer, cukup ke?
    tapi di bulan puasa, mana larat nak makan banyak2 ye dak.

    BalasPadam
  2. Tentu enak makan seisi keluarga.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum, selamat hari raya aidilfitri..
    Susah nak dapatkan keledek ungu di (di tempat saya). Kalau yang putih atau oren tu biasa sangat. Onde2 keledek ni baru pertama kali dengar..

    BalasPadam
  4. Menarik juga kalau buat hidangan rumah terbuka tu Yati... tapi bab mengentel tu beratlah sikit.. hehehhe...

    BalasPadam
  5. sedapnya kak..keledek kalo rebus jer pon sedap..

    BalasPadam
  6. lembuy je rasanya kan..kalau beli tu lebih tepunh dr keledek..some guna tepung pulut trrlalu banyak.liat semacam lah..

    BalasPadam
  7. tak pernah cuba.. nanti nak try. ni kalo buat kat kampung kita penat gentel.. anak2 buah terkam xdan nak letak kelapa.. sabar jela..

    BalasPadam
  8. Sedapnya onde onde...lama dah x makan...hehe

    BalasPadam
  9. Hang ni mmg rajinlah CH....cuba kasi sikit aura ko tu....

    Ko simpan dlm esbok ke CH keledek tu? Lama pulak tahannya ek.
    Puas ke tidak dapat sorang 2 ketul tu. Kalau mak, nampaknya celah gigi jer tu hihi

    BalasPadam
  10. biasa mkn ondeh2 ijau/pandan tu jer

    BalasPadam
  11. 10 biji aje onde-ondenya, CH. Manalah cukup. Kalau campak baling masuk mulut, tak terasa pun CH. Kalau saya yang pemalas ni yang buat, tentu saya buat 40 biji terus. Senang sorang wallop 10 biji. Hahaha!

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)