Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 11 Mei 2016

E-DAY NURSYUHAIDAH 7/5/2016... Saya yg tumbang ler..

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Pada hari sabtu 7/5/2016 kak andak mengadakan majlis bertunang anaknya .. kali dapat orang Penang pulak .. Balik Pulau bakal menantu dan besan nya itu.. Jadi kami adik beradik berkumpullah dirumah arwah mak dan arwah abah ni, sekarang kak andak yg duduk situ.. Alhamdulillah ada lagi mak uda dan mak oong adik arwah mak yg hadir sama.. sekurang-kurangnya adalah orang tua di majlis itu.. masa hari tu abang alang yg jadi tukang cakap dan abang along juga.. perjanjian tempoh pertunangan setahun.. 


Lepas menyarung cincin pertunangan mereka ada adalah adat dari orang Penang, iaitu menyuap susu sebagai pemanis kepada bakal menantu perempuan ni.. susu pekat manis pulak tu.. puas along idah ni kena sua minum susu.. mak long, mak angah, mak teh, mak cik dan mak su menyua susu ke mulut along idah.. hehhhee
Itu lah bila kita mula menjalinkan ukhuwah berlain negeri kan.. katanya sebagai mengambil anak menantu sebagai anak ..

Majlis tu bermula pukul 2.00pm.. berbincang dan bergambar mereka ni dalam pukul 3.00pm baru makan, pada hari tu kak andak masak nasi ayam dan mee kari sebagai juadah , saya belikan kuih nona manis sebagai pencuci mulut.. ada lagi beberapa pencuci mulut.. 
Pada hari yg sama adik saya pak itam tu nak buat majlis tahlil dan doa selamat.. jadi mereka yg dari Penang pun joint sama majlis kami ni.. sporting dorang ni.. sampai habis majlis mereka bersama.. lebih kurang pukul 4.00pm mereka pulang.. ada 4 kereta balik ke Penang dan 3 kereta saudara mara yg berada di Selangor dan Kuala Lumpur ni..
banyak gambar yg saya tak sempat nak rakam..
 Sebab nya saya tumbang ler..

Kes 1
Saya pening kepala pada hari majlis tu, konon saya nak balik pagi selepas najeeha ambil tuisyen tapi entah mengapa kepala saya pening berpusing2, nak jalan pun memegang dinding, teringat pula saya acik erna yang sakit kepala tak boleh nak bangun tu.. saya banyak terperap didalam bilik ajer.. saya jaram juga kepala dengan limau nipis seperti yg acik erna buat tu.. tu yg boleh bangun sikit bila majlis nak bermula tu.. balik ke Kuang tu pun en suami yg hantar sebelum dia pekerja.. sebab ada kerja yg perlu diselesaikan dgn kawannya.. malam pukul 8.00pm baru en suami datang ambil.

Kes 2
Entah mengapa hari yg sama juga saya hydrea.. aduh sebenarnya malam sebelum tu saya ada makan banyak buah-buahan.. en suami potong betik yg dibawa balik dari rumah FIL yg dah masak.. sakan juga saya memakan.. kemudian en suami kupas pula buah mangga .. sakan saya memakannya .. teringat pula saya Mummydearie yg mengalami sakit perut yg sama.. semasa dalam perjalanan nak balik Shah Alam tu .. perut saya memulas lagi.. dah lah hari hujan tu.. jalan sedikit jem.. pada hari itu juga perlawanan bola Selangor VS Singapore.. masa berhenti isi minyak tu .. kata en suami pergi lah tandas.. tapi sakit memulas tu dah hilang, jadi saya tak lah pergi.. sampai kat Highway Guthrie sakit memulas datang balik.. dah rasa nak terkucil ni.. sampai kat Shah Alam tu kenderaan dah perlahan sebab orang nak gi tengok bola.. sampai kat masjid negeri tu.. en suami kata nak berhenti tak pergi tandas.. saya kata tak nak.. takut berterabur kat situ.. jadi baik terus balik rumah .. kalau berterabur pun dah sampai rumah sendiri hahhaha..
Sampai rumah, saya suruh en suami buka pintu siap-siap, kalau saya yg buka kunci pintu mahu tak jumpa kan.. apa lagi bila saya keluar dari kereta memang terus memulaskan.. terus lari naik atas pergi bilik air sendiri.. sebab dalam tu dah ada tuala mandi saya.. apa-apa hal senang.. memang ye pun.. senang terus mandi.. lepas tu solat isyak dan saya minum lah air garam yg ada doktor bagi tu hari.. lega lah saya tido malam tu.. kalau tidak mahu tido dalam tandas hahahha ~__^

Itulah kisah entri saya hari ini :)



25 ulasan:

  1. Kadang sebab makan sedap itulah yg buat perut kita meragam Yati. Makan sedap tapi perut kita tak suka dah jadi macam itu.

    Apa pun tahniah dari kakak tahun depan dapatlah anak buah baru:)

    BalasPadam
  2. alhamdulillah...tahniah ye...moga kekal bahagia..amin...

