Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 5 Mei 2015

Kenapa Perlu BUANG IBUBAPA ????? :(

Assalamualaikum kekawan..

Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi hendaknya..
Hari ini agak sibuk.. nanti saya BW kekawan ye..
Saya kongsikan dari wasap group..




Assalamualaikum..😪
Di Jepun, dulu pernah ada tradisi membuang orang yang sudah tua ke hutan.Dan ada juga organ mereka diambil untuk kegunaan perubatan... Mereka yang dibuang adalah orang tua yang sudah tidak berdaya,agar tidak membebankankan kehidupan anak - anaknya.........😭😭😭
Pada suatu hari, ada seorang pemuda yang berniat membuang ibunya ke hutan. Kerana si Ibu telah lumpuh dan agak nyanyuk. Si pemuda ini bergegas menyusuri hutan sambil menggendong ibunya. Si Ibu yang kelihatan tak berdaya, berusaha mencapai setiap ranting pohon yang mampu diraihnya lalu mematahkannya dan menaburkannya di sepanjang jalan yang mereka lalui.
Sesampai di dalam hutan yang tebal, si anak menurunkan Ibu tersebut dan mengucapkan kata perpisahan sambil berusaha menahan sedih kerana ternyata dia tidak menyangka terpaksa melakukan perbuatan ini terhadap Ibunya.
si Ibu yang tak terdaya tadi masih tenang.........
Dalam senyumnya, dia berkata, 'Anakku, Ibu sangat menyayangimu. Sejak kau kecil sampai dewasa, Ibu selalu merawatmu dengan segenap cintaku. Bahkan sampai hari ini, rasa sayangku tidak berkurang sedikitpun. Tadi Ibu sudah menandai sepanjang jalan yang kita lalui dengan ranting-ranting kayu. Ibu takut kau tersesat. Ikutilah tanda itu agar kau selamat sampai di rumah".
Setelah mendengar kata-kata tersebut, si anak menangis dengan sangat sebak dan sayu. Kemudian terus memeluk ibunya dan kembali menggendongnya untuk membawa si Ibu pulang ke rumah. Pemuda tersebut akhirnya merawat Ibu yang sangat mengasihinya sampai Ibunya meninggal.
Sahabatku semua..renung2kanlah..
"Orangtua" bukan barangan lusuh yang boleh dibuang atau diabaikan setelah terlihat tidak berdaya. Kerana pada saat kita berjaya atau saat kita dalam keadaan Susah, hanya 'orangtua' yang mengerti kita dan batinnya akan menderita jika kita susah.
"Orang tua" mereka  tidak pernah meninggalkan kita, macam mana pun keadaan kita. Walaupun kita pernah kurang ajar kepada orang tua. Namun Ibu dan ayah  kita akan tetap mengasihi kita.
Mulai sekarang, mari kita lebih mengasihi orangtua kita selagi mereka masih hidup,Usah jadi anak derhaka,jika kita dengar kisah kisah benar,banyak yang berlaku apabila " Anak Derhaka Terima Pembalasan ",Di Dunia,Dapat Cash,sebagai Balasan Menderka kepada orang Tua,apalagi di Akhirat Kelak,Hadiahkanlah Al-Fatihah buat ibu bapa kita sebelum tidur..walaupun ibu kita masih ada di alam nyata ini...
😭😭😭

10 ulasan:

  1. Pengalaman saya menjaga mak mentua yang masuk hosital selama 5 hari baru-baru ini menyedarkan saya tidak semua anak menyintai ibunya seperti yang sepatutnya. 5 hari ibu terlantar di hospital tapi 3 daripada 5 anak ibu mentua cuma jenguk-jenguk sekejap waktu tengahari, itu pun cuma selama 2 hari. Sedangkan jarak rumah dengan hospital cuma sekitar 4-10 km saja... Semoga Allah mengubah hati mereka untuk menyayangi ibu mereka...

    BalasPadam
  2. sayangi ibu bapa selagi mereka ada.... sedih lah bila ada kes2 yg meminggirkan org tua ni kak.. tanpa mereka siapa lah kita kan.... renunglah...:(

    BalasPadam
  3. bile dh ade anak nie lg buat falsya appreciate sgt mak ngan abah falsya..T_T

    BalasPadam
  4. terima kasih kongsi cerita ni

    BalasPadam
  5. kadang pelik jugak..
    ibu bapa kita takde galang gantinya..
    camaner tergamak si anak buat camtu..

    BalasPadam
  6. bagi kakak yang dah tiada orangtua lagi ni,berharap anak2 kakak tak akan melupakan 'orangtua' ini satu ketika nanti.

    BalasPadam
  7. Kita anak2 mmg sentiasa dlm hati dorang..

    BalasPadam
  8. Pengorbanan mereka mmg tidak terbalas oleh kita kan CH. Moga Allah sentiasa mendatangkan sifat kasih sayang kpd kita untuk berbakti kpd mereka selagi hayatnya masih ada...huhu

    BalasPadam
  9. Sebak sekali lagi. Bila dah jadi ibu, barulah faham betapa besarnya pengorbanan seorang ibu. Menjaga kita sedari kecil dan menyayangi kita sehinggalah ke hembusan nafas yang terakhir. Walaupun sudah tak mampu dek dimamah usia tua, masih tetap terpancar rasa kasih dan sayang si ibu pada anak-anak. Susah senang kita, sedih gembira kita, hanya ibu sahaja yang sentiasa berada disisi.

    Teringat pada emak saya pulak....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)