Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 13 Mei 2015

AYAH-AYAH MARI KITA RENUNGKAN DAN FIKIRKAN

Salam petang yg ceria kekawan :)
Berkongsi dari wasap group .. semoga beroleh manfaat..


UNTUK RENUNGAN AYAH-AYAH
1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..
2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar 'membuat' anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.
3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..
4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja. Hu hu Muhasabah diriku..
5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak perempuannya dah mula malu-malu.. Ruginya ayah..
6. Jika ada anak yang durhaka, sebenarnya ia juga dari AYAH yang durhaka. Ini istilah Sayyidina Umar Al Khattab..
7. Sekiranya seorang AYAH yang ingin didoakan oleh anaknya, berdoalah selalu dari sekarang untuk anaknya dan didiklah dengan agama..
8. Sekiranya AYAH ingin dimuliakan oleh anaknya, usahalah memuliakan anaknya dengan ilmu agama..
9. Mengikut kajian, ramai ayah-ayah yang hampir kehilangan ciri-ciri AYAH yang sebenar. Kerana semua pengajar anak di masa kanak-kanak diisi oleh kaum ibu sahaja.
10. Padahal keberanian, survival dan ketegasan, harus diajarkan di usia kecil oleh ayah-ayah. Dimanakah AYAH sang pengajar utama?
11. Dunia AYAH ketika ini bagi anak-anak hanyalah angan-angan mereka sahaja. Anak-anak mencari ayah mereka di surat khabar, tv dan komputer...
12. Banyak anak-anak sudah merasa yatim sebelum waktunya, sebab AYAH dirasakan tak hadir lagi dalam kehidupan mereka. Kerana amat sibuk dengan dunia ayah.
13. Ayuh wahai ayah-ayah semua, ambillah Semangat Al Quran mengenai pendidikan mengedepankan AYAH sebagai tokoh. Kita kenal Lukmanulhakim, Ibrahim, Ya'qub, Imron. Dalam Al Quran mereka adalah contoh AYAH yang perihatin.
14. Ibnul Qoyyim dalam kitab Tuhfatul Maudud berkata: Jika terjadi kerusakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH..
15. Ingatlah! Seorang anak bernasab kepada AYAHnya bukan ibu. Nasab yang merujuk kepada anak menunjukkan kepada siapa Allah meminta dipertanggung jawapan kelak.
16. Rasulullah yang mulia, sejak kecil ditinggal yatim oleh AYAHnya. Tapi nilai-nilai keAYAHan tak pernah hilang dan diperolehi dari datok dan ayah saudaranya sendiri..
17. Generasi sahabat menjadi generasi gemilang kerana AYAH terlibat dalam mengasuh anak bersama ibu-ibu mereka. Mereka digelari umat terbaik.
18. Di dalam AlQuran ternyata terdapat 17 dialog pendidikan anak-anak. 14 diantaranya iaitu antara AYAH dan anak. Ternyata AYAH lebih banyak disebut di dalam alquran!
19. Marilah semua wahai AYAH-ayah untuk melibatkan diri dalam pendidikan baik di rumah, sekolah dan dimasjid..
20. Ibu memang madrasah pertama seorang anak. Tetapi AYAHlah yang menjadi mudirnya. (Pengetuanya).
21. Ibarat burung yang punyai dua sayap. anak memerlukan kedua-duanya untuk terbang tinggi ke angkasa. Kedua sayap itu adalah AYAH dan ibunya.
22. Ibu mengasah kepekaan rasa, AYAH memberi makna terhadap logik. Kedua-duanya diperlukan oleh anak
23. AYAH mengajarkan anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu membimbingnya menjadi pemimpin yg peduli. Tegas dan perihatin itu sikap utama.
24. Jom wahai ayah-ayah pujuklah diri untuk berubah dan sebarkan perkongsian ini agar makin banyak AYAH-ayah yang perihatin dengan urusan pengasuhan dan membentuk generasi pejuang dunia akhirat. Allahuakbar..
Wallahua'lam.

10 ulasan:

  1. Betapa besar peranan seorang ayah dalam kehidupan kita..:)

    BalasPadam
  2. benar besar tugas yang dipikuk oleh seorang ayah sebesar pahala yang direwardkan oleh Allah kepadanya.. :))

    BalasPadam
  3. besar sungguh peranan & tanggungjawab

    BalasPadam
  4. Sebahagian dari masa saya bukan saja bertindak sebagai ayah tapi juga sebagai ibu. Sejak mula kawin dah terbiasa buat susu untuk anak kecil, menukar lampin, mandikan anak. Bila anak dah sekolah terbiasa pula sediakan sarapan untuk anak, seterika baju mereka dll. Bila isteri bertugas di luar kawasan selama bertahun-tahun (di Pulau Pinang dan Langkawi) tugas saya sebagai ayah semakin mencabar kerana perlu memasak untuk makan malam mereka, bulan puasa perlu sediakan juadah berbuka dan sahur (mereka tak suka makanan bazaar Ramadan). Yang paling lucu ketika ketiadaan ibunya itulah juga anak perempuan saya datang haid pertamanya dan saya terpaksa berlagak sebagai ibu untuk menerangkan beberapa perkara sulit yang sepatutnya dijawab oleh seorang ibu. Bukan senang menjadi seorang ayah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya memang cukup respect dgn JR..
      saya sendiri lebih rapat dgn arwah abah..

      Padam
  5. banyak sungguh peranan ayah kan yatie...bila kakak baca no 15 tu teringat
    baru ini kakak mengisi borang Iqa ke universiti,kakak bagi tau suami takde pun nak minta nama ibu utk diisi dlm borang ,hanya nama ayah saja disetiap helai sedangkan ibu yang melahirkan...

    BalasPadam
  6. acik dari kecik memang rapat dan manja ngan ayah

    BalasPadam
  7. Begitulah pentingnya ayah dlm alam rumahtangga...saling melengkapi. Tp betul, akan pincanglah sesebuah rumahtangga tanpa campur tangan ayah.

    BalasPadam
  8. Kena tunjuk pada HD ni nak tengok apa responsenya :) Satu aje yang susah tentang sesetengah ayah ni, tak mahu tunjuk rupa kasih-sayang yang sebenar terhadap anak-anak kerana ego tinggi.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)