Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 31 Januari 2013

GORENG PUCUK MERANTI :)

Minggu ni saya cerita apa aktiviti yg saya main masak2 di kampung, semua masakan yang saya masak semuanya jenis yg terkenang semasa dulu... masa saya kecik2 , apa yg kami adik beradik makan secara percuma jer nak dapat tapi sekarang semua kena beli. Contohnya macam pucuk meranti .. dulu masa saya kecik2 emak petik di kebun ajer... bila mak balik dari kebun bagi pada kak ngah suruh masak goreng pucuk meranti.. ialah adik beradik ramai 9 orang yg perlu disuap makan.. jadi kena cari sayur2 yg tidak dibeli.. emak cuma beli ikan kembung jer tu anak2 makan... abah setakat PAR jer kan... tapi rezeki berkat jer walaupun gaji sikit ... cukup mencukupi semuanya... anak2 semua sekolah.. Alhamdulillah berjaya belajar di luar negara adik saya yg ustaz tu ke Jordan.. 



Goreng Pucuk Meranti
Amboi memang terkenang semasa dulu2 betul saya ni kan... saya merasa sungguh gembira di zaman kanak2 saya.. memori yg terindah :D..

Jom kita tengok cam mana rupa pokok pucuk meranti ni... cantik menghijaukan... 


Sekarang kita tengok resepi nak masak pucuk meranti ni yg semua orang boleh masakan hehehe :D

GORENG PUCUK MERANTI










Bahannya :

  • 1 ikat pucuk meranti
  • 1 gengam ikan bilis(ditumbuk sedikit)
  • 3 biji bawang merah * hiris
  • 5 biji cili api * hiris
  • 3 sudu besar minyak masak
  • Garam secukup rasa
Caranya :
  1. Panaskan minyak dalam kuali, goreng sebentar ikan bilis, apabila sedikit garing, masukan bahan hiris, goreng sehingga bau wangi.
  2. Kemudian masukan pucuk meranti , sedikit air dan garam, goreng hingga masak.
  3. Setelah masak bolehlah di hidangkan.
"SELAMAT MENCUBA"

19 ulasan:

  1. Kak.. sy jarang dengar pucuk meranti ni.. ada nama lain kot?? hehe...
    ye lah kak.. kenangan masa kecil2 dulu mmg best! indah klu dikenang...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin kot Atie... ada tempat panggil nama lain tak.. :D

      Kenangan terindahkan masa kanak2 :D

      Padam
  2. nieyl x penah lg masak..tapi klu mak nieyl masak nieyl tahu makan aje..hehehe~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi senang Nieyl... ngap masuk mulut hehhe :D

      Padam
  3. boleh makan ye pucuk ni, KY ingat pucuk paku je blh dimakan heee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye KY... masa akak kecik2 dulu apa pucuk yg boleh dimakan .. semua mak akak masak :))

      Padam
  4. makan cam giniler sedap.. tulerkan dulu masa kecik der jirantu kira susah hidupnya, makan yang boleh dikutip keliling rumahjer.. ikan gorengtu satu kongsi ramai2.. tapi pandaijer anak2 dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye Zila bersyukur sangat pada Allah.. Ameen ya rabb atas kurniaan Mu...

      Padam
  5. salam kenal..walaupon pucuk meranti ni rasa pahit2 sikit bila dimsk gulai tp sedappppp sgt!
    Jarang jumpa skrg ni..klu g pasar tani br jumpa:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye zatie.. rasanya ada pahit2 sikit tapi sedapkan :)

      Terima kasih sudi singgah teratak akak ehe... nanti kunjung balas ye :D

      Padam
  6. PM tak makan pucuk2 nih...huhu

    BalasPadam
  7. Mak sy biasa wat masak air jer pucuk meranti ni... Kena dgn sambal belacan.. Perghhh he3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah... regu dengan sambal belacan memang terangkat lah Lia.. hehehe :))

      Padam
  8. kalau pergi pasar tani..sure beli...memang sedap bila dimasak......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat pasar tani jer ada kan Nur.. tu akak bila balik kg suka jalan2 kat pasar tani :D

      Padam
  9. apa nma lain slain mranti bb mcm mnt jee nk cri syur tu

    BalasPadam
  10. Mcm x de nam lain.. Sbb sy pertama kali jumpa kt pasar mlm. Org jual tu pun cjp meranti...

    BalasPadam
  11. Jumpa pucuk merantumi dan daun turi semalam. Hari ni menu pucuk meranti goreng. Memang sedap tapi susah nak jumpa

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)