Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 4 Mac 2014

NASI GORENG IKAN .....yummy :)

Assalamualaikum kekawan... Alhamdulillah ... Moga sihat dan Ceria :)

Nasi goreng ikan ni permintaan kakak Nabilah, malam tadi saya goreng berlado ikan kerisi untuk  makan malam, masa tengah makan tu siap minta lah kat saya, "Mama esok pagi sarapan, buat nasi goreng ikan ni ye"... "boleh ajer jika ada nasi berbaki" jawap saya... So saya makan sikit jer lah malam tadi supaya pagi ni dapat saya buat nasi goreng, malam tadi pun en suami tak balik sebab banyak kerja mesej nya, biasalah diawal bulan ni siapkan gaji pekerja... 
Siap bawa bekal ke sekolah kak Nabilah nasi goreng ni... lagi satu dia ni nak bawa bekal sebab nak simpan duit belanja sekolah dia tu.... adalah barang yg dia nak beli tu... 

Senang ajer buat nasi goreng ikan ni kekawan, Lima belas minit dah siap, saya suka ajer bila mereka minta nasi goreng ikan ni sebab mudah hendak menyediakannya. Jom intai resepi yg mudah ini...

RESEPI NASI GORENG IKAN

Bahannya :-
  • Semangkuk Nasi 
  • 2 ekor ikan yg siap digoreng
  • 2 sudu besar cili merah yg siap dikisar bersama bawang
  • sedikit sayur kobis
  • kicap
Caranya :-
  1. Asing isi ikan dengan tulang, lepas tu tumbuk isi ikan tersebut, ketepikan.
  2. Tumiskan cili kisar sehingga wangi, kemudian masukan sayur kobis, kemudian letak kicap, sedikit garam, gaulkan mesra.
  3. Selepas itu baru diletakan ikan yg ditumbuk tadi, gaul mesra dengan sayur, kemudia baru dimasukan nasi. Gaul nasi dan bahan tadi sehingga mesra.
  4. Siap dihidang, boleh dimakan bersama telur dadar.




12 ulasan:

  1. sedap..ala2 nasi goreng kampung dulu2....ikan goreng yg tak habis dimakan digoreng bersama nasi...

    BalasPadam
  2. ikan tu kalau ikan rebus sedapnyer... nak jugak.. nak jugak buat...

    BalasPadam
  3. Sedap makan nasi goreng ni pagi-pagi. Tengok nasi goreng rasa lapar pula.

    BalasPadam
  4. eh, sama menu plak kita pagi nie ye kak...hehehe...saya wat nasik goreng tumbok sket cili api + goreng dgn ikan bilis sket...lunch pon dah siap msk...ari nie wat ayam msk kicap jee...hehehe..

    BalasPadam
  5. Anak bungsu kakak paling suka nasi goreng Yati..
    Tak jemu-jemu dia makan nasi goreng..
    Kalau dpt yg Yati goreng ni mesti suka:)

    BalasPadam
  6. xde air.. hilang mood nak masak.
    tgok je lah..hi

    BalasPadam
  7. waaa...tak pernah buat pun...mesti sedap ni...

    BalasPadam
  8. sedap nasi goreng ikan mcm nie ..sy pun sll jugak buat tuk anak..cuma tak letak cililah sbb dia takut cili..hehehe

    BalasPadam
  9. selalu jugak buat ni... ye la kan, ikan tu kalau dah esoknya tak sedap dah di makan. so cara terbaik kita buat nasi goreng...

    BalasPadam
  10. memang lagi sedapkan CH bila goreng nasi buh ikan goreng ni...Tapi selalunya okje tunggu ikan tak habis...baru campurkan

    BalasPadam
  11. 1st time noe dengar nasi goreng ikan...simple je...boleh cuba nanti ni...thx for sharing yati

    BalasPadam
  12. nasi goreng + ikan masin punnn sedapp..hihi

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)