Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 14 Mac 2017

SUP SAYUR CAMPUR UDANG KERTAK..

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

Masa beli udang kertak ni dua minggu yang lalu.. masa anak2 tak sihat.. batuk selsema.. jadi mereka dok tengok jer udang ni.. yang najeeha tanya "ini udang apa mama?" 
" Udang kertak, tapi isinya sikit tak macam udang biasa tu" balas saya..
"Beli sikit boleh tak mama, nak rasa" tambah najeeha..
Jadi saya beli jugalah dalam 1/2 kilo macam tu..
Udang kertak ni nampak jer besar tapi isi sikit kan kekawan.. pastu banyak duri pulak tepinya.. masa menyiang tu kena gunting kiri kanan duri tajam tu..



Saya buat sup sayur campur udang kertak ni.. sedap juga.. manis kuahnya.. sekali hadap ajer untuk kami sekeluarga hahaha.. 

Jom lah intai resepi sup sayur campur udang kertak ni.. simple ajer pun..

RESEPI SUP SAYUR CAMPUR UDANG KERTAK

Bahannya :-
-1/2 kg udang kertak
- 1 batang lobak merah
- 1/2 kg kobis bunga
- 2 ulas bawang putih- dihiris
- 3 ulas bawang merah kecil - dihiris
- 1 kiub kecil perisa bilis
- daun sup
- garam secukup rasa

Caranya :-

1. Tumis bahan hiris hingga wangi kemudian masuk kan 2 gelas air.
2. Kemudian masukkan lobak merah dan kiub perisa bilis, bila dah mendidih baru masukkan udang kertak dan kobis bunga.
3. Perasakan garam dan apabila kobis bunga dah masak letak daun sup dan kacau sebentar. 
4. Siap dihidangkan dengan nasi putih atau bubur nasi. 


28 ulasan:

  1. dulu masa awal 90 an acik dok tanjung karang orang bagi free je udang ni yatie..lama2 ada harga dah udang ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye acik erna..
      Dah ada harga..
      RM10 sekilo acik..
      Dulu2 RM5 ajer..

      Padam
  2. lieya tak penah rase udang ni kak...tak penah pun jumpe kat pasar.... adoi hahaahahah.... rupe die pelik kan.... lieya arini keluarkan udang ...tak tau nak masak ape lagi nieh.... tgk resepi akak mcm sedap plak...boleh le buat nanti balik....nasi, sup sayur ni, goreng ikan...dah siap heheheeheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau jumpa nanti ..
      Cuba beli lieya..
      Sedap manis..

      Padam
  3. udg ni yg kulit keras tu ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye PB..
      Kulitnya keras..
      Tak sesuai nak goreng..

      Padam
  4. KECIK2 DULU UDANG NI TAK DE HARGA ...MMG MAK RAJIN SGT BELI WAKTU KAMI KAT PENANG .. LAMA DAH TAK MKN ADA KOT 27 TAHUN KOT ... HAHAHHA
    MAK SAYA REBUS JE SEDAP MANIS2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lama tu tak mkn eima..
      Boleh mengulang nostalgia tu 😊

      Padam
  5. sedap ni..udang lipan mmg favvvv masa kecik2 dulu puas makan ayah sendiri tangkap..nak2 kalo yg ade isi warna oren belakang dia tu..mabelessss..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye yg ada oren blkg tu sdp Ju..
      Ada lah terselit 3 4 ekor ..πŸ˜†

      Padam
  6. Rasanya pernah beli dulu. Macam tak puas kot makan udang kertak ni. Kalau goreng garing sedap kotnya ye TI. Semua bahagian boleh telan hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Uikssss nom..
      Keras kulitnya kalau nak mkn semua..
      Tak pasal2 menempah hospital πŸ˜‚πŸ˜‚

      Padam
  7. pernah beli dulu tapi macam tak puas makan. lama dah tak beli

    BalasPadam
  8. sedapnya kak... udang ni sedap cuma leceh skit nk siang tuh kan

    BalasPadam
  9. nampak sedap :)
    tak pernah jumpa lagi udang tu, mungkin ada tapi Amy aje kot yang tak perasan.

    BalasPadam
  10. Sedapnya kak.. Ltk udang plok lg la sedap, air manisan udang tu turun kan.. Lya x pnh beli udang mcm ni.. Kulit keras kan?

    BalasPadam
  11. xpernah beli udang nii..sekali je pernah mkn...hiihi..tp sedap jgk

    BalasPadam
  12. Udang yang tidak ada harga pada suatu masa dahulu.

    BalasPadam
  13. Oo namanya udang kertak ea..mak mertua panggil udang lipan..tak pernah rase lgi udang ni

    BalasPadam
  14. Oo namanya udang kertak ea..mak mertua panggil udang lipan..tak pernah rase lgi udang ni

    BalasPadam
  15. Ini nampak macam Mantis Prawns. PH pernah cuba sekali tapi macam tak banyak isi. So tak minat sangat.

    BalasPadam
  16. wahh sedapni.. makan dengan laksa mee pangkor fuhh sedap!!

    BalasPadam
  17. Sebenarnya saya tertanya-tanya udang kertak tu apa. terjawab sudah..
    JanjiKita

    BalasPadam
  18. Siqah tak pernah dengar udang kertak. Rasanya lain daripada udang biasa ye kak. Nak jugak cuba rasa..

    BalasPadam
  19. kalai pertama dengar udang kertak...tapi kalau kulit keras mcm yati cakap...rasanya pernah beli...cuma x tau nama udang apa...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D