Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 18 Mei 2015

LEPAT PISANG BERSAGO

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya...


Dah tabiat melepat jer lah saya ni hahha.. ini buka puasa saya hari khamis lepas , tengok pisang emas yg en suami beli tu ada lagi dan daun pisang yg bawa dari rumah mak di kampung tu pun ada lagi.. sayang pulak tak digunakan.. Lepat pisang ni kegemaran kami sekeluarga.. apa jua masakan jenis pisang ni memang mereka suka , jadi merajinkan lah mama nya membuatnya kan :)

Lepas tu macam syok jer letak sago tu kan dan ditambah pulak dengan kelapa tu, jadi lemak2 manis, kali ini saya tak jadikannya inti kelapa , sebaliknya saya gaul sekali dalam tepung tu, ini keran kelapa tu tinggal sikit lebih buat lepat labu itu hari, biasa lah saya ni suka sangat buat resepi sendiri kan hahaha.. tapi kekawan sedap woooo meletop-letop anak beranak makan.. siapa lagi nak puji kalau bukan tuan tanah kedaun ni kan kekawan.. jangan muntah ijou tau kekawan :D

Jom intai resepi saya ni ..

RESEPI LEPAT PISANG BERSAGO

Bahannya :-
  • 8 biji pisang emas
  • 3/4 cawan gula (ikut kemanisan yg anda suka ye)
  • 1 cawan kelapa parut putih + secubit garam
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 4 sudu sago (direndam dahulu)
  • daun pisang secukupnya yg siap dilayur, potong ikut saiz yg sesuai.
Caranya :-
  1. Lenyek pisang hingga hancur, kemudian masukan gula, kacau hingga sebati gulanya.
  2. Selepas tu masukan tepung gandum sedikit-sedikit, kacau hingga mesra, kemudian baru masuk sago dan kelapa parut. Kacau rata.
  3. Sudukan 1 1/2 sudu besar adunan tadi diatas daun pisang, ratakan, bungkus kemas seperti lepat tu.
  4. Kukus atas air mendidih selama 20 minit. Sejukan dahulu sebelum dimakan.
  5. Siap utk sarapan pagi, petang dan berbuka puasa ehe :)



23 ulasan:

  1. salam kak..
    tak pernah plak sy makan lepat pisang ada sagu.. hehe.. boleh lah nti nak mencuba jg..:)

    BalasPadam
  2. Salam..wah ini first time SA dengar ni lepat pisang letak sago...ermmm sedapnya fav SA ni..

    BalasPadam
  3. Buat resepi tersendiri inilah yg bagus Yati.
    Nanti kakak boleh ikut - apa lagi nampak sedap:)

    BalasPadam
  4. bagus idea yatie taruk sagu dalam lepat pisang ni,kakak selalu juga buat lepat pisang ,kakak nk ikut lah resepi yatie ni ,tentu tambah sedap.Biasanya kakak buat lepat pisang tambahkan sedikit tepung beras pada tepung gandum tu yatie.

    BalasPadam
  5. sedapnye kak...falsya suke anything yg ber-base kan pisang..sedapnyeeee..

    BalasPadam
  6. Acik buat bubur pisang je letak sago yatie.boleh cuba ni

    BalasPadam
  7. Lepat pisang inti kelapa pernah makan tapi lepat pisang bersago inilah pertama kali dengar...

    BalasPadam
  8. fuh ada letak sago...
    lepat pisang buatan mak saya paling sedap..hehe

    BalasPadam
  9. waaaaah peberet nih kak.... letak sago yek kak... msti sdp nih...

    nnti nk cube lah... smlm baru je bt cekodok pisang... klu tau blh try bt lepat nih

    BalasPadam
  10. Bolehlh nk cuba bt nti..mcm sedaplh

    BalasPadam
  11. Lepat tu dah mmg feverat. Campur lg mcm2...lg jdi sedap ya kak... alahai...cam teringin pulak...;)

    BalasPadam
  12. sedapnya... resepi dah ada ni rajin ngn malas jela nak cuba heheheh :)

    BalasPadam
  13. sedapnya... resepi dah ada ni rajin ngn malas jela nak cuba heheheh :)

    BalasPadam
  14. wow! Lepat pisang ada sago...boleh try ni

    BalasPadam
  15. sedapp..mintak sebungkus leh?..

    BalasPadam
  16. Kalau di sini.. kut ada makan-makan.. jumpa lepat pisang.. itu yg kami makan dulu.
    Bukan sebab susah nak buat.. tapi sebab lepat pisang memang sedap kan.

    BalasPadam
  17. Sedapnya lepat pisang... yg lembut2 tu memang sedap...
    Nak buat malas.. bila beli selalu dpt yg.lebih tepung... x best..

    BalasPadam
  18. sedap ye tak letak sago, sy tak pernah buat apa jenis lepat pun..alasan susah nak dapat daun pisang..haha..tp sy suka sangat lepat pisang

    BalasPadam
  19. x pernah buat taruk sago...noe suka jenis lepat pisang org perak....ada inti kelapa....sedap nya

    BalasPadam
  20. Saya lagi suka lepat pisang yang plain aje tak letak kelapa di dalam mahu pun sago. Suka sangat-sangat tapi tak pernah buat :) Bab melepat ni saya ada malas banyaklah CH tapi ni nak bagi tahu, resepi puding jagung dah siap dibuat ~_^

    BalasPadam
  21. aha...lepas piasang letak sago?..belum pernah mkn..boleh try buat

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)