Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 14 April 2014

KETAM TIGA RASA VS PEMANGGANG AJAIB :)

Assalamualaikum kekawan...



Masak ketam tiga rasa ni pada hari sabtu baru ni.. permintaan budak bertiga tu.. macam tak puas pulak makan ketam tiga rasa itu hari di jeti ikan bakar jeram tu.. 

Kali ni saya tak goreng ketam tu kekawan tapi saya panggang dulu guna pemanggang ajaib tu.. haaa rasa nak SERU nama hainomokje... untuk mencuba... mamazir kan dah ada kan tanjat-mak-tau. Jom lah mencuba hainom...


Elok jer beratur ketam tu kan dalam pemanggang ajaib tu... lepas tu curahkan sos tiga rasa tu ke dalam ketam yg siap dipanggang tu.. biarkan 10 minit supaya sos sebati dengan ketam tu.... wala wala... emmm memang lazat ehe :)

RESEPI KETAM TIGA RASA












Bahannya :-
  • 5 ekor ketam (dipotong dua)
  • 1 labu bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 3 biji bawang merah *
  • 3 cm halia*(*dihiris)
  • 4sudu besar sos tomato,sos cili,sos tiram.
  • 2 sudu besar cili kering kisar
  • 1 cawan air
  • 2 sudu besar gula pasir/madu
  • garam
  • minyak utk menggoreng
  • beberapa biji tomato ceri
  • 1 pokok daun bawang dan sup.
Caranya :-
  1. Gaulkan garam dan kunyit pada ketam, susun didalam pemanggang, panggang selama 10 minit.
  2. Panaskan minyak, kemudian tumis bawang hiris hingga wangi, kemudian masukan cili kering kisar hingga masak.
  3. Masukan bahan sos, air  dan biarkan mendididh. Kacau sekata.
  4. Masukan tomata ceri bersama daun bawang sup yg dipotong sedang.
  5. Curah kuah sos di atas ketam didalam pemanggang. Masakan lagi selama 10 minit dengan api yg perlahan.
  6. Siap utk dihidang 



16 ulasan:

  1. Jarang makn ketam, nk mask lg x thu..hu..
    Nnti leh try nga kuali sy..

    BalasPadam
  2. Uhhhh sedapnya T...aku ni dah lah pemakan tegar hidupan laut laut ni...

    BalasPadam
  3. saya alergik ketam...kalau makan sakit perut..

    BalasPadam
  4. terliur..ceri comel tu pon nampak sedap jek..

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum .. wahh sedapnya. tapi sheila dengan suami tak suka makan ketam sebab leceh rasanya. hehehe singgah menabung digi sini~~~

    BalasPadam
  6. isyh geram lak tengok tomato ceritu.. dulu muda2 makan gitujer...
    ehm sedap makan ketam tiga rasa yerk.. tapi saya kalau beli ketam nak masak lemak juga... camner tu...

    BalasPadam
  7. menggoda sungguh hidangan ketam CH ni..dah lapar la SB

    BalasPadam
  8. ketam bakar camtuh memang sedap kan..kat sini ketam amatlah mahalnya..hehe

    BalasPadam
  9. acik biasa makan ikan tiga rasa beli direstoren je..ak pernah cuba buat senditi yatie

    BalasPadam
  10. pemanggang ajaibbb..hahaha..mmg terbaik la tgk gmb..

    BalasPadam
  11. wahhhh tgk jer pon da meleleh air liur saya ;)

    BalasPadam
  12. tudiaaaa... melelh ailio tgk.
    walaupon zura bukanlah penggemar ketam.
    tapi tetap terlio~

    BalasPadam
  13. seronok tgk ketam duk beratur dlm pemanggang ajaib tu…

    BalasPadam
  14. wahhhhh sedapnya... teringin nak beli ketam, tapi cik abe tak suka makan ketam. asal ada ketam jer komplen susah nak makan hihi

    BalasPadam
  15. Suka buat nih, tp dah lama xbuat, biasa nyer dah dekat nak masak tu saya masuk kan telur asin, gaul separuh masak telur tu ... Sedappp ...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)