Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 22 September 2016

Apabila Sudah Masak MERANUM... ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik jua.
Balik  kampung raya haji itu hari.. rata2 dikiri kanan buah rambutan melayut dipokok dengan masak meranum.. begitu juga di rumah FIL dua pokok rambutan masak meranum.. yg rambutan gading berwarna kuning tu dah kering diatas pokok.. rambutan merah pula merah masak meranum.. rumah2 jiran yg lain juga pun sama.. jadi menunggu anak2 jer balik.. pada hari isnin tu FIL minta en.suami menebang ajer dahan2 pokok rambutan tu .. 
Jadi bila dah ditebang macam tu membukit tinggi bila dikumpulkan .. ^__^

Apa lagi mula lah projek mengupas kulit rambutan.. macam2 yg dorang buat dgn buat rambutan tu. Anak2 apa lagi senang lah dimakan apabila sudah dikupas kan.

Simpan pula dalam peti ais lagi sedapkan..

Hahaha mula nak mencuba.. siap mencari limau kasturi.. asamboi dan cili padi..

Tadaaaaa... jadilah Rambutan Asamboi Limau Kasturi.. projek Kak Nabilah dgn mak cik nya.. simpan dua jam dalam peti ais.. wala wala sedap weyyyy.. tengah viral sekarang ni kan..
Saya ada bawa satu karung besar.. jadi sedekah kat jiran2 kiri kanan depan rumah di taman ni..
Kat rumah ni pun kak nabilah buat projek aiskrim rambutan.. nanti saya update entri aiskrim rambutan kak nabilah ye..
Di kampung kekawan pun sedang musim rambutan masak meranum ke..

14 ulasan:

  1. best nyer ada pokok rambutan..
    Danish dah beberapa kali simpan biji rambutan sbb nak ada pokok rambutan kat rumah...

    BalasPadam
  2. Fuhhhh mmg laju mkn klu dh kopek ni..bru2 ni gitu juga byknya dpt motannn..kopek msuk dlm peti ais....teruihhh laju hbisss

    Nak menjeruk gitu udah tak sempat hahha.

    BalasPadam
  3. RAMBUTAN MERANUM BANYAK TU..XHBS MKN SEGAR KACAU BUAT JEM YATI...SEDAP

    BalasPadam
  4. Banyak nya yatie....satu ketika dulu kat depan dan tepi rumah akak ni pun ada pokok rambutan...kalau musim buah memang tak termakan...sampai gugur gitu je.Skg ni ada 2 pokok blkng rumah tpi kurang berbuah.
    Rambutan asam boi tu akak tak pernah buat lagi walaupun teringin ...

    BalasPadam
  5. bestnyer hahha mkn sampai puas..esk dah xdak jgn nak mengidam pulak

    BalasPadam
  6. Kakak biasa kopek gitu aje Yati tak adalah rajin letak limau dan asamboi macam tu. Kalau gitu kakak pun suka.

    BalasPadam
  7. byknye buah rambutan..hah skarang rmi plak wat jeruk asamboi rambutan

    BalasPadam
  8. sedapnya kak.... mcm harus mencuba je resepi ni...

    BalasPadam
  9. ni batuk balik sbb menbedal rambutan la kt kampung nih kak kui3

    BalasPadam
  10. Kat rumah ni rambutan tak laku CH....Yang rajin makannya Pak Jilap sorang. Mak malas nak mengopek sebenarnya hihi....

    Hari tu org bagi sampai kering dalam plastik.

    Nampaknya bukan viral mangga asam boi je....dah berjangkit kat rambutan pulak

    BalasPadam
  11. Kat rumah ni rambutan tak laku CH....Yang rajin makannya Pak Jilap sorang. Mak malas nak mengopek sebenarnya hihi....

    Hari tu org bagi sampai kering dalam plastik.

    Nampaknya bukan viral mangga asam boi je....dah berjangkit kat rambutan pulak

    BalasPadam
  12. Apanya musim rambutan. Kat rumah kita ni, kulit rambutan pun takda jumpa ^_^ Kalau nak sangat makan rambutan, silalah pergi cari dan beli. Maklumlah si Tanggang dah lupa kampung halaman di selatan. Tapi kalau balik kampung pun bukannya ada pokok rambutan. Tetap juga kena beli.

    Bab rambutan asam boi apa kekdahnya yang viral tu, kenapa saya tak tahu langsung ya CH? Nampak sangat saya hidup dengan aman di zaman batu lagi nih!

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)