Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 8 Januari 2013

Sambal Tumis Sotong Kering ... Yummi ^___^

Assalamualaikum dan selamat pagi semua... dah sarapan pagi ke... apa kata kita sarapan nasi lemak serai dan sambal tumis sotong... memang bertambahlah makan kan... saya buat sambal sotong ni utk sarapan hari sabtu tempohari... kak Nabilah yang suka sangat dengan sambal tumis sotong ni ...

Terbaekkk mama kakak suka :))

Kak Jeeha ni makan memilih sikit tapi boleh layan
sambal tumis sotong ni :D

Hero sorang ni makan memilih sikit :( tengok muka tak
berkenan langsung.. suruh buat peace dia tunjuk
jari kelinking hahahha 

Yang ni plate saya.. :)) ada ikan masin tu yg yummy...
sambal sotong, keropok Ganu tu hehehe
Jom kita tengok resepi sambal tumis sotong yang yummy ni... hehehe ye ke .. itu tekak saya dan anak-anak lah kan ^__^

RESEPI SAMBAL TUMIS SOTONG KERING


Bahan-bahan nya
  • 4 ekor sotong kering di rendam dipotong kecil
  • 6 sudu cili kisar
  • 5 ulas bawang merah ditumbuk
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk
  • 3 biji buah keras ditumbuk
  • 1 sudu air asam jawa yg pekat
  • 1 biji bawang besar (dihiris bulat.. ikut cara sendiri mana suka :))
  •  garam secukupnya
  • minyak untuk menumis
Cara membuatnya

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar yang di mayang tadi sedikit layu dan angkat.
2. Kemudian baru tumiskan bawang merah dan putih yang ditumbuk tadi sehingga wangi
3. Selepas itu masukan cili kisar dan kacau sampai pecah minyak, masukan air asam jawa, buah keras dan garam secukup rasa. (Jika nak warna cili tu merah boleh dimasukan sedikit gula merah)
4. Bila cili sudah masak dan berkilat masukan sotong kering dan kacau sampai sotong masak dan kuah memekat.

Tips : Sotong kering ni kalau tak rendam betul memang liat kan... saya tak suka sangat beli yang siap kembang tu.. terasa ubat utk kembang tu... jadi saya rendam sotong tu semalam.. tapi potong kecil-kecil dulu tau...kemudian saya basuh dan rebus sekejap dengan air yang sedikit.. nampak kembang tu dah empuk lah... masa nak masak tu saya terus tuang dalam kuali dengan air sotong rebus tadi... itu yg anak2 saya dan en suami suka sebab tak ada rasa bau ubat sotong tu kan :))

16 ulasan:

  1. salam kak yati....
    sedapnya.....sotong kering masak sambal....pernah makan....tapi tak pernah masak sendiri lagi....bukan apa kak yati....seorang je...yang memakannya...he heee....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang malas nak masak kalau sorang jer yg makan kan... lebih baik beli jer hehehehe :D

      Padam
  2. nasi lemak dengan sambal sotong memang amat sedap...nak sikit...huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Resepi dah ado tu PM... minta wife tolong masakan.. :D

      sambal akak dah abis hehehe

      Padam
  3. makan nasi lemak dgn sotong ni mmg sedap...

    BalasPadam
  4. lama nya akak tak makan sambal sotong kering ni sedappp ni teringin lah esuk lusa pasti nak buat jugak ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab dah lama tak makan tu lah saya buat Kak Noor... kalau kak noor masak lagi sedap kan :D

      Padam
  5. hye ler kak ...ini lah my feveret ...sambal tumis sotong kering ..paling sedap ...eh tapi resepi akak ni tak letak belacan kan? haa memang elok laaa untuk orang yang de resdung cam saye ...aaaachooooo .. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Shazrina,

      En suami akak pun alah belacan nanti gatal2 satu badan... mulalah tergaru-garu... jadi sambal tumis akak memang tak letak belacan :D

      Padam
  6. terbaekk la smbl sotong tu...mmg gandingan yg mantop bile dmkn dgn nasi lemak tu...aduhaiii tliur n lapo pulak jadinya..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. QH... sekali sekala pekena nasik lemak buat sendiri hahaha :D

      Padam
  7. sedapnya...dah lama tak makan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sal... akak dah lama tak makan tu akak buat... lagi pun sotong kering tu kakak ipar akak dari Sabah yang beri ... if dia turun KL selalu bawakan ikan masin, sotong kering n ikan bilis dah siap bersihkan tu... disana murah :D

      Padam
  8. sedap nya Kak sambal tumis sotong ni..suka sgt makan masa kt Semenanjung dulu..hubby sy pun suka..nanti nak belajar masak dr resepi akak ni lah...:)
    TQ share..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tambahan di Sabah makanan laut murah sangat... sila lah mencubanya Atie.. sedap ni :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)