Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 25 Januari 2013

AYAM UNGKEP

Sesungguhnya saya tak pernah makan ayam ungkep ni .. apatah lagi membuatnya.. Apabila saya terpandang Ayam Ungkep di Blog Mamamadiha aka Kak Ratna.. saya terus tergoda untuk mencubanya... melihatkan resepinya yang cukup mudah.. lagi lah saya bersemangat nak cuba kan :D

Semasa saya buat Nasi Jagung tu saya regukan lah makannya dengan Ayam Ungkep ni... sungguh tidak mengecewakan memang sedap... masa makan tu anak2 ingat saya masak rendang ayam.. tapi bukan... en suami juga tertipu sudah... tak kan masak rendang 1/2 jam dah siapkan :D  


Ayam Ungkep
Saya masak dua versi ayam ungkep ini .. satu pedas lagi satu tak pedas... yang tak pedas ni mesti untuk anak2 kan... yang pedas untuk abah dan mama budak hehehe :D Memula saya buat yang tak pedas tapi masuk semua ayam dalam kuali tu...

Yang tak pedas
 Bila semua dah elok kering saya asingkan dan saya tambah cili api yg di tumbuk bersama sedikit air.. jadi saya keringkan kuah tu dan sehingga rasanya sebati dengan cili tu... perghhh memang pedas ko.. berasap telingga makan tapi itu lah yang menaikan selera makan kan :D

Yang pedas bangat... hehehe
Jom kita tengok resepinya... saya mohon share ye Kak Ratna... lagi pun senang saya nak semak resepi bila nak buat lagi.. tak payah saya sibuk selongkar dapur  blog kak ratna lagi hehehe... kalau kak ratna dengar bunyi krak kruk kat dapur tu jangan hambat dengan penyapu tau.. itu saya tengah cari resepi hehe :D

RESEPI AYAM UNGKEP















Bahan2 nya

500 gm/ 1/2 ekor ayam saiz kecil/sederhana - dibersihkn & potong saiz kesukaan
1 sudu besar serbuk kari
1 btg serai di titik
1 helai daun kunyit ~ dihiris / dikoyak2
1 sudu kecik asam jawa ~ bancuh dengan air
1 1/2 cwn air
sedikit gula n garam utk perasa
sedikit minyak masak

Bahan2 ditumbuk lumat

1/2 inci kunyit
1 inci halia
3 ulas bwg putih
5 biji bwg merah kecik
(jika suka terasa pedas boleh tambah beberapa biji cili padi juga semasa menumbuk ramuan)

Cara2 menyediakan
1. Panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 yg ditumbuk bersama serai & serbuk kari sehingga naik bau.  Masukkan ayam & gaulkan.  Tambahkan air, air asam jawa, garam, gula & perasa.  Gaul sebati.
2. Tutup kuali & sesekali buka & gaul sebati & tunggu hingga ayam nampak masak.  Masukkan hirisan daun kunyit & gaul sebati. Bila cukup pekat & ayam empuk bolehlah dimatikan api & hidang.  Jika suka berkuah sikit.. bolehlah matikan api lebih awal tanpa tunggu kuah pekat.  Sedap dihidang bersama nasi putih & lauk sampingan yang lain.


13 ulasan:

  1. PM tak pernah makan lagi...huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap PM... suruh wife masak.. resepi dah ada tu :D

      Padam
  2. Boleh cuba buat jugak nanti....nampak sedap dan ringkas....

    BalasPadam
  3. Saya pernah dgr tp tak pernah rasa@masak lg. Boleh Cuba ni. Tertarik dgn gambar tayangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba LL... ini salah satu masakan Jawa kata kak ratna.. suka sangatlah en hubby tu nanti :D

      Padam
  4. 1st time dgr nih..tgk bhn mcm dh bleh agak rasa dia..bleh try :)

    BalasPadam
  5. boleh cuba ni... resepi pun nampak senang, tq share resepi ni :)

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. Ye MP.. bermacam versi ungkep yg dimasak oleh org jawa ... yg ni akak rasa senang sikit nak masak ;)

      Padam
  7. Ayam ungkep?? sllu dengar je Kak... belum pernah cuba..:)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D