Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Ahad, 25 September 2016

BAIK KAH.... Saya ???? 😌😌

Salam petang Ahad kekawan..
Renungan buat diri saya juga πŸ˜ŒπŸ˜” semoga saya sentiasa bermuhasabah diri..



Ψ§Ω„Ψ³َّΩ„Ψ§َΩ…ُ ΨΉَΩ„َيْΩƒُΩ…ْ وَΨ±َΨ­ْΩ…َΨ©ُΨ§Ω„Ω„Ω‡ِ وَΨ¨َΨ±َΩƒَΨ§ΨͺُΩ‡ُ - *_BAIK KAH, Saya ?_*

*"Baik kah saya"* walaupun selalu sholat 5 waktu serta tepat pada waktunya

*"Baik kah saya"* walaupun telah berhaji & umroh beberapa kali

*"Baik kah saya"* walaupun telah bersedekah setiap hari

*"Baik kah saya"* walaupun hari-hari kita memberi nasihat dan teguran kpd orang lain yang berbuat salah.

*"Baik kah saya"* walaupun sudah pakai jubah, berjenggot dan menutup aurat dengan sempurna.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap malam sholat Tahajjud, Witir, Hajat dan zikir

*"Baik kah saya"* walaupun  tiap hari ke masjid atau musholla utk shalat & menambah ilmu.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap saat kita update status berunsur nasihat dan dakwah.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap saat kita menolong orang lain.

*al-Quran, surah an-Najm ayat 32:*

فلا ΨͺُΨ²ٓΩƒُّوْΨ§ Ψ§ٓΩ†ْفُΨ³ٓΩƒُΩ…ْ Ω‡ُوٓ Ψ§ٓΨΉْΩ„ٓΩ…ُ Ψ¨ِΩ…ٓΩ†ْ Ψ§ΨͺّٓΩ‚ٓΩ‰

*_"...........Janganlah kamu menganggap diri kamu suci (orang baik) karena Allah-lah yang lebih mengetahui siapa yang benar-benar bertaqwa_*

Aisyah (ra) ditanya orang *"Siapakah orang yang buruk?" dijawab olehnya "yaitu orang yang merasa dirinya baik". Beliau ditanya lagi "Siapakah orang yang baik?", maka dijawab "yaitu orang yang merasa dirinya buruk"*.

*_JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN._*

Karena kita takkan pernah tahu dimanakah dan bilakah saat *HATI* kita *IKHLAS* melakukan amalan-amalan soleh, menasihati orang serta beramal ibadah lain yang bakal diterima oleh Allah Swt.

*Kita tak tahu amal manakah yang Allah terima.*

_Selalu letakkan diri kita dalam keadaan :_

*_"Aku banyak kekurangan dan kelemahan, semua orang lain lebih baik dari aku karena hati manusia masing-masing hanya diketahui Allah"_*.

*_"Akulah yang paling buruk dikalangan manusia. Aku sedang perbaiki diriku dan mencoba menjadi berguna bagi orang lain._- AMIIIN YRA
πŸ‘.

Sumber : WhatsApp

5 ulasan:

  1. Betul sangat..jangan merasa diri ini baik..

    BalasPadam
  2. Jangan sesekali merasa diri baik... huhu

    BalasPadam
  3. kita semua pendosa, cuma dosanya saja berbeza..

    BalasPadam
  4. Kita belum cukup baiklah tu kalau kita nak orang tahu kita baik. Seeloknya cuma Allah aje yang tahu betapa baiknya kita.

    Saya pun jauh daripada baik ni, CH cumanya sedang mencuba menjadi orang yang baik. Susah tau!

    BalasPadam
  5. Perasan baik ek....Nauzubillah....
    Mohon Allah hindarkan dpd sifat mazmumah mcm ye CH.... Maklumlah manusia, kadang kadang tu bila datang sewel lupa segalanya....Allahu Akbar

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)