Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 15 Mac 2014

CUCUR UDANG LEMBUT DAN MUDAH ;)

Assalamualaikum kekawan ;)
Sarapan apa pagi ni... saya sekeluarga sarapan cucur udang jer pagi ni... hehe buat yg mudah jer kan. Dengan resepi cucur udang ni lembut dan rangup sampai ke petang. Saya buat dua versi, bersayur dan bercili dan lagi satu udang jer.. yg ni semestinya utk anak-anak.. jenuh nak mengasingkan nanti, sebaiknya saya asing sedikit adunan tu untuk plain dan berudang dan satu bekas lagi utk ada sayur dan cili untuk saya dan en suami..
Jom sarapan ;)

RESEPI CUCUR UDANG
Bahannya :
3 cawan tepung gandum
21/2 cawan air biasa
1/4 cawan air panas mendidih
1 biji bawang merah dan 1 biji bawang putih ditumbuk lumat.
1 biji telur
1 sudu teh garam halus
udang sayur satu mangkuk
1 sudu teh serbuk kunyit
sedikit sayur kobis di potong dadu
2 biji cili merah di potong dadu

Caranya :-

1. Campur kan tepung, kunyit dan garam satu bekas. Gaulkan mesra.
2. Kemudian bancuh bersama  air biasa sedikit-sedikit, gaul hingga tidak berketul.
3. Lepas tu masuk kan telur, kacau hingga mesra bersama tepung tadi, kemudian masuk kan bawang tumbuk dan udang.
4. Akhir sekali baru di tuang air panas, kacau rata. Kemudian masukan sayur kobis dan cili yg dihiris, kacau.
5. Kemudian jemput bahan utk digoreng didalam kuali.
6. Masak hingga kekuningan dan angkat.
7. Siap dimakan bersama cili sos dan sambal tumis.

13 ulasan:

  1. Buh air panas mendidih... mungkin blh dicuba.... betoiler anak2 mmg x suka sayur, bawang .... isyh kena kosong senang keje

    BalasPadam
  2. assalam
    lapo tgk cucuq udang ni,cicah sos uihh sedapppnya
    ptg ni blh try he hee
    tp anak2 kalu wat cucur suka kosong tak letak sayur

    BalasPadam
  3. Salam Nur. Bukan emak kakpb yg operate tapi mak saudara....hehe...emak ok lagi setakat ni. Dia yg jaga mak saudara tu.
    Sedap cucur udang mkn petang hari kan?

    BalasPadam
  4. Assalam yatie..acik rasa nak cuba juga ni..dirumah ada kuah kacang boleh buat cicah

    BalasPadam
  5. akak ! air panas tu tujuan untuk apa yer kak ? mengaringkan ke ? biasanya saya buat guna air biasa jer...petua ni kena cuba guna air panas pulak..saya pun akak if buat cucur kedua versi hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak lembut kan cucur roha... smpi kepetang masih lembut cucur tu.. cubalah :)

      Padam
  6. tak pernah buat guna kobis...biasa guna daun bawang atau kucai ja...

    BalasPadam
  7. biasa klu cucur udang noe taruk udang + sayur kucai jer...kalau kobis tu...buat cucur kobis + bawang jer....sedap nya cucur udang ni...

    BalasPadam
  8. Aku kan T mak arwah mak mertua aku yg ajar letakkan air panas mendidih tu..mmg lembut sampai petang kan T...

    BalasPadam
  9. Cabaran tau CH bagi okje nak buat cucur lembut ni....tulah dengar jugak org kata guna air panas mendidih.....betullah kot yek...

    BalasPadam
  10. ooo,,mmg ltk air mendidih ye..sy ltk suam panas2 cm2 la..hehe..ttp lmbut jgk=)tq

    BalasPadam
  11. Salam, sis. Sblum ni saya ada cuba letak mauripan, dan gaul dgn air panas, tp jemput2 tu tetap mcm agak liat dan keras.. Kadang frust jgk nk dptkan jemput2 yg lembut didlm & rangup diluar..

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)