Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 11 Januari 2013

Bukan Mama yang suruh tetapi Allah yang perintah ...

Pada hari Isnin , Selasa dan Khamis sessi sekolah petang tamat pada pukul 6.30 petang... saya meminta Najeeha solat asar dahulu di sekolah kerana tak sempat nak solat di rumah....

Pada petang khamis 3hb Januari saya menjemput dia dan saya pun dah mula kerja masa tu... 

bila saya tanya" Jeeha dah solat asar ke ?

dengan airmata bertakung, dia menjawab "cikgu tak kasi solat, cikgu kata solat dirumah"

Saya kata " kenapa tak cakap, nak solat dirumah tak sempat"

"Jeeha dah cakap mama, tapi cikgu marah jeeha balik, awak baru 9 tahun belum wajib solat sangat .. dah pergi duduk ketempat awak balik"

Aduh hancur lulur hati saya mendengar ceritanya.... 

Sampai dirumah.. terus berlari keluar kereta, ambil wuduk dan solat asar... waktu sampai dirumah dah pukul 6.55pm... usai solat asar jeeha pun berehat sebentar sementara menunggu kakak dan nabil mandi... tak lama kemudian azan maghrib berkumandang dari surau...

Kemudian Jeeha berkata" mama jeeha solat asar tadi betul-betul di penghujung asarkan... semoga Allah terima solat jeeha yang diakhir waktu ini"

Terkedu saya mendengarnya... dalam hati saya berkata... esok petang saya akan jumpa cikgu untuk memohon kebenaran solat asar kepada Jeeha...

Saya telah sedaya upaya mendidik anak saya seperti yang di riwayat oleh hadis berikut :-


Hadis R. Muslim mengingatkan kita pesanan Rasulullah SAW: "Suruhlah anak-anakmu mengerjakan solat bila mereka telah berusia 7 tahun, dan pukullah jika meninggalkannya bila mereka telah berumur 10 tahun, dan pisahkanlah mereka di tempat tidur."




Sikap guru tersebut memang mengecewakan saya, sepatutnya guru tersebut memberi tunjuk ajar yang baik kepada anak murid tetapi sebaliknya. Jika gurunya bukan muslim saya boleh terima tetapi guru tersebut berugama Islam, mengapa berkata demikian kepada anak muridnya...



Ini dihari pertama persekolahan.. saya pesan bila waktu rehat terus solat zohor tau.. lepas solat baru pergi kantin beli makanan ye.. sebab rehat pun dah pukul 3.40 nanti tak sempat solat zohor... Alhamdulillah dia mendengar kata



فَٱسۡجُدُواْ لِلَّهِ وَٱعۡبُدُواْ ۩ (٦٢)

"Maka hendaklah kamu sujud tunduk kepada Allah dan beribadahlah sekalian kamu". (Surah Al-Najmi ayat 62)





   Allah I berfirman:
﴿ ........... إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَٰبٗا مَّوۡقُوتٗا ١٠٣ ﴾ [النساء : ١٠٣] 
Sesungguhnya shalat itu adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman. (QS. an Nisa': 103)

Saya bukan ingin bermegah-megah dengan solat anak-anak saya, saya cuma menjalankan tanggungjawab saya yang telah di amanahkan Allah kepada saya.... kekadang rasa menyesal  dalam diri bila menukar anak-anak ke sekolah biasa ni... ialah sejak usia 5 tahun di Dzuliman anak saya telah terdidik tentang solat... kemudian diteruskan ke sekolah Hira' .. semoga anak-anak saya akan istiqamah menjaga solatnya ... "Ya Allah permudahkanlah urusan anak-anak ku untuk terus beribadah kepada Mu ya Rabb "

22 ulasan:

  1. Ya Allah.... saya rasa bangga sgt dgn anak akak serta akak sebagai ibunya yg dpt didik anak yg sayangkan solat... Alhmdlh...

    salam ukhwah dari saya ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam ukhwah dari akak juga lia...

      Semoga Allah permudahkan urusan mereka hendaknya :D

      Padam
  2. Ya Allah Kak.. awat cikgu Jeeha tu mcm tu.. nti akak jumpa lah bagitau.. tak kan nak sholat yg tak sampai 10 minit pun tak boleh??
    sy respek sgt kat akak dlm mendidik anak2 akak..
    semoga sy boleh mengikuti cara akak utk didik hero sy yg sorang tu..semoga Allah mempermudahkan semuanya.. amin!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye Atie.. esok petang akak jumpa cikgu yg mengajar petang minta izin agar jeeha dapat solat asar... tapi bukan cikgu yg tak beri jeeha solat tu... Alhamdulillah cikgu yg ini benarkan...

      Padam
  3. alhamdulillah didikan yg sangat sempurna utk anak2, tapi spoil cikgu nya tu pulak aduiiii ada jugak rupanya cikgu cam gitu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye la kak noor... bikin spoil jer cikgu tu kan... bila saya tanya jeeha cikgu apa yang kata macam tu.. dia kata cikgu bahasa inggeris nya.. aduhai.. cikgu cikgu :D

      Padam
  4. Nur selalu kata pada anak2 tak sembahyang mama rotan...allah pun akan marah juga....alhamdulillah nampak ada perubahan cikit pada mereka...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Nur... amanah solat itu untuk semua umat Islam kan :D

      Padam
  5. anak2 memang perlu di didik untuk bersolat dari kecil...suruh ayahnya bawa ke masjid selalu...supaya ianya menjadi kebiasaannya nanti....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nabil yang selalu ikut abah nya ke surau.. Yan.. bila abahnya start motor... cepat2 ambil kopiah hehehhe :D

      Padam
  6. Tgk gaya Jeeha solat, jelas yang solat itu mudah... tak perlu nak bertelekung bagai, asalkan kita dah menutup aurat.... saya pun tumpang bangga dgn Jeeha, apatah lagi ibu yang mengandungkannya... Tahniah kak, semoga Jeeha menjadi anak yg solehah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Nur, sebab itu akak buat cekak dilengannya.. mudah dia nak solat tak perlu cari telekung bagai kan :D

      Padam
  7. rasanya cikgu tersebut tak boleh lah macam tuh...harap bila akak dah jumpa cikgu tuh jalan penyelesaian tercapai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah PM akak dah jumpa jalan penyelesaian.. akak dah jumpa guru diakhir waktu sekolah utk minta izin jeeha solat :D

      Padam
  8. sape lah cikgu tu. terlalu amik mudah. sepatutnya tugas ckgu jugak latih murid kenal Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga Allah memberi Hidayah kepada guru tersebut... :)

      Padam
  9. Alhmdulillah....bangga ngan jeeha, sekecil tu pun dah pandai jaga solat..
    Sepatutnya cikgu membenarkan jeeha solat...semoga ada jln pnyelesaian...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. Allah telah mempermudahkan jalan utk jeeha :D

      Padam
  10. sejuk & damainya rasa hati bila anak2 mendengar kata & menjaga solatnya kan.. tahniah yati pandai mendidik anak2.. tp sayangnya guru yang patut menjadi contoh terbaik pula bersifat sebaliknya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah Kak Ratna... saya berfikiran positif mengenai perkara ini... bagi saya Allah mendidik saya utk anak2 belajar berdikiri tentang solat... tidak perlu disuruh dan ditetapkan baru solat... Jeeha memang jenis outspoken... dia kata solat bukan mama yg suruh tapi Allah yang perintah... semoga Allah sentiasa mempermudahkan anak2 saya dalam beribadah :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)