Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 19 September 2013

ASAM REBUS IKAN PUPUT BENDI

Kekadang tukar selera dengan asam rebus ni sedap jugak kan kekawan.... Boleh kata dalam keluarga saya yg kecik ni suka asam rebus... hendaknya kak nabilah... tapi yg ini dia makan kuah dengan sayur bendi jer lah sebab ikan puput ni jenis yg banyak tulang, hanya saya dan en suami jer yg makan, mereka tiga saya gorengkan ikan kerisi....


Asam Rebus Ikan Puput Bendi
 Masak asam rebus ni kategori masakan yg tersangatlah senangnya bagi saya lah... ye lah bahan main campak-campak gitew... dan siap dengan segera hihi :P


 Saya rasa semua orang dah tahu masak asam rebus ni kan... tapi tak pe lah saya letak juga disini untuk rujukan anak saya nabilah tu....


ASAM REBUS IKAN PUPUT BENDI

















Bahannya :-


  • 1 ekor ikan puput (sederhana besar)
  • 10 biji cili padi (campur yg merah dan hijau)*
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 3 biji bawang merah kecil * (dikisar)
  • 5 batang Bendi dipotong 2
  • 1 batang serai(diketuk)
  • 2 keping asam keping
  • Garam secukup rasa
  • 4 cawan air
Caranya :
  1. Masukan semua bahan diatas didalam periuk kecuali bendi.
  2. Apabila air dah mendidih baru masukkan bendi
  3. Rasa garamnya dan masamnya... jika dah cukup masam boleh dikeluarkan asam keping tadi.
  4. Apabila bendi dah elok masaknya boleh ditutup api nya
  5. Siap untuk dihidang...
p/s dah cakap senang sangat masak rebus ni hehehe



Ada yg komen rupa ikan puput macam mana.... Inilah rupa ikan puput ye..
(ehsan Google)

12 ulasan:

  1. Samalah dgn keluarga kakak Yati. Rumah kakak ni kalau tak asam pedas, asam rebus macam ni. Kadang kalau tak ada bendi kakak masukkan terung...

    BalasPadam
  2. adeh..saya tak kenal la ikan puput..

    BalasPadam
  3. sy x pernah dgr ikan puput... ada nama lain x kak ikan ni?

    BalasPadam
  4. ikan puput tu ikan ape yer...tapi nampak sedap ni...

    BalasPadam
  5. assalam yati ikan puput tu sama dengan ikan selayang ye..rupa macam sama

    BalasPadam
  6. Ikan putput ni mak saya paling suka...siap pesan kalau ada ikan ni mesti kena beli, jarang jumpa...

    BalasPadam
  7. Masa 4F kecik2 dulu layan jugak asam rebus ttp bila dh besar xmo pulak. Ayah sorg2 jelh layan...he3x

    BalasPadam
  8. kalau masam rebus macam ni nur suka...
    ikan puput ya...

    BalasPadam
  9. oooo...ikan ni nama ikan puput. dolu2 bonda selalu goreng garing ikan ni...sendiri tak penah masak lg ikan ni.

    BalasPadam
  10. Selalu juga makan ikan puput ni kak..
    tapi skrg mcm dah lama tak jumpa kt pasar..hehe..
    sedap je tgk akak masak asam rebus ..:)

    BalasPadam
  11. ituler ikan puput tu ikan per yerk.. mungkin kat tempat lain nama panggilannyer..
    asam rebus tu memang senang di masak dan sedap sesangat.. makan boleh bertambha2...

    BalasPadam
  12. Nmpk mcm msk pindang CH...sesekali makan kurang minyak ni mmg sedap....hirup kuah dia...pergh!!! Sedapnya...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)