Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 29 Januari 2013

PAIS IKAN BILIS PUTIH ^___^

Bila balik rumah mak ini selalu teringin makan yg dah lama tak masak. Pagi tu pergi pasar tani di Paya Jaras... macam2 sayuran kampung yang saya jumpa.. pastu pergi pulak kat tempat orang jual ikan, ternampaklah pulak ikan bilis putih ni... apa lagi dalam hati kata nak buat pais ikan lah dah lama tak buat dan makan.... kecur dah masa tu air liur hehehe..


Pais Ikan Bilis Putih..
Mula-mula tu kita tumbuk bahan-bahan yang hendak di panggang bersama ikan bilis tu. Saya buat pedas sikit baru... sedap ..:P

Lepas tu gaul ikan bilis tu tadi bersama bahan yg siap di tumbuk tu... 

Kemudian bungkus dengan daun pisang  sepeti di bawah ni...

Siap di bungkus tunggu untuk dipanggang jer... saya panggang diatas kuali jer... senangkan.. 

Saya buat semua tu dari A sampai Z... kakak saya kata "ko yg teringin kan , jadi ko buat lah dari mula sampai habis ye"... Bila dah masak bukan saya jer yg teringin... semua orang pun teringin... sekali hadap jer 6 bungkus pais saya ni... ini tidak adil hahhaha... bila dah ramai cam tu lah kan... masing2 ada part masing2 kena buat.. pastu makan reramai .. memang seronok lah kan... banyak mana yg dihidangkan pasti habis hehehe... saya suka saya suka... kata Mei Mei... apa lak kena mengena dgn Mei Mei ni :D

Jom kita tengok resepi yg mudah ni ... hahaha "pejam mata pun boleh buat... "kata emak saya... :P

RESEPI PAIS IKAN











Bahannya :-
  • 500 grm ikan bilis putih (ikut suka ikan mana yang anda suka ye)
  • 3 biji bawang merah*
  • 15 biji cili api *
  • 1 inci kunyit hidup* (*ditumbuk lumat)
  • 2 helai daun kunyit dihiris-hiris
  • 2 batang serai dihiris-hiris bulat nipis
  • 1 mangkuk kelapa parut ambil putih sahaja
  • Garam secukup rasa
  • Daun Pisang untuk membungkus 
Caranya :-
  1. Siang ikan dan cuci hingga bersih ..ketepikan
  2. Tumbuk bahan yang bertanda * hingga lumat. bersama garam. bila dah lumat masukan kelapa lepas tu tumbuk sehingga mesra kelapa dengan bahan tumbuk tu.
  3. Kemudian gaulkan ikan dengan kelapa yg telah ditumbuk dan masukan daun kunyit serta serai yg telah di hiris tadi... rasa garamnya kemudian perap sekejap.
  4. Lepas tu bungkus didalam daun pisang sehingga selesai
  5. Kemudian panggangkan diatas kuali leper dengan api yg perlahan lebih kurang 15 minit lepas tu terbalikan dan panggang lagi selama 15 minit lagi..
  6. Bila siap di masak bolehlah dihidang... 
Senangkan kekawan hehhe... SELAMAT MENCUBA




10 ulasan:

  1. Ya Allah... nmpk super nyummeh lah... xpernah rasa pais ikan bilis ni...

    BalasPadam
  2. Sedap nya Kak..
    mak sy pun sllu buat ni.. klu buat mesti habis..makan mcm tu je mcm jajan..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Meratah pun sedapat Atie... akak pun habis sebungkus meratah pais tu :D

      Padam
  3. xpenah rasa pun lg....
    menarik...

    BalasPadam
  4. pertama kali saya dengar.. seyes tak pernah makan.. ala² macam pulut panggang tu ker....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam je pulut panggang Masya.. tetapi ini macam sejenis lauk juga Masya... jarang org masak sekarang.. ini lauk org dulu2.. masa akak kecik2 dulu mak akak selalu buat macam ni ... ini kira mengenang nostalgia masa kecik2 dulu la ni :D

      Padam
  5. sedapnya kak....lama betul tak memakannya....masa kat kampung dulu mak selalu buat....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye lah Yan... sebab dulu masa akak kecik2 mak akak selalu buat... tu yg teringin :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)