Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 24 Januari 2014

ASAM PEDAS PORTUGIS IKAN SENANGIN ..... eemmm dappppp berlemak

Assalamualaikum kekawan...ceria selalu :)




Masak asam pedas portugis ni memang sedap ... rasa lemak-lemak gitew sebabnya dia letak buah keras kekawan... sebenar saya ambil resepi dari ikan bakar portugis tapi saya olah jadi asam pedas... dah kahwin dengan orang Melaka ni... asam pedaslah jadi kesukaannya.. Semua anak-anak suka asam pedas ni... bila saya buat asam pedas portugis yg lemak ni , kak Nabilah hingga menjilat jari suka kuahnya tu...

Jom kita tengok resepinya kekawan ... senang dan mudah jer.

RESEPI ASAM PEDAS PORTUGIS IKAN SENANGIN 
Bahannya :-
  • 3 ekor ikan senangin ( bersaiz 8 inci seekor tu)
  • 3 helai daun limau purut
  • 5 sudu besar cili kering kisar
  • 1 kumtum bunga kantan
  • 4 Bendi
  • Sedikit daun kesum
  • 2 sudu kecil asam jawa dengan secawan air (saya guna adabi)
  • garam
  • 5 biji bawang merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 2 batang serai*
  • 1/2cm lengkuas*
  • 3 biji buah keras*(*dikisar, hiris dulu bahan2 tu ye)
Caranya :-
  1. Panaskan minyak masak didalam periuk, kemudian tumiskan bahan kisar dan cili kisar hingga wangi.
  2. Kemudian masukan ikan, gaulkan mesra, lepas tu masukan jus asam jawa tu.
  3. Kacau sebati, kemudian masuk daun kesum, bendi dan bunga kantan. Tunggu sehingga bahan masak dan mendidih, rasa garamnya.

21 ulasan:

  1. tak boleh jadi ni...sedapnya dpt tgk aje, kalau dpt makan alangkah bahagianya. ikan sengangin ni sedap & antara ikan kegemaran arwah ayahanda...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan senangin ni isi dia lembutkan fazian, tu yg suka buat asam pedas.. :)

      Padam
  2. Balasan
    1. Masak untuk perut sendiri dan keluarga jer Nie... ko pun rajin jugak tu :)

      Padam
  3. assalam yatie..terima kasih kongsi..acik memang failed masak asam ni..nak cuba resepi yatie pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun bukan pandai masak sangat acik erna... cubalah insyaAllah jadi kot... masak dgn kasih sayang utk keluarga kan :)

      Padam
  4. Kakak dah selalu buat tapi kakak tak tahu ini dipanggil asam pedas portugis ye hihi... Kat Johor ni macam-macam variasi asam pedas Yati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang Johor memang terkenal dgn asam pedaskan kakzakie... FIL saya orang Muor kg sg mati, itu hari balik Muor FIL belanja asam pedas kat satu restoran... smpi skrg saya rasa kesedapan asam pedasnya kakzakie... :)

      Padam
  5. Memang sedap tu CH....tengok resepi pun dah tu .....bilalah agaknya nak merasa mssakan CH yek? Hehe....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jemput datang umah akak hainom... nanti akak masakan hehehe :)

      Padam
  6. sedapppya asam pedas..lama tak makan ni kak.. kat sini klu tak reti masak sndiri mmg tak dapek lah nak makan.. jarang ada kt kedai makan...huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena rajin masak tu Atie... Kuling Atie kan orang Melaka :)

      Padam
  7. dah terbayang dah kelemakannya..

    BalasPadam
  8. petang2 jalan umah yatie..nampak sepinggan asam pedas portugis..ikan senangin pulak tu..rasa lapor semula.. walaupon baru balik dari jamuan hari jadi aadoiii yatie mengoda sungguh rasanya..ada resepi ni ! boleh try..tapi senangin takde pulak ermm..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan lain pun boleh gak Roha tapi suka ikan Senangin isi nya lembut gitew ;)

      Padam
  9. wah, mesti sedap asam pedas tu...
    bahan2 mcm semua dah ada kat dapur, cuma daun limau purut jer xde.. nampaknya hujung minggu ni dapat lah buat asam pedas versi ni guna kepala ikan salmon... thanks kak yati :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap tu Nur... kepala ikan salmon lagi buat asam pedas.. selamat mencuba Nur ;)

      Padam
  10. sedapnyeee kak... tambah2 tak breakfast lagi ni.. hihi..

    BalasPadam
  11. tak pernah lg guna ikan senangis...biasanya ikan pari ja...
    nanti nak cuba resepi ni pulak

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)