Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 9 Mei 2016

Ini BUAH Apa Mama ?

Salam petang yg ceria kekawan... :)

Semalam pergi pasar tani tu.. jalan-jalan berdua dgn Nabil sebab kak Jeeha yg selalu teman saya tu ada bengkel Sains dan Maths utk menjawab soalan KBAT.. selagi tak periksa kan.. kesian dia.. kata kat Jeeha bulan Oktober dah boleh merdeka.. eehh mari kembali kepangkal jalan.. :D
Masa beli sayur tu terpandang lah buah sukun ni.. dah lama tak menggoreng sukun.. kata saya.. tapi Nabil nak keledek ungu tu.. tapi bila dibelek-belek banyak yg tak elok dari yg elok.. jadi saya cakap dengan Nabil.. keledek ni tak berapa cantik buah nya.. baik kita beli buah ni.. Buah apa ni mama , macam bola jer bulat hahhaha..
ini namanya buah sukun kata saya sedap juga digoreng.. kata saya.. muka blur lagi Nabil  tu.. jadi saya beli lah sebijik..

Petang tu saya goreng lah sukun ni.. saya suka potong keci2 macam ni tapi en.suami suka versi memanjang pulak.. suka hati lah bang.. bila dimakan sama jer kan .. kecik2 juga masuk di mulut hahhaa :D
Saya buat goreng tepung rangup tu jugak.. eemmm krap krup bila dimakan.. en. suami nak salut nipis sikit biar buah sukun terasa lebih.. ikut kan ajer lah..

RESEPI GORENG SUKUN RANGUP

Bahannya :-
-1 cawan Tepung Beras
- 1 cawang Tepung Gandum
- 1 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh garam
- 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
- 1 sudu besar majerin - dicairkan biarkan sejuk
- air secukupnya.

Caranya:-

1. Satukan semua bahan kecuali air dan majerin cair dalam mangkuk.
2. Masukan air sedikit demi sedikit hingga adunan agak pekat, adun guna tangan bukan dengan sudu.
3. Kemudian masukkan pula majerin cair dan gaul guna tangan juga.
4. Panaskan minyak dalam kuali, kemudian celup sukun dalam tepung dan goreng sehingga kekuningan.
5. Kemudian angkat dan toskan dalam tapisan, ulang sehingga sukun habis.
6. Siap utk dihidang bersama kopi 0..




Petang tu sakan lah anak beranak makan goreng sukun cicah dengan sambal tumis bilis.. 
"Sedaplah mama, buah ni rasa macam keledek jugak" kata Nabil.. diam tak diam dia boleh habiskan sepiring goreng sukun tu dengan dua kali tambah.. ambil ko.. pagi tadi tarik muka suruh beli keledek tu juga.. 
Rata-rata anak saya tak pernah makan goreng sukun ni.. kak nabilah pun kata rasa macam keledek .. sanggup tunggu sambal tumis saya masak hendak makan cicah sambal tumis.. Nabil belasah macam tu ajer.. 
Sekarang macam dah musim sukun.. banyak yg menjual buah sukun tu.. saya beli sebijik tu RM5.00.. WA kat group .. ramai kata yg murah tu.. ada sebelah lagi tu.. pagi tadi sempat goreng sukun lagi.. ikut kan kehendak en.suami, potong memanjang, lupa lak nak ambil gambar sebab pagi nak cepat kan..
ingat yg suku tu nak rebus atau buat jemput-jemput pulak..
Jom minum petang dgn goreng sukun rangup :)

19 ulasan:

  1. sedapnya sukun goreng, lama tak makan nih

    BalasPadam
  2. akkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkk!!!

    nehiiiii!! nehiii!!!...

    akak ni peberet lieya ni kak oiiii...suke versi lembik2...goreng garing2 cecah sambal kicap....sambal tumis kalo dpt pun dah kire besar rahmat..... kalo lembik sgt lenyek2 pastu jadikan cekodok....tapi siap...pastu kentut2...lieya ni sukun, terung, ubi tak tahan dgn anginnye...tapi ni laa peberet....

    akakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk lieya puaseeee ni tauuu takkk!!

    BalasPadam
  3. sedap buah sukun ni bila dimakan.. tp berangin satu badan la lepas tu... huhuhu

    BalasPadam
  4. sukun goreng sedap nya!! lagi best kalau cicah cili kicap ni
    adoi keliur

    BalasPadam
  5. lama tak makan sukun...sedapnyaaaaaaaa...
    dah la puasa...
    #nangis tepi katil

    BalasPadam
  6. Allah rindu nyer saya dgn sukun goreng arwah opah saya..

    BalasPadam
  7. akak feveret nih kak oi... lama tak pg psr tani.. nnti nk kirism lah kt edy kot2 ada jual kt psr malam...
    cicah sambal kicap nih... perkkkh kak... layan

    BalasPadam
  8. feberet sukun goreng cicah sambal kicap..

    BalasPadam
  9. sukanya sukun, lama tak makan
    style saya pulak, dah dipotong2 rendam dlm air garam dulu
    pastu baru tepungkan dia, tak tahu kenapa,
    cara turun temurun mak.

    BalasPadam
  10. rasa cam dah lama pulak tak makan sukun goreng...dappppnyeeee...abis la terliur sudah ni :'D

    BalasPadam
  11. SUKUN YG HAMPIR MSK SDP DIGORENG N BUAT BUBUR JUGA

    BalasPadam
  12. saya pernah jumpa buah ni dibuat gulai..campur dgn udang..

    BalasPadam
  13. Lamanya tak makan sukun goreng.sy suka klu goreng nipis2..klu yg tebal tu cepat muak..klu nipis krip krap krup krap tu memang heaven la macam nabil makan cmtu saja pun sedap

    BalasPadam
  14. sedap ni, kalau jumpa kat pasar mesti beli utk mak

    BalasPadam
  15. Buah tu saya tak cam tau tapi bila tengok gambar tepi buah yang pertama tu, I know oredi! Ni buah sukun. Saya suka tau sukun goreng macam ni. Cicah cili kicaplah baru best, CH ^_^

    BalasPadam
  16. Ohhh tgh musim sukun yeh sekarang CH....Teringin jugaklah. Tp mcm biasalah, budak budak dlm rumah ni CH benda pelik sikit mana diaorang nak makan lagi lagi mcm tawar gitu kan..
    Sama mcm laki mak kalau goreng pisang dia tak suka tepung tebal. Kita pulak suka tepung....hihi...kontra

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baguslah Nabil semua pun makan ....senang mama nak masak.

      Padam
    2. Baguslah Nabil semua pun makan ....senang mama nak masak.

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)