Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 8 Julai 2013

Kurma yg sinonim dgn Ramadhan ;-)

Insha Allah hari Rabu ni bermula lah kita berpuasa, bila berpuasa maka sinonim lah dengan buah kurmakan kekawan... Maka semalam petang saya pun mengajak en suami pergi ke Manaz Shah Alam yg terkenal dengan menjual kurma dan barangan dari timur tengah tu...

Kami sampai pukul 6pm sebab en suami mengajak pergi lepas solat asar, senang katanya bila dah solat nak berjalan ni..



Tengok si Nabil sibuk nak menolak troly ni, dah lah troly ni lebih tinggi padanya, sudah mendongak jer ambil gambar tu :D

Tempat sini jer lengang mama tiada orang, kakak nak bergambar disinilah ... ok tak :)

Tengok Nabil tu dah mula boring, mula lah baring bawah troly tu dia... aduhai anak mama ni...

Cuba tengok kat tempat kurma ni, sesak dengan orang, saya minta en suami jer pergi pilih kurma tu, saya pilih yg kat tempat kosong jer... bijaksana betul saya ni kan hehehe...

Ini lah antara barang-barang yg sempat saya beli kurma ajwa, mariami dan lagi satu yang kotak tak tau apa namanya, kacang cerdik, kiwi, prune, air delima, spagethi ni kakak nabilah yg hendak dan buah tin...
Malam ni mula nak pek kurma tu dlm kotak tu utk sedekah kepada keluarga dan jiran tetangga... esok dah boleh mengagihkannya...

p/s Bila macam ni teringat masa kecik dulu mak beli kurma dalam guni jer siap timbang, arwah atuk kata kurma ni kat Arab buat bagi makan unta jer hehehe... geli hati saya... Rindunya nak berpuasa di kampung macam dulu2 dan siap hantar juadah pada jiran tetangga :)



I


14 ulasan:

  1. waaahhh...meriahnya kurma..yelah, kita nak ambil pahala sunnah kan kak..senang je. makan kurma dah dpt pahala...selamt mnyambut ramadhan ye kak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Amirah bulan ramadhan ni lah kumpul pahala senang ;)

      Padam
  2. sahur makan kurma ni kenyangkan.. insyaallah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye Masya, akak pernah buat masa akak buat puasa sunat kat mekah tempohari... Alhamdulillah kenyang ;)

      Padam
  3. sy pi manaz ni last 2 week... mmg kawal napsu tgk kurma he3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam akak kawal nafsu tu habis juga rm200 Lia ;)

      Padam
  4. kahkahkah...Nabil oi , bawah troli pun jadi yer...:)

    BalasPadam
  5. kurma untuk posa ni tak beli lagi...
    sana sini sure ramai orang jual...

    BalasPadam
  6. assalam atie..setiap kali menjelang ramadhan kita jadi sensitif kan..sedih bila teringat berpuasa dikampung..sebab keseronokan tu tidak akan berulang lagi

    BalasPadam
  7. kurma harus selalu ada setiap ramadhan. itu sunnnah berbuka. di indonesia berpuasa hari selasa, besok. semoga ramadhan yg berkah

    BalasPadam
  8. assalam,

    bunda pun baru beli kurma semalam..kurma BOOSTAN BAM...sedap, lembut warne hitam..

    BalasPadam
  9. Dah beli dah hari tu kat pasar tani....

    BalasPadam
  10. salam ramadhan Kak Yati......

    kalau bulan puasa wajib ada kurma kan...?

    BalasPadam
  11. salam ramadhan yati.... dah unta tinggal di arab jadi kurmalah yg jadi makanan mereka hehehe

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)