    BalasPadam
  3. Meriah jugak majlis, ramai yang hadir.... tahniah bakal menambah ahli keluarga baru...

    BalasPadam
  4. tahniah buah anak buah kak yati..

    sakit perut memulas tu memang kak bolehbiru muka menahannya kan, saya pun pernah kena tu, masa naik bas siap satu bas tunggu saya di masjid,hahaha

    BalasPadam
  5. first time dgr yg suap susu manis tuh kak..mmg susu manis semata ker atau dh campur air..hehe..

    alaaahaaiii sian akak..mesti xsenang duduk kan..nasib baik sempat smp umah..sementara nak smp umah dlm kete tuh mesti dh terbayang toilet umah..hehe

    BalasPadam
  6. TAHNIAH DPT BERSAUDARA DGN ORG PENANG PULA...MERIAH MAJLISNYA...JAGA DIRI N KSHTAN BAIK2 YATI..SAKIT KEPALA, SAKIT PERUT MMG MENGGANGGU APA SAJA AKTVT HARIAN KKITA.

    BalasPadam
  7. masya Allah kak, kalau dah sakit tu mmg apa kerja pun tak boleh buat

    kalau saya tunang dulu, lepas sarung cincin kena suap dgn sirih kapur gambir bagai..alahai kena bukak mulut jugak ler w/pun tak suka..

    BalasPadam
  8. sakit penghapus dosa kecil..
    tahniah buat anak sedara kak yatie

    BalasPadam
  9. saya kalo makan betik mesti lawas, membuang je keje
    tu akak tambah makan mangga lagi, tu yang tak tahan2 tu kot hihi

    BalasPadam
  10. tahniah buat anak sedara kakyatie

    BalasPadam
  11. Tahniah Kak Yati.. baru adat bertunang belah Penang gitu.. ☺️☺️

    BalasPadam
  12. Kesian yatie org lain seronok dia pulak kurang sihat.Tahniah buat anak buah yatie bakal jd isteri org.

    BalasPadam
  13. tahniah bt anak sedara akak... kalu sorang suap sesudu susu manis ayoooo mau kene kencing manis tuh... mau separuh tin blh abis hehehhe

    kite yg baca pun pnt baca psl majlis pastu blaik lak ke shah alam.. nsb lah selamat sampai umah kak...
    bab kalu nk tercirit mmg tak selesa kadang membuang kt mana2... nk kt umah jgk

    BalasPadam
  14. selamat bertunang buat anak saudara CH, buat CH jaga kesihatan elok2 ye... erm adat suap susu tu pertama kali ana lihat dan baca, uniknya..mungkin simbolik kemanisan dalam pertunangan agaknya kan ..

    BalasPadam
  15. Tahniah buat anak sedara Yatie.... Buat Yatie jaga kesihatan tu......

    BalasPadam
  16. Oh ya ke yatie adat orang Penang kena suap susu manis kat bakal pengantin...akak ni bukan pe saja nak tau adat dorang,insyaallah mungkin dapat menantu orang Penang kelak.
    Alahai kesian nya yatie menahan nak terkucil tu yang mencabar bila jem...

    BalasPadam
  17. wahh saya baru tahu pasal adat ni... :)

    BalasPadam
  18. Jauh tu penang...tp seronok dpt tahu adat lama tu..

    Bab perut meragam tu yg tak suka...aduhhh

    BalasPadam
  19. Jauh berjalannya, mkn plak mcm2 ye, nasib baik tak terkucil dlm kete, kalo tak...
    First time dgr suap susu pekat manis tu. Nnt bila hari kawen apa plak adatnya yea?

    BalasPadam
  20. Jauh berjalannya, mkn plak mcm2 ye, nasib baik tak terkucil dlm kete, kalo tak...
    First time dgr suap susu pekat manis tu. Nnt bila hari kawen apa plak adatnya yea?

    BalasPadam
  21. Dah kenduri tu makannya pun semua sedap2 tu kot punca sakit perut.takpelah dugaan kan.hehe

    Owhh org balik pulau macam gini ye adatnya..bg makan susu pekat.sakan la bakal pengantin tu telan susu.haha

    BalasPadam
  22. Tahniah Kak CH... tambah lagilah family ye..

    Jaga kesihatan bebaik ye...

    BalasPadam
  23. Tahniah, CH. Tahun depan dapatlah anak saudara baru ya ^_^

    Ahah, I feel you, CH! Saya tahu mesti lesi muka dah menahan perut memulaskan. Sedap sangat betik dan mangga tu, manalah ingat nak berhati-hati jangan terlebih makan, ya tak! Nasib baik sempat balik rumah, CH. Yang geram tu, asal ada tempat berhenti, memulasnya hilang. Gerak aje kereta, mulalah balik!

    Oh, harapnya takdalah lagi kita kena bab sakit perut memulas atas jalan ni ya, CH! Azabnya tak tahu nak kata macamana. Keh3x!

    BalasPadam
  24. saya ingatkan mereka suap madu . nasib baik susu manis ... kena lah hormat adt org kan . klu org n9 , tuan rumah kena mkn sirih ... hehehee

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)