Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 19 Mei 2016

TERLAJAKKK RAJIN...Masak Apa Tu ^__^ 😆

Assalamualaikum kekawan...
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Si bunga telang ni tengah galak berbunga.. mungkin sekarang musim hujan.. jadi rajin lah dia berbunga..
Sebelum ni musim panas nak hidup dgn tak ajer pokok tu.. walaupun disiram tiap hari.. 
Bunga telang ni bila dah kembang kena petik , nanti dia layu.. jadi saya petik setiap hari simpan dlm bekas dan letak dalam peti ais.. jadi tahanlah lama bunga tu.. walaupun dah seminggu dalam petiais tu masih lagi segar..

Jadi projek terlajaakkkk rajin saya ialah membuat "Nasi Kerabu".. walaupun pada mula cik malas tu datang melanda.. kena jugak kutangkis kemalasan itu.. tambahan tergoda dgn nasi kerabu Kak Noor yg kata dari UK tu kan... malu ooiii saya ni.. mak tok tu jauh di sana pun masakan.. jadi saya gagahi jua 😂😄.
Jadi resepinya saya ambil dari mak tok yg dok ada kat UK nun..😊.. ada juga yg saya ikut mana sedap tekak saya ni jer 😃😄..

Dah kumpul bunga telang ni kan.. jadi nasi biru lah kita buat.. ye dok..
Senang jer.. macam kita tanak nasi biasa tu jer.. cuma airnya pewarna sibunga telang.. oleh 

RESEPI NASI KERABU BIRU
Bahannya :-
- 2 pot beras
- 15 kuntum bunga telang (tu yg kemain biru tu😊)
- Air secukupnya.. bergantung pada beras kekawan ye.
- sehelai daun pandan.

Caranya :-
1. Cuci beras sehingga bersih dan toskan airnya.
2. Kisar bunga telang dengan air secukupnya. Lepas tu tapis.
3. Kemudian masukkan beras dalam rice cooker. Kemudian masuk air tapisan bunga telang dan simpulkan daun pandan. Tunggu sehingga nasi masak.
4. Bila  dah masak, kemburkan biar muai nasi sekata.


Kuah sambal tumis ni sedap kata najeeha dan Nabil.. saya buat sikit jer.. tak lah ikut resepi kak noor punya sukatan takut tak habis.. ingatkan mereka tak suka rupanya suka lah pulok 😊.. tapi alhamdulillah cukup kami makan anak beranak.. yang ni sukatan kak noor.. kekawan adjust lah ye..

RESEPI KUAH SAMBAL TUMIS
Santan
7 ulas bawang merah
1/2 labu bawang putih
3 bawang besar
15 cili kering
1 cm halia
1 serai - ketuk
1 asam keping
2 sb gula 
Sedikit gula melaka
2 sb budu
Garam (kena rasa masin dulu)

Blend semua bahan di atas kecuali serai diketuk. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dan serai sehingga wangi. Masukkan sedikit air dan masak sehingga mendidih.
Masukkan santan dan sentiasa dikacau supaya santan tidak berketul. Masukkan asam keping, budu dan gula. Jika menggunakan budu, dirasakan dulu sebelum dimasukkan garam. Masak sehingga pecah minyak. 


Nota: Kuah tumis biar ada rasa masin masin sikit. Kuah tumis sedap disediakan lebih awal dan mesti agak pekat. Kalau makan pagi, disediakan disebelah malamnya.



Yang kelapa sambal ikan ni pun saya buat sikit jer tu.. iye lah makan utk 5 beranak kan.. jadi ikut sendiri punya sukatan.. tengok ikan kembung tu seekor jer 😊..
Jadi kekawan pandai jugak utk adjust sukatan dibawah.. sebab saya tempek sukatan kak noor juga 😀😊

RESEPI KELAPA SAMBAL IKAN

1kg Ikan kembung - rebus & ambik isi
1/2 biji kelapa parut - goreng
4 bawang merah
2 batang serai
Garam dan gula dan sedikit lada hitam

Goreng kelapa dan semua bahan didalam kuali, sentiasa kacau supaya tidak hangit. Tumbuk bahan goreng tadi kalau perlu, kalau nak cepat tak tumbuk pun ok jugak, campurkan garam dan gula dan lada hitam.


