Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 26 April 2012

Lempeng Nasi ~ sangat yummy ^___^

Saalam dan selamat pagi,

Sudah sarapan pagi? saya dan keluarga pagi ni sarapan pagi dengan Lempeng Nasi, tersangatlah yummy... Nabil beriya tambah siap bagi tahu "esok mama buat lagi macam ni ye, sama dengan ikan ni"..Saya regukan bersama sambil tumis ikan sardin... en suami tak makan ikan sardin so saya buatkan sambal tumis ikan bilis.

Resipi ni saya ambil dari blog Hanamemories disini Lempeng Nasi, saya suka selongkar blog Hana ni macam2 ada :)) Hana kalau dengar bunyi kruk kruk macam kucing menyelongkar tu.. akak la ye :) jangan halau tau.. buat tak tau jer... hahaha...

Lempeng nasi ni sangat lembut, memang kena masak dengan api yang sangat kecil dan masa nak terbalikan dia kena berhati-hati, kalau tidak dia patah (hehehe saya dah kena la tu sebab tu bagi tahu). Saya buat lempeng nasi ni petang semalam, bila tengok nasi sejuk tu ada lagi, elok-elok jer 2 cawan, tu yang saya buat, aduan lempeng ni dapat dalam 10 keping rasanya. Saya boleh simpan pula untuk sarapan pagi, lempengnya masih lembut dan yummy sekali...


Sarapan pagi Lempeng Nasi yang yummy


KaK Nabilah jadi modelnya... kita minum dulu hehe

LEMPENG NASI









sumber : matgebu@tiffinbiru.com

Bahan-bahan
·              2 cawan nasi sejuk (nasi semalam)
·              3 cawan air
·              1 1/4 cawan tepung gandum
·              Garam secukup rasa
·              2 camca besar minyak masak @ minyak zaitun
·              Kuah kari atau sambal tumis sebagai pencicah 
Cara-cara
1.           Kisar nasi tadi bersama air, kemudian masukkan tepung, garam secukup rasa dan minyak masak, 
           kisar lagi hingga rata dan sebati.
2.        Tuang dalam bekas dan biarkan sekejap.
3.           Panaskan non-stick pan, lenser dengan sedikit minyak. Ambil 1/3 cawan adunan lempeng, 
          tuang ditengah2 pan, tuang perlahan dan biar ia merata sendiri. Masak dengan api sederhana 
          hingga permukaan lempeng nampak pucat dan berlobang2.
     4.      Berhati2 terbalikkan dan masak sekejap lagi hingga perang keemasan. Angkat dan laku kaedah 
              sama untuk baki adunan, hingga siap. 
      5.     Hidangkan bersama kuah kari atau sambal tumis. 


Marilah mencuba ... ^__^

6 ulasan:

  1. Wah sngnya! Harus dicuba kalau ada nasi lebih ni. :D

    BalasPadam
  2. dulu2 nenek selalu buat lempeng.tapi saya tak reti..tq share ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lembut lempeng nasi Mama Amana, kalau ada anak kecil yg umur 10 bulan ke, boleh masak lempeng ni bagi makan..

      Padam
  3. mcm best je kak..nk try la..hehe..sy follow ek..;p

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cubalah memang best.. tq follow akak.. nanti akak follow insanu ye :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)