Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 14 Mei 2015

Kesian NABIL TERCEKIK TULANG

Assalamualaikum kekawan...
Semoga kita semua berada dibawah rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya..


Tidur lah dalam keadaan sakit kerongkong tu.. Syafakallah
Petang tu masa ambil nabil di sekolah, usatazah bagi tahu Nabil tercekik tulang masa makan tengahari tadi, kalau boleh puan kepal nasi dan bagi dia makan, Ok lah saya kata, dan saya tengok muka nabil tak sihat ajer.. tentu tengah menahan sakit lagi tu..

Dalam kereta saya tanya, "Nabil tercekik tulang besar ke?"
"tak mama , tulang kecil ajer," jawabnya
"Jeeha ikan apa sebenarnya yg korang makan kat sekolah tadi" saya soal jeeha pulak.. rasa tak puas hati saya..
"Tak tahu lah mama, ikan tu kecik ajer, mungkin ikan kembung kot" jawab najeeha.
So petang tu saya singgah beli nasi kukus ayam berempah tu, sebab nasi kukus tu kan dah lembut dan senang nak kepal, sampai dirumah saya terus kepal nasi tu , selawat 3 kali, saya suruh nabil telan.. "jangan kunyah tau.." kata saya, berkerut-kerut mukanya menelan, pastu saya suruh dia terus makan nasi kukus ayam berempah, dia makan sikit jer, padahal kesukaan nasi ayam kukus berempah ni..

Lepas solat maghrib saya pun mula meng google, petua lain untuk membuang tulang yg tercekik di kerongkong nabil tu.
Ini saya himpunkan petua dari pelbagai sumber termasuk pesanan orang-orang tua.

  1. Sapu minyak kelapa pada lubang dubur. (masa sapu minyak ni pd duburnya, mengekek-ekek dia ketawa, geli lah mama)
  2. Minum sesudu cuka kemudian ambil nasi kepal dan telan tanpa kunyah.(pastu saya cuba yg ni, berkerut mukanya menahan masam cuka tu)
  3. Kepal nasi dan telan tanpa kunyah.(yg dah awal2 saya cuba)
  4. Ambil segelas air kosong letakan dalam senduk dan bacakan 3 Qul lalu hembus ke air.  Minum , sebaiknya sekali nafas jika mampu. (ni pun saya buat, minum senafas jer tau Nabil pesan saya) 
  5. Celup  jari ke dalam madu (1 jari jadi adalah memadai), selawat 3 kali dan hisap jari tersebut.(Nasib dirumah memang ada stok madu, saya suruh juga buat yg ini)
  6. Telan pisang (agak2 la ye bukan sebiji terus), jangan kunyah.(kebetulan en suami ada beli pisang emas, saya potong dadu kecil yg boleh ditelan oleh Nabil, bersusah payah dia menelannya , kesian saya tengok) 
  7. Cari kucing dan garukan kaki kucing pada leher yg tercekik tulang (AWAS:  ni tak berapa nak rekmen la...haha).(hahaha yg ni saya tak cuba buat, kak najeeha pun tergelak baca)
  8. Tarik telinga kiri dan telinga kanan.  Awas jangan sampai tanggal lak telina tu.(Ni pun saya cuba buat pada Nabil, Jeeha kata elok2 mama nanti putus lak telinga nabil hahaha, tergelak nabil masa saya buat kat dia tu)
  9. Pusingkan pinggan 3 kali sambil berselawat.(pun saya cuba buat, tapi kata orang tua nak berkesan masa tercekik tu buat pusing pinggan ni, tapi tak apa lah kita cuba jugaklah)
  10. Minum air dalam tudung periuk.(hahahha yg ni saya tak buat :P)
  11. Baca do'a Nabi Yunus ketika nabi ditelan ikan paus (doa dilanda kesukaran/kesusahan) (yang ni saya buat, dan suruh nabil baca tiga kali)
Do'a :credit google
Maksudnya:
"Tidak ada Tuhan sebenarnya disembah melainkan engkau,Ya Allah.Maha Suci Engkau,sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim"

 Saya tanya Nabil ada kurang tak dah buat semua pertua tu, dah kurang sakitnya, tapi macam ada pedih sikit lagi. Selepas tu saya suruh nabil pergi tidur, kesian sangat saya tengok :(

Habis dia makan nasi ayam KFC tu sebab lapar sangat tu :)
Pagi tu saya rasa badan dia dedar sikit panas, nak demam lah tu, tapi mereka tengah exam hari tu, jadi terpaksalah saya hantar dia kesekolah. Sampai ofis saya wasap cikgunya kata, pukul 10am saya datang ambil nabil nak bawa ke klinik, lepas dia habis exam, pastu cikgu tu balas wasap suruh bawa sekarang, nanti boleh ambil exam kemudian. Lepas tu saya terus pergi semula ke sekolah nabil utk bawa keklinik, sampai klinik doktor pun suruh nabil nganga besar-besar, nak tengok tulang tu ada lagi tak, pastu doktor kata, tulang tu dah tak ada, cuma ada kesan merah luka sebab tersangkut kat situ, Doktor pun bagi ubat demam dan antibiotik. Doktor suruh makan sekarang juga ubat tu sebab nabil dah demam.
Masa pagi tu minum susu pun tak lalu kerana terasa pedih , jadi pukul 10 tu dah terasa lah lapar perut nya, depan klinik Dr Badarudin tu ada KFC, jadi dia minta nak makan nasi ayam KFC. Jadi saya pun turut kan seleranya tu.
Lepas makan tu terus hantar nabil semula ke sekolah utk sit exam.

Petang saya ambil dari sekolah, saya tanya dia macam mana dah ok ker.. dia kata dah ok sikit mama, rasa badannya pun tak demam lagi. Alhamdulillah, syukur kpd Allah yg telah menyembuhkan.

p/s Kekawan ada pengalaman ke tercekik tulang :)

27 ulasan:

  1. adoi kesiannya....cepat sihat

    BalasPadam
  2. Kesiannya abg Nabil..memang sakit kak klu kena.pernah lah kena juga..mmg makan nasi kepul2 tu then baca selawat...lama2 hilang sendiri tulang tu... huhu..
    syukur lah demamnya tak berpanjangan..cepat sembuh ya abg nabil...

    BalasPadam
  3. alahai sian nabil...mmg seksa tecekik tulang....rase tak selesa jek kat tekak...lieya pun biase telan kepalan nasi ngan telan roti ......

    BalasPadam
  4. kesiannya.. ada satu ayat tu utk tercekik tulang, bisul, jerawat bagai ni.. tak ingat dalam surah apa.. ada uluf uluf.. saya nak taip sini takut tersalah.. semoga cepat sembuh nabil..

    BalasPadam
  5. Sebak pulak baca kisah Nabil ni... kesian dia.semuga cepat sembuh ya Nabil.

    BalasPadam
  6. Knor biasa bt yg no 3 tu kepal nasi n telan..alhamdulillah

    dh ok.kn nabil

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah da ok.
    Kita yg besor ni pun seksa nahan klau tecekik tulang...ni kan bdak2 pula... sian tu...smpi demam2...

    BalasPadam
  8. Kesiannya hero hensem tercekik tulanglah pulak ye. Ada petua yg kakak tahu Yati macam telan nasi dan pisang tapi yg lain kakak tak tahu. Bagus juga Yati listkan di sini. Tapi doa nabi Yunus tu memang baik.

    Alhamdulillah dah beransur sembuh.

    BalasPadam
  9. alhamdulillah da sembuh...

    zaman kecik2 kalau x tercekik tulang mmg x sah...

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah dah ok... Anak saya dulu pernah juga sangkut tulang hingga terpaksa dibawa kepada pakar ENT. Akhirnya tulang itu berjaya dikeluarkan. Lepas itu anak saya takut makan ikan, dia cuma makan ayam dan daging!!

    BalasPadam
  11. emmm....banyak juga petua yer

    BalasPadam
  12. Petua yang no 1 tu... kelakar nya. Macam takder kena mengena jer...

    Minggu lepas saya tercekik tulang ikan masin yg makan dengan nasi lemak.. (org panggil ikan masin bulu ayam).. dua hari gak baru hilang. Sebab saya tak buat apa-apa pun biar jew hilang sendiri

    BalasPadam
  13. Allahuakbar..kesiannye nabil..tercekik tulang smp demam..cepat sembuh ye nabil..

    BalasPadam
  14. hahahaha..petua nombor 1 & 7 tu, paling lawak!

    BalasPadam
  15. acik pernah kena dan ikut petua tarik telinga..kepal nasi dan minum air dari dalam senduk nasi he he

    BalasPadam
  16. Banyak jugak rupanya petua yang boleh dicuba.
    Tapi bab garuk kaki kucing ke leher tu.. macam kurang logik la pulak.

    Anyway,
    Semoga anakanda bertambah sihat hendaknya.

    BalasPadam
  17. kesian nye yatie, kena hati2 lah lepas ni dan semoga cepat baiklah

    BalasPadam
  18. seksa woo tercekik tulang ni.ingatkan kepal nasi je petuanya..rupanya macam2..yg macam tak releven tarik telinga pusing pinggan bagi kucing cakar.Haru!saya pun tergelak.hahaha

    BalasPadam
  19. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  20. Anak bunda masa kecik macam nabil dulu pun pernah tercekik tulang jugak...nampak lain macam jer mukanya menahan sakit, tak sempat nak cuba petua2 tu, terus bunda bawa keklinik berhampiran...

    BalasPadam
  21. Alahai betapa susah payahnya si mama berusaha utk bantu anak dlm kesakitan. Sayangnya si mama pd si anak hanya Allah yg tahu & Allah pun sayang 70x ganda lg.

    BalasPadam
  22. Alhamdulillah nabil dah sihat. Lain kali kalau makan kena hati2.

    BalasPadam
  23. Walaupun tulang kecik, tp yg kena tu budak kecik mmg siksalah jadinya. Sian Nabil....
    Okje pernah kena CH. Masa tu berbuka kat luar bulan puasa. Dah katanya mmg suka makan kepala ikan kan....hihi...pas tu tercekik tulang ikan siakap.Pergh ....punyalah gigih keluarkan tulang ikan tu sampai berdarah tekak mak. Pecah darahlah kat muka ni agaknya punyalah kuat tekanan nak keluarkan tulang tu. Masa tu terbayang dah duk hospital operate tekak.....huhu

    BalasPadam
  24. JM pun pernah tercekik tulang...'RASA" tu ya Allah...tuhan sahaja yg tahu

    BalasPadam
  25. Yang saya tahu setakat kepal-kepal nasi dan telan. Saya ni memang lain macam sikit. Anak-anak saya tak benarkan makan ikan kalau tak di depan mata. Nasiblah anak-anak pun tak pandai makan ikan sangat. Kalau makan, Mommy nilah yang sibuk cubitkan isi ikan masuk pinggan masing-masing. Punyalah melampaukan....

    Suami saya pernah tercekik tulang ikan siakap. Tersangkut jauh ke dalam. Jenuhlah kami ke hospital. Nasib baik doktor ada lagi, terus buat minor surgeri. Tulang tersangkut dalam sangat. Ikut petua pun tak jalan.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)