Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 2 Julai 2013

PECAL ... YUMMY.. :)

Saya suka mkn pecal.... di pasar mlm sekarang pun dah ada yg jual pecal. Bila saya tanya pd kakak yg jual tu, ada letak cekur ke kuah tu, kakak tu kata ada, terbantut saya nak beli sbb saya tak suka cekur tu, en suami pun tak suka rasa cekur tu....

Jadi pada hari sabtu mak nak buat kenduri doa selamat dan sambut ramadhan, menu pilihan saya salah satunya adalah pecal ;) mak pun mcm setuju jer dgn pilihan saya, ye lah dah lama tak mkn.. kak ngah saya memang sedap buat kuah pecal jadi tugas membuatnya adalah kak ngah saya hehehe.. pandai betul cendelat saya ni kan :p





Jom kita tengok resepi yg mudah ini bagi kak ngah saya....

RESEPI PECAL
Bahan-bahan: 

Kuahnya
  • 150 gm kacang tanah- sangrai, buang kulit dan kisar separa halus (kasar dan halus)
  • 10 tangkai cili kering- kerat, basuh dan toskan.
  • 5 tangkai cili padi akar 
  • 7 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 1/2 sudu besar udang kering- rendam 10 minit, toskan dan sangrai
  • 1/2 sudu teh pati asam jawa Adabi + dengan 1/2 cawan air
  • 1 sudu teh garam
  • 5 sudu besar gula
  • 1/2 cawan air suam
Bahan sayuran

  • 1 bungkus tempe- hiris nipis, gaul garam dan kunyit (campur sedikit air)- goreng
  • 2 keping tauhu- goreng- hiris kecil
  • tauge- buang ekor dan dicelur sebentar
  • 3 urat kacang panjang, celur dan kerat 1 inci
  • 1 ikat kangkung - celur
  • timun -hiris panjang-panjang
  • Boleh tambah lain-lain ikut suka..
cara membuat kuah:

1. Goreng cili kering dan cili padi dalam 1/2 cawan minyak masak ,2-3 minit. Angkat dan toskan. Goreng juga bawang merah dan bawang putih hingga bahagian luarnya layu. Angkat dan toskan.

2. Goreng tempe dan tauhu menggunakan kuali yang sama.

3. Masukkan cili kering, cili padi, air asam jawa,  dan udang kering ke dalam pengisar. Kisar halus. Tuangkan ke dalam mangkuk. Licinkan baki bahan kisar dalam pengisar dengan 1/2 cawan air lagi. Masukkan ke dalam mangkuk.

4. Campurkan kacang tanah, garam dan gula dan 1/2 cawan air suam. Kacau sebati. Rasa cukupnya.


p/s Alhamdulillah adik saya disahkan oleh doktor tiada masalah jantung. Terima kasih kekawan yg mendoakan adik saya :)

10 ulasan:

  1. wah! sedapnya pecal ni Kak..
    sy pun suka makan pecal..tapi dah lama tak makan..:)

    BalasPadam
  2. Cekur tu yg jd penyedap kuah pecal kak...sy pun dah lama x mkn pecal .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akak rasa cekur tu tak kena dgn tekak akak.. dah Cuba mkn tapi tak boleh masuk ;)

      Padam
  3. hehehe.... saya tak reti makan pecal... sebab semuanya sayur

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akak suka sayur MP... nasi kerabu mkn tak MP ;)

      Padam
  4. sedapnya.....Yan suka sangat makan pecal nie....selalu beli je....budak2 tak makan tu malas nak buat....tq...kongsi resepi....

    BalasPadam
  5. teringat mak saya yg memang suka sgt2 dengan pecal ni..

    BalasPadam
  6. suka sangat pecal..pun x suka cekur tu...ini menu wajib tuk bulan puasa...beli la bukan buat...hehehe...tima kasih kasi resepi..

    BalasPadam
  7. Kalau OKje suka yag ada cekur tu CH....sedap! Yelah tekak lain lainkan...hehe

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)