Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 30 Januari 2013

Bubur Jagung Durian ... yummy ^___^

Bila balik rumah emak... semua orang pakat teringin nak makan itu ini... hehehe... bubur jagung durian ni abang ngah yg teringin iaitu suami kak ngah saya... hari sabtu petang sampai rumah.. membawa sebungkus jagung adalah lebih kurang 12 tongkol jagung... masa tu saya tengah berborak dengan emak didapur.. Bang ngah siap cakap ...

"Macam dah terasa di tekak saya ni mak bubur jagung durian... tapi durian tak ada pulak tu... nanti nak cari"
Mak tersenyum jer ... sambil kata "ramai pulak yg mengidam sekarang ... nak makan "... tergelak besar abang ipar saya mendengarnya...Saya menyampuk pula "esok pagi lah nanti cari durian di pasar tani Paya Jaras, selalu ada durian"..

Pagi tu saya pergi bersama emak ke pasar tani Paya Jaras tu... melilau mata emak mencari durian.. sambil kata "selalunya kat sini orang jual durian tu".. 

saya pun perasan memang disitu tempat org jual durian tu... "pagi lagi kot mak... dia belum sampai lagi" kata saya. Kami sampai pukul 7.30 pagi memang lah awal... sampai kami balik pukul 9.00 am ... sipenjual itu tak sampai lagi.. Bila cerita dgn abang ipar saya.. dia pun kata tak pe ... tengahari sikit dia pergi tengok...

Alhamdulillah bila abang ipar saya pergi pukul 11.00am kepasar tu lagi berjumpalah dia dengan durian yang menjadi bahan kedua utama hahaha...


Bubur Jagung Durian
Maka dengan itu tecapai lah hajat abang ipar saya yg teringin nak makan bubur jagung durian ini... memang sangat sedap.. saya juga bertambah-tambah makan ... bukan setakat abang ipar saya jer...


Separuh corning ware ni juga lah bubur jagung ni... sekali hadap jer oleh anak menantu cucu cicit semua hahaha... seronok betul main masak-masak rumah mak ni kan..

Jom tengok resepi yang mudah ini...oleh kerana jumlah tongkol jagung ni banyak.. ianya boleh dimakan lebih kurang 30 orang ye kekawan...

RESEPI BUBUR JAGUNG DURIAN


Bahannya :-

  • 12 tongkol jagung
  • Santan dari sebiji kelapa
  • 1 biji isi durian
  • 3 cawan gula (ikut manis yg disukai)
  • sedikit garam


Caranya
  1. Parut/Hiris jagung (seperti gambar diatas) sekarang ada jagung bungkus yang dah siap asing kan(tapi saya suka yang dihiris sendiri.. lemak rasanya)
  2. Masukan santan,gula dan durian dalam bekas corning ware(periuk)... kacau perlahan  hingga mendidih. Lepas tu letak garam secubit.. rasa lemak masin manisnya... 
  3. Jika jagung dah masak boleh ditutup apinya.
  4. Siap utk dihidang.. sesuai dimakan semasa suam atau sejuk... keluar dari peti ais lagi terangkat hehe...
SELAMAT MENCUBA






10 ulasan:

  1. bler tgk bubur jagung durian ni kan.. teringt sy ngidam bubur jagung tp xboleh mkn walaupun dpn mata sbb kencing manis masa ngandung uhuks...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang dah boleh cuba buat lah Lia... dah tak de kencing manis kan.. abang ipar akak ni pun ada kencing manis... siap pesan jgn buat manis2... jadi masa buat tu asingkan dulu utk dia semangkuk... pastu baru tambah gula bagi manis ehe :D

      Padam
  2. aduhhh..sedappp nya kak.. durian mmg peberet kmi..tambah2 klu buat bubur..:)

    BalasPadam
  3. Sedapnya kak....nak beli jagunglah nnt nak bua..terliur dah nie :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pergi cepat beli jagung... payah nanti nak tampung air liur tu hehee :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)