JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 12 Oktober 2013

MIHUN GORENG HAILAM CINTA HATI ;)

Assalamualaikum kekawan... dah sarapan pagi semua... sarapan pagi kami arini mihun goreng hailam.. permintaan dari kak nabilah malam tadi... "mama dah lama tak masak mihun goreng" jadi pagi ni saya buatkan ... bersungguh menambah makan nabilah tu.. en suami sempat makan sebelum pergi kerja...

Lagi dua hari kita akan menyambut hari raya aidiladha.. kekawan balik kampung ke.. saya balik kg kuang, rumah saya, en suami halfday hari isnin ni.. saya dah cuti sebab sekolah pun cuti hari isnin tu.. ditaman perumahan saya tinggal ni ada buat korban juga di surau, tapi tahun ni tak banyak kata en suami, tiga ekor jer, berbanding tahun lepas tujuh ekor...

Salam aidiladha buat kekawan semua...


RESEPI MIHUN GORENG HAILAM
Bahannya :-

  • 300 gm mihun direndam
  • 200 gm udang basah
  • sedikit daging ayanm dihiris
  • 1 cawan air rebusan daging ayam( versi kering)
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar cili kisar
  • 3 ulas bwg putih diketuk
  • 2 ulas bwg merah kecil di ketuk
  • garam
  • sawi, daun sup dan daun bawang
Caranya :-
  1. Panaskan sedikit minyak masak dlm kuali, tumiskan bawang putih,merah dan cili kisar.
  2. Masukan sos tiram, kicap pekat, sos tomato dan air rebusan ayam.
  3. Apabila mendidih masukan udang, ayam, sayur sawi dan garam
  4. Akhir sekali masukan mihun, kacau hingga sekata hingga kering kuahnya, kemudian masukan hirisan daun bawang dan daun sup, kacau sebentar.
  5. Siap untuk dihidang.

3 ulasan:

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)