Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 10 Mac 2014

TEKNIK SIFIR MUDAH....

Assalamualaikum kekawan... moga sihat dan ceria..

Sifir tiga
Saya tengok teknik sifir ni bