Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 22 September 2016

KEROSAKAN BUAH PINGGANG.. Cara Mengatasinya..



KEROSAKAN BUAH PINGGANG

Penyakit kerosakan buah pinggang atau kidney failure sudah menjadi tidak asing lagi utk rakyat Msia. Dulu kita selalu dengar kencing manis, darah tinggi, kolesterol, lelah dan lain2 lagi. Tetapi sekarang ni penyakit kidney failure boleh dimasukkan dlm senarai ini. Malaysia merupakan negara TERTINGGI DIDUNIA yg mempunyai pesakit buah pinggang akibat kencing manis (Diabetic Nephropathy). Akibatnya berlumba2 lah syarikat2 pengeluar mesin dialysis dan segala barangan disposable dialysis yg berkaitan utk datang 'melabur' di Malaysia sbb pulangannya amat lumayan.

Rakyat Malaysia dianggap sebagai 'lubuk' utk pelaburan yg sangat menguntungkan ini.

Persoalan di sini.......

Kenapa org Malaysia, buah pinggang nya sangat terdedah @ 'vulnerable' utk dapat sakit buah pinggang ?

Saya telah berkecimpung dalam bidang dialysis ini sudah hampir 8 tahun. Selama 8 tahun saya mencari jawapan utk persoalan ini.....dan akhirnya saya rasa saya dah dpt jawapan utk soalan ini.

Jawapan nya .......PEMAKANAN RAKYAT MALAYSIA.

Ya .....pemakanan.....kita terlalu bebankan kidney kita dengan makanan yg terlalu byk sumber 'animal protein'.

Setiap hari kita makan 3 kali sehari ....dan setiap menu makan kita MESTI ada AYAM, DAGING, TELUR DAN IKAN.

Akibat daripada tiga hidangan 'animal protein' setiap hari menyebabkan kidney kita akhirnya 'malas' nak kerja kerana bertahun2 dibebankan dengan kerja kuat dan akhirnya telinga ini terpaksa dengar dari doktor satu ayat yg sangat ditakuti oleh kita semua iaitu..."buah pinggang Encik dah rosak dan kena buat rawatan cuci buah pinggang 3 kali seminggu selama 4 jam setiap kali SEPANJANG HAYAT".

Hancur remuk hati ini apabila dengar pernyataan mcm ini dari doktor dan tersenyum lebarlah syarikat2 pembuat mesin dan segala peralatan dialysis.

Pesakit kencing manis perlu buat 2 perkara utk elak jadi 'bahan pulangan utk pelaburan syarikat asing ini' iaitu

1. kawal kadar gula dalam darah mereka
2. kawal pengambilan protein haiwan.

Cakap memang senang ....tapi bagaimana caranya .....

Secara ringkasnya :-

Kawal paras gula dengan :
1. Sarapan dengan bubur talbinah (sejenis bubur barli)
2. Tukar beras putih kepada beras perang.
3. Tukar gula putih kepada 'coconut sugar'. 'Coconut sugar' DIJAMIN TIDAK AKAN TINGKAT PARAS GULA.


Kurangkan beban kidney dengan :

1.  BERHENTI MAKAN AYAM, DAGING DAN IKAN (kalau boleh). Tukar sumber protein anda kepada protein sayuran. Anda dijamin tidak akan kekurangan protein dlm badan.

2. Jangan sesekali minum air sejuk pagi2 dengan perut kosong krn ini terbukti boleh merosakkan kidney.

3. Bekam atau cupping therapy atau Hijama dlm bahasa Arab (yg majoriti org anggap sbg kolot) di titik2 tertentu di badan boleh kurang paras CREATININE.


Wassalam.
Dr Hj Noorul Amin Hj Abd Rahman
Pengarah Urusan
Primum Medicare Centre
Pusat Dialysis Ibnu Sina



Sila SHARE post ini sekiranya ia bermanfaat. Mungkin anda tidak mengidap kencing manis atau sakit kidney, tapi dgn share msg ini mgkn ia akan sampai kpd teman anda yg ibubapa @ saudara tersayang mereka adalah pengidap penyakit tersebut.Sama2 kita selamatkan ratusan ribu rakyat Msia dari menjadi 'bahan pulangan pelaburan sykt asing'.

Sumber : WhatsApp

7 ulasan:

  1. Info yang menarik ni yatie...
    Baru tahu sumber protin.yg berlebihan juga boleh merosakkn buah pinggang.
    Semoga kita dijauhkan dari penyakit yang bahaya ini.

    BalasPadam
  2. Seram pulak bila baca entri ni CH....tp kalau tak de ayam ke ikan ke mcm tak meriah je nak makan ek....kang mak tak selera kang, tak de tenaga, nak buat keje rumah mcm mana ?

    Tp yelah ....umur umur mcm kita ni eloklah kurang kurangkan protien ek. Lebihkan sayur...
    Emmmm....

    BalasPadam
  3. Seram pulak bila baca entri ni CH....tp kalau tak de ayam ke ikan ke mcm tak meriah je nak makan ek....kang mak tak selera kang, tak de tenaga, nak buat keje rumah mcm mana ?

    Tp yelah ....umur umur mcm kita ni eloklah kurang kurangkan protien ek. Lebihkan sayur...
    Emmmm....

    BalasPadam
  4. Info yang bagus.
    Cuma nak adjust cara pemakanan kita tu yang susah.
    Daging, ikan atau ayam mesti ada.
    Xkan nak jadi vegaterian.

    BalasPadam
  5. Semua sbb pemakanan...kena berjaga2 ni...info yg berguna tq

    BalasPadam
  6. Info yang bagus ni, CH. Pendekata kalau terlebih apa sekali pun memang tak bagus walaupun asalnya elok kalau cukup zat dan vitaminkan.

    Kena inform HD ni sebab katanya nak jadi vegetarian. Mesti sukalah tu mendengar info ni ^_^

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)