Untuk ulaman tu saya letak 4 ulaman tu jer.. perghhh gabungan pucuk gajus dengan kacang botol tu.. memang buat saya makan bertambahlah 😆.
Bahan-bahan tu hiris halus seperti gambar, lepas tu gaul sekata. Saya buat juga sambal belacan.. resepinya boleh ambil disini.. Sambal Belacan Sedap ,saya goreng juga keropok ganu mari tu... emmmm lagi ko.. krap kruk makan kan.. saya rebus juga telur asin.. sebab en suami suka.. mana yg tak masin tu boleh telur asin tu tampung kan.. cuma saya tak buat solok lada.. buat tiga bahan ni pun dah tercungap saya seorang ni.. tapi kira ok lah.. mula masak pukul 10.30am.. siap pukul 12.30 tengahari.. pukul 12.45pm siap terhidang .. untuk sepedekkkk.. hahaha india mana pulak mari..😄

Main menu lauk.. saya masak ayam goreng kunyit ala-ala kak wok tu.. anak2 suka.. mak pak pun suka 😀.
Jadi kalau nak resepi boleh tengok kat sini ye..Ayam Goreng Kunyit Sedap

Ni plate saya kekawan.. masa saya sedang berinovasi di dapur tu.. en suami tak ada dia keluar.. jadi meriahlah saya mengambil gambar.. klik klik sana sini 😀
Tu yg nasi jadi bentuk hati tu.. ❤.. saya postkan kat grup kawan sekolah.. dorang pun komen lah.. wah siap ada ❤ lagi.. saya cakap masak dari hati.. penuh kasih sayang.. macam chef amar kata tu 😆😄

Ceh ceh  cewah.. kita tiru lieya latif ye.. tunjuk tengah sedap memintal nasi kerabu tu.. 😁😂😄..

Haa tu lah kisah entri saya kali ini.. cik rajin.. terlajakkkk rajiinn.. nasi kerabu ni pun terlajaakkk sedap.. memang mantop lah resepi kak noor ni tau.. Nora bagi 🌟🌟🌟🌟🌟 5 bintang 😙😚

p/s Alhamdulillah keputusan darah tyroid saya tu normal jadi kata doktor , jumpa lagi 2 bulan.. tapi saya mengadu semalam sakit kepala berpusing2 tu.. tengok BP normal.. pastu doktor kata ini sinus infection.. cuba makan ubat ni dulu.. kalau tak ok kena jumpa pakar E & T pulak..


29 ulasan:

  1. nasi kerabu simple apanya kak yati oii
    bagai2 lauknya tu...
    rajin nya masak

    BalasPadam
  2. oooo masak kerabu! ya ampunnnn banyak nyer bahan nak masak kerabuuu...

    BalasPadam
  3. rajia Yatie!!!!... kalau dekat mau kak rose tak malu hulur pinggan nih! telioq nasi kerabu.

    BalasPadam
  4. ya Allah kak...nape rajin sgt niiiiii....meriah gile koot nasi kerabu akak..lengkap sgt2...ni kalo jual rm10 sepinggan lieya sanggup beli kak oiiii hahahaahaha...

    mak lieya pun ade tanam pokok bunga telang ni kak...hidup subur walo bertanahkan tanah gambut...lieya kan penah dok kelantan 10 tahun sebelum pindah johor....mak pandai gak le masak nasi kerabu ni...tupasal die gigih bawah benih n semai kat johor plak heheheeheh...

    kak nak sepinggaaaaaaaaaaannnn...uwaaaaaaaaaaaaaa!!!

    BalasPadam
  5. alahaaiiii kak yati...memang terlajak rajin ni...hihi
    sukaa sangat makan nasi kerabu ni, cuma blm pernah cuba masak sndiri... ramai yg dok tanam sndiri daun telang ni kan..

    BalasPadam
  6. kalau dekat mau mintak, salah satu kesukaan akak ni

    BalasPadam
  7. SY SUKE MAKAN NASI KERABU...TP MAKAN JE RETI, BUAT TAK BERAPA RETI

    BalasPadam
  8. rajinnya kak...sedap pulak nampaknya tu, nak minta sepinggan mesti dah abiskan tu..hehehe

    saya ni tak pandai dan rajin pula nak buat macam banyak je kerjanya tu

    BalasPadam
  9. Ini memang betul2 rajin yatie ,berbagai2 lauk ,ber love2 lagi...
    Akak pun suka nasi kerabu tapi rajin membeli je ,buat sendiri ntah bila lah agaknya.
    Bunga telang tu teringin juga nak tanam tapi tak tau pulak nak cari benih kat mana.

