Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 21 Januari 2014

GORENG TAUGEH KACANG SOYA ~ eemmm Yummy ^___^

Assalamualaikum kekawan.... :)

Tengah rajin pulak hari ni buat entri ke 2... nak cerita masak Goreng Taugeh Kacang Soya ni sebenarnya ehe... hari tu jalan2 kat pasar tani ... ternampaklah taugeh kacang soya ni... dalam hati .. dah lama tak masak taugeh ni... tengok cantik jer memutih taugeh ini... dan dan tu cakap kat pak cik tu " taugeh ni 50sen" cukuplah tu kata saya... tengok pak cik tu letak setengah plastik merah tu... laaa byk rupanya 50sen tu..

Nak kena sabar banyak utk membuang kaki taugeh ni... nak masak camtu jer memang lah teruk sangat tak cantek rupenya ehe... saya suka makan taugeh kacang soya ni sedap rangup krap krup bila di kunyah....

Oleh kerana suka sangat taugeh habis saya ratah semangkuk ni.... kongsi pulak dgn kak Nabilah yg kuat meratah tu kan hehhe...
Elok naik dua beranak ni kalau bab meratah...

Ehhh nak resepi ke goreng taugeh kacang soya saya ni... ada yg berkenan... Jom intai resepi yg sempoi ni... :)

RESIPI GORENG TAUGEH KACANG SOYA











Bahannya :-

  • 50sen Taugeh Kacang Soya (haha banyak tu yg dibeli ^__^)
  • Semangkuk kecil udang sayur
  • 4 biji cili merah *
  • 3 ulas bawang merah kecil *(*dikisar)
  • garam
  • minyak utk menumis
Caranya :-
  1. Bersihkan taugeh, basuh dan toskan, letak ketepi.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, goreng udang yg digaramkan sedikit separuh masak. Angkat , letak ketepi.
  3. Lepas tu tumiskan cili kisar sehingga wangi, kemudian masukan taugeh dan udang tadi. Gaul hingga mesra.
  4. Kemudian letakan garam secukupnya, tunggu sehingga taugeh masak.
  5. Siap utk dihidang.
p/s kekawan suka ke makan taugeh ni... ada separuh orang tak sukakan..

13 ulasan:

  1. yup..suka sangat makan tauge tak kira dimasak apa pon..
    patutlah beso je gamaknya kepala tauge ni..gupanya dari kacang soya..selalu dok tengok je..tak pulak bertanya hehe :)

    BalasPadam
  2. Kalau masak taugeh kacang soya mmg sedap... bertambah2 makan nasi

    BalasPadam
  3. Dulu saya tak kenal tau taugeh kcg soya...rasa pelik je apsal tauge tu besar. Pastu suami yg bgtau.

    BalasPadam
  4. mcm sedap je...nnt nak try

    BalasPadam
  5. akak pun dah lama tak masak taugeh soya ni.. suka juga sbb terasa kcgnya tu...

    BalasPadam
  6. salam kenal sis...kalau acu paggil ni taugeh besar...memang sedap dan ranggup...masak lemak pun sodap...haish tengok sis punye gambar ni memang mengoda...auww...jom singgah link acu ertihidupini.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq singgah cik cempaka.. rasanya akak follow CC kan..

      Padam
  7. Kakak pun suka Yati tapi bila bila ternampak baru beli. Lama juga dah kakak tak masak taugeh soya ni.

    BalasPadam
  8. salam ukhuwah dari bunda...

    bunda jarang beli taugeh jenis ni...nampak sedap jugak yer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam ukhuwah bunda...
      Terima kasih singgah Dan komen... dah follow bunda ;)

      Padam
  9. saya suka potong cili hidup sket pastu goreng dgn kicap..hehehe..

    BalasPadam
  10. saya suka..makan mentah pun sedap..:)

    BalasPadam
  11. mengancam n terancam tgk taugeh tu...mintak sikit....nza pn suka mkn taugeh ni ttp ank2 xsuka......

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)