Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Ahad, 8 Februari 2015

PUDING ROTI MARBLE

Assalamualaikum kekawan...

Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi hendaknya..

Selamat bercuti dihujung minggu.. Sekodeng lagi di FB ... jumpa 

pulak yg ini sedap juga untuk dimakan petang ni kan.. jom kita

 cuba nak tak.. :)







PUDING ROTI MABLE
Bahan-bahan
1 paket agar-agar tali (18g )
4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1 tin susu cair
2 sudu makan mentega
3'1/2 cawan air
Pewarna merah
Serbuk koko / cocoa emulco (nk pkai salah satupun boleh...nak pakai dua2 pon boleh)
Cara-cara
- cuci agar2...tos airnye...rebus agar2, gula pasir dgn 3 cawan air...rebus sampai agar2 lembut dan cair
- blende roti, susu pekat manis, susu cair, 1/2 cwan air, telur... ketepikan dulu
- bila agar2 dah cair...masukan bahan2 blande tadi...gaul rata (jaga2 api ye..guna api sedang je) tunggu smpai mendidih...masukan mentega gaul smpai mentega
cair...padam api
- bahagikn kepada 3 adunan
- ambil 1 adunan...bubuh pwarna merah
- ambil lagi 1...bubuh koko (kalau guna serbuk koko pastikan bancuh dulu dgn 1 sudu kecil air suam...sbb tak mahu ketul2 nanti)
-1 adunan lagi...biar kaler asli
- ambil loyang...bubuh 1 senduk kaler asli pastu bubuh plak kaler merah dan sterusnye kaler coklat....lapis2kan dia...buat smpai habis...proses ini perlu dlakukan dgn cepat ye...
ok siap....masukan dlm peti...nyum2 hihiii;)
Selamat 

8 ulasan:

  1. asaalmualikum yatie, cantik puding tu, so far kaknoor belum lagi terbuat puding roti ni, roti pun tkde ni, macam teringinnnn je

    BalasPadam
  2. Pernah bulat ni beberapa Kali.sedap juga!

    BalasPadam
  3. ada org yg nak makan seronok memasak. ky ni dh kena kurangkan mkn manis..nmpk teringin pun tahan selera ajelah..

    BalasPadam
  4. Tekak saya dah sampai tahap tak begitu boleh terima makanan yg manis2, kadang2 rasa nak makan, tapi bila masuk mulut sikit rasa dah tak ingin. Ketika itu baru sedar usia telah mengubah selera kita...

    BalasPadam
  5. Lama dah rasa tak bikin agar2...cantik kejadian belangnya kak..

    BalasPadam
  6. hehehe slalu dok buat yang susun2 roti tu aje..
    baru tengok ada yang macam ni..
    cantik kaler n corak..
    Siti Yang Menaip

    BalasPadam
  7. menarik sangat..nanti nak cubalah...:-)

    BalasPadam
  8. Cantik corak dia CH...mcm corak kayu....Teringin pulak nak cuba

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)