    BalasPadam
  10. WAH LAJU JE YATI MSK NASI KERABU RESEPI MAKTOK NOOR UK TU YA...NASI KERABU YG BERSERI WARNA BUNGA TELANG...SEDAPNYA.

    BalasPadam
  11. sy salute dgn org yang buat nasi kerabu sndiri ni tauuuu

    BalasPadam
  12. Cantik sgguh warnanya..tergoda I tengokkk..
    Kna cari juga bga talang ni....

    BalasPadam
  13. Ya Allah..teruja tengk kak..warnanya tu..PC maak sendiri belum pernah lagi la kak..kala unak makan biasanya beli..minta lebih ulamannya tu..alahai..tapi sesekali nak cuba juga masak sendiri ni..tak boleh jadi..hehe :)

    BalasPadam
  14. nasi kerabu love..sedapnya, ada kerabu pucuk gajus & kcg botol lg..

    BalasPadam
  15. sedapnye ... alahai my fav .....

    BalasPadam
  16. sedapnye kaka nasi kerabu..falsya xpenah lg try wat nasik kerabu sendri..one day nak try la..

    BalasPadam
  17. alahaiii..sedapnya ya amat ni.. kena lagi nasik memang guna kaler ori bunga telang..

    BalasPadam
  18. Ini kira terlajak rajin dan trlajak sedap la! Kita tompang telan ayaq liuq je ni... hehhehe

    BalasPadam
  19. memang betul terlajak rajin ni yatie..kemain cantik warna nasi yatie..guna bunya talang tu

    BalasPadam
  20. wah!!! memang kene sangat tajuk entry akak...kalau dah rupe gini angkatan nye memang betol2 dah terlajak rajin sesangat dah ni...saya tak penah buat nasi kerabu kak...bunga telang pon tak penah tengok yg yg real selalu dpt tengok gambo je...kikiki...nak makan selalu beli je sorang sebungkus... :p

    BalasPadam
  21. Sedapnyaaaa..Kak atie suka nasi kerabu..tp biasanya beli jer sbb dok berdua kat rumah...mls nak membuat..hehe :)

    BalasPadam
  22. Bila CH terlajak rajin di dapur, seram saya tengok tau! Kalau saya terlajak rajin pun belum tentu jadi macam ni. Ni memang over rajin ni, CH ^_^

    Oh, padanlah penuh gambar! Main klik-klik memasak di dapur ya sebab suami takda ^_^

    Yang 'love' tu untuk suami ke sendiri tibai, CH? Hahaha!

    BalasPadam
  23. Seumur hidup kita tak pernah buat nasi kerabu CH. Tambahan lagi tak de bunga telang, jadinya terlajak malaslah hihi...

    Kita makan nasi kerabu kat kedai jer CH selalunya. Time tu mak mmg ambik penuh pinggan hihi....dengan telur masinnya, solok ladanya...mmg perghlah weyh .....

    BalasPadam
  24. banyak steps nak buat hidangan nasi kerabu ni kan CH, Alhamdulillah dengan keputusan ujian kesihatan CH, jangan lupa jaga diri baik2 ye.. :)

    BalasPadam
  25. wah rupa nya ada nasi kerabu kat sini nooo
    ini dah nak lawan maktok ni Yatie
    dgn bentuk love lagi
    maktok tak sempat la pulak nak buat bentuk love tu
    hahah tunggu ada lagi sekali ni request nasi kerabu
    rumah anak yg lagi sorang
    bolehla buat double love haha

    BalasPadam
  26. Nasi kerabu sedapnya kak.sy biasa buat sekali je.tu pun pkai pencelup
    Mana nk carik bunga telang ni kan..sekarang klu nk makan sy beli je.memang renyah sikit la nk buat sendiri byk sgt bahannya.hehe

    BalasPadam
  27. kak. baru semlm aida jengah blog sape ntah and komen pasal sambal ikan tu.
    ari ni nampak plak kat blog ni. aduhai.
    tak pernah makan tu kak.
    tapi yg jual nasi kerabu tu guna ni ke kak?
    aida rasa mcm kelapa je... ke ikan ekk?

    BalasPadam
  28. rs nk cari nasi kerabu lunch nnt waaaaaaaaaaaaaaaaaa

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)