Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 13 September 2013

MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH... DIBEBEL DAN DIPUKUL ?

MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH....DIBEBEL...DAN DIPUKUL?

Anak perempuan saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat.

Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat.

Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.

Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.

Saya rasa sangat marah... dah la tak solat...menipu pulak...

Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya....

Masyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.

Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.

Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada suatu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita.

Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.

Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.

Tak perlu disuruh....

Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.

Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa....

Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah...

solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.

Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40

Dan Doa adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء

"Rabbij 'al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du'aa'.....

[14:40] "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku.

Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"

In Shaa Allah... Jom Amal....semoga anak2 kita semua rajin mendirikan solat bersama....Aamiinn...




p/s Saya ambil dari FB, memang betul saya kalau suruh mereka solat, kekadang kena bebel dulu baru gi solat... kekadang tak payah bebel elok jer mereka dah solat... Jom kita amalkan bersama kekawan... :D

5 ulasan:

  1. Lagi satu Yati pada kakaklah kalau nak bimbing anak solat bukan dah 13 tahun. Umur 3-4 tahun sebaik dah pandai cakap dah boleh di ajar. Kalau dah tiap hari kita solat jemaah pasti jadi kebiasaan tengok kita siap tunggu mesti dia akan ikut. Wallahualam

    Doa ini memang kena baca selalu bukan utk anak saja bahkan utk kita seisi keluarga.

    BalasPadam
  2. saya pun ada dgr kawan kata kalau selalu berjemaah insyaAllah dorang akan ikut sekali. biarkan je dorang kat sekeliling kita masa solat. insyaAllah. tapi elok juga amalkan doa ni biar jd amalan

    BalasPadam
  3. TQ sharing sekali lagi Kak..
    sy pernah baca ttg ni..siap copy & simpan..nak buat rujukan..mudah2an anak2 kita rajin sholat..amin! :)

    BalasPadam
  4. Terima kasih Yati...Panduan yg sangat berguna, semoga apa yang kita amalkan di makbul Allah...Amin

    BalasPadam
  5. Ye ...Okje pernah baca cerita ni ....hari tu rajin dah baca doa ni lepas solat tp dah lama tak baca hehe.... ni nak baca baliklah CH hehe....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)