Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 30 September 2013

KARI SOTONG MUNGE ... NYUM..NYUM :)

Assalamualaikum kekawan... apa khabar? hari isnin yg bizi bagi saya, tengahari baru dapat bersiaran, apatah lagi nak blogwalking kekawan...

Masa pergi pasar tani hari ahad tu selalu jalan dgn Jeeha jer... sekali tu tengok sotong cantik bulat dan besar, sure dalam tu ada telurnya, saya suka telur sotong sedap...
"Mama dah lama tak makan kari sotong" kata Jeeha... 
" hehe nak suruh mama buat kari sotong lah tu" jawab sambil ketawa.. Jeeha pun tersenyum simpul mengangguk...


Kari Sotong Munge

Balik dari pasar tu terus siang semua ikan dan ayam utk stok seminggu dalam peti ais, menu dah ada utk hari tu "Kari Sotong" memenuhi permintaan jeeha... yg kak nabilah lebih suka sambal sotong, tapi dia layan juga kari ni, "siap tanya tak ada bendi ke?" "hehehe tak ada, mama letak kentang jer" jawab saya...
Saya style Yan's Cottage potong sotong bunge hehe

 Senang jer pun buat kari sotong ni lebih kurang masak kari ikan dan daging cuma kurangkan jer kuah nya.. saya letak sedikit santan sebab sotong ni kan dah lemak sikit.

RESEPI KARI SOTONG























Bahan :-

  • 500 gm sotong (kerat 3 sotong lepas tu gunting sedikit ditepinya)
  • 3 ulas bawang merah kecil
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 biji kentang 
  • 3 sudu besar serbuk kari
  • semangkuk air asam (cukup rasa masam yg sesuai)
  • 1 cawan santan
  • 2 buah pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 1 cm kulit kayu manis
  • 1 batang serai diketuk
  • Setangkai daun kari
  • Minyak masak
Caranya :-
  1. Basuh sotong dan toskan ketepikan
  2. Tumbuk bawang merah, putih dan halia.
  3. Panaskan minyak, kemudian tumis bahan tumbuk dan rempah tiga sekawan hingga wangi.
  4. Masukan kari tumis hingga wangi juga
  5. Masukan kentang, santan, tunggu sehingga mendidih dan kentang empuk.
  6. Kemudian baru masuk sotong, daun kari, serai , air asam dan garam.
  7. Apabila rasa masam dan masin sesuai, bolehlah dihidangkan.

12 ulasan:

  1. Rajinnya Yati buat bunga2 lagi...ingat kan biskut tadi..

    BalasPadam
  2. Alaaa Yati pandainya. Cantik!! kakak nak ikut bila ada masa. Rumah kakak sotong memang sentiasa ada - betul satu hari mesti kakak nak tiru bentuk bunga Yati tu:)

    BalasPadam
  3. Pandainya yati buat bunga2 sotong cantik dan dah tentu sedap

    BalasPadam
  4. cantiknyer sotong.. tun arini pon lauk sotong.. wat sambal sotong sbb feveret tun sotong mesti masak sambal.. tp x cukup rajin nk wat bunga2. huhu

    BalasPadam
  5. nampak cantik sotong ni Yati munge2 lagi mesti sedap jugak bila mamam ni kan

    BalasPadam
  6. sotong pun boleh buat bentuk bunga2... kreatif sungguh.. harus ditiru juga ni bila ada masa :)

    BalasPadam
  7. Bertambah sedaplah sotong tu dengan bentuk munger2.......bila la kak rose nak rajin wat cam tu?

    BalasPadam
  8. hai kalau saya tu kak main potong hajer... idok le koser saya nak memunge-munge neh... ha ha ha...

    BalasPadam
  9. Saya ni kalau jumpa sotong yg penuh telur, mesti beli pastu rebus hitam jer... pastu meratah tak ingat dunia

    BalasPadam
  10. alolo...cutenya sotong bunga tu..syg pulak nk makan......nza pn suka sgt2 telur sotong...masa sk dulu sanggup pergi Mundok-Thailand setiap minggu semata2 nk beli telur sotong...

    BalasPadam
  11. Rajinnya memungaksn sotong CH.. siap kentang pun di mungekan hehe...okje kadang tu buat gak sotong kari ni Ch...tp yg tak byk kuah ..santan pun tak letak

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)