Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 17 Januari 2013

Asal usul nama Terung Telunjuk ^___^

Pada suatu hari seorang petani telah menanam sebiji benih terung... apabila terung ini mula berbuah.. si petani sangat gembira... setiap hari petani menyiram dan memberi baja pada tanamannya...

Setelah menunggu sekian lama buah ini untuk membesar untuk dipetik hasilnya... si petani keliru.. setiap buah yang keluar hanya bersaiz yang sama .... kemudian si petani pun mengukur buah tersebut dengan jari telunjuknya pada setiap buah tersebut... kebanyakan saiz nya adalah sebesar jari telunjuk si petani tersebut... 

Maka dengan itu si petani itu pun memberi nama "Terung Telunjuk" 

Hahaha merapu sudah ko.... yatie :D
Tengok sama panjang dengan jari telunjuk saya :D
Sudah sudah tu yati baik ko pergi masak tak payah lagi nak cerita asal usul nama terung telunjuk ni bagai hehehe....


Ni bahan-bahan nya puan-puan
Gulai ikan masin dengan terung telunjuk ni peberet kami sekeluarga, lebih-lebih lagi kak Nabilah dan Najeeha... bertambah-tambah mereka makan... Nabil lauk peberet dia hari-hari ayam... letih mama dia nak melayan... hehhe

Siap utk dimakan pergghhh
Hari tu pergi pasar tani di stadium shah alam yg nampak terung telunjuk ni... datang idea dari Jeeha...

 "Mama masak terung ni dengan ikan masin sedap, dah lama mama tak masak"
"okey jugak kan... jumpa kita pergi cari ikan masin" kata saya..

Melilaulah dua beranak mencari ikan masin... en suami tak suka sangat ikan masin talang.. jadi saya cari ikan masin duri... Bila jumpa ikan masin tu...

"Mama ambil dua ekorlah baru best makan" kata jeeha..

Wah tak mengalah anak saya ... nak dua ekor sekali... saya pun ambil yg sedang dua ekor...

Sekarang .... jom kita intai resepi Gulai Ikan masin dengan terung telunjuk...

RESEPI GULAI IKAN MASIN TERUNG TELUNJUK











Bahan-bahannya :-

  • 2 ekor ikan masin duri/talang (ikut suka sendiri lah ye)
  • 15 biji terung telunjuk (dibelah dua)
  • 2 biji cili merah*
  • 10 biji cili api*
  • 3 biji bawang merah*
  • 1/2 inci kunyit hidup* (*dikisar)
  • 1 mangkuk santan pekat
  • 2 mangkuk santan cair (ambil dari sebiji kelapa)
  • 1 batang serai
  • Garam secukup rasa
Caranya :-

  1. Potong ikan masin beberapa bahagian, cuci dan toskan.
  2. Masukan santan cair dan bahan kisar kedalam periuk bersama dengan ikan masin, kacau sehingga ikan nampak lembut.
  3. Kemudian masukan terung telunjuk tadi.. kacau lagi sehingga mendidih.. dan masukan garam secukup rasa..
  4. Selepas itu masukan santan pekat, daun kunyit dan serai.. kacau.. dan rasa garamnya.
  5. Selepas mendidih dan masak  tutup api.
  6. Siap untuk dihidangkan.

14 ulasan:

  1. Terung ni kecik je kan Kak..
    aduiii..sedapp nya kak masak lemak dgn ikan masin ya...nyum...kena cari bahan nak masak ni...hehe:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kecik jer Atie ... sekali ngap masuk mulut terung tu :D

      Padam
  2. aduh....kak yati...sedapnya masak lemak tu....kena ngan nasi panas2....dah tak payah cakap lagi....tak tahannnn....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahha memang bertambah makan Yan... hilang diet akak :D

      Padam
  3. masak lemak ikan masin memang sedap terung ni...tapi sekarang susah sikit nak dapat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang susah nak dapat terung ni... dipasar tani pun jarang2 nak jumpa Nur... ni dah jumpa terus akak beli :)

      Padam
  4. alahai sedap nya gulai ni yati, masak lemak cam gini mmg sedap sngt di layan dgn nasi putih huh cakap pun tak guna kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang tak guna cakap kak noor... jom kita makan duluuuu :D

      Padam
  5. terung telunjuk yeee ..ermmm hehehe tapi nampak lazat gulai tu :) yummy ....

    BalasPadam
  6. wahhh sodapnye..

    kawan2 yg tk singgah lgi jom ke blog saya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang sodap yatd... jom makan :)

      p/s akak dah cuba pergi blog yatd tapi banyak sgt pilihan ... yang mana ye :)

      Padam
  7. saya suka makan gulai ikan masin terung tu........ tapi ikan masin je la saya makan terung tolak tepi

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahha MP sama dengan nabil lah, ikan masin makan tapi terung tak nak :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)