Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 9 Oktober 2013

GULAI PUCUK PAKU UDANG GALAH

Assalamualaikum... Apa khabar kekawan semua... 

Dah lama teringin nak makan pucuk paku, minggu kedua pergi pasar tani baru jumpa pucuk paku, cari pulak regunya untuk dimasak, tengok udang galah cantik jer tu, sambar sepinggan... sepinggan tu ada dalam 8 ekor kot RM 10 sepinggan..

Gulai pucuk paku udang galah Yummy
Jadi menu kami tengahari tu Gulai Pucuk Paku Udang Galah... berselera lima beranak makan... bila masak untuk dimakan bersama anak-anak memang buat tak pedas sangat... jadi saya buat regu saya dengan sambal belancan untuk kami suami isteri...

Nak jugak tempek resepi kat sini, mana tahu ada pulak nak buat gulai pucuk paku ni... kak nabilah dan najeeha boleh rujuk sini bila nak masak nanti ye :)

RESEPI GULAI PUCUK PAKU UDANG GALAH


Bahan-bahanya :


  • 8 ekor  udang galah
  • 1 ikat pucuk paku
  • 10 biji cili api ditumbuk 
  • 3 biji cili merah ditumbuk
  • 3 biji bawang merah di tumbuk
  • 1/2 inci kunyit hidup ditumbuk
  • Santan dari sebiji kelapa (asingkan patinya)
  • Garam secukup rasa
  • Asam Keping
  • Daun Kunyit



Cara-caranya
:


  1. Masukan bahan tumbuk ,santan cair dan udang galah. Masak hingga mendidih.
  2. Kemudian baru masukan pucuk paku, asam keping, daun kunyit serta pati santan dan garam secukup rasa
  3. Kacau perlahan supaya tak pecah santan, apabila dah mendidih, tutup api.
  4. Siap untuk dihidangkan

13 ulasan:

  1. wah! sedapppnya kak...lama tak makan pucuk paku ni..:)

    BalasPadam
  2. lama sy carik udang galah...x de je manjang. dulu selalu dpt makan...pupus ke udang galah kat area sy ni...nak udang galah...nak udang galah...

    BalasPadam
  3. sodapnyaaa...meleleh airliur ni kak..hehe

    BalasPadam
  4. Pucuk paku masak macam ini tanpa udang pun dah sedap Yati. Ini kena udang melengkar kat atas tu laaaagilah sedap:)

    BalasPadam
  5. mmmm......sedapnya.....lama juga tak menjamah masak lemak pucuk paku nie....

    BalasPadam
  6. assalam yatie..memang sesuai sangat masak pucuk paku ngan udang..kena udang galah lagi la sedap

    BalasPadam
  7. Sedapnya...pucuk paku tu, saya yg duduk kat kampung ni memang ada..tapi malas nk p kutip..takut pacat..huhuhu

    BalasPadam
  8. mmg berselera gini..saya suka pucuk paku. lawan lak dgn sambal belacan. fuh!

    BalasPadam
  9. sedapnye kak yati...weekend ritu balik kampung & dapatlah mkn udang galah masak sambal air tgn mak..nyum2

    BalasPadam
  10. Sedapnya...mmg berselerahlh makan dgn menu tu...fuh, lagi trangkat ada smbal belacan.

    BalasPadam
  11. tengoklah udangnya geram betul...

    BalasPadam
  12. sedap nya yatie....dah lama sangat x makan pucuk paku...mengecap air liur dibuatnya..

    BalasPadam
  13. Sedapnya CH...
    Meh le semangkuk CH....kalau tak pun okje jelah pindah duk sebelah rumah CH hehe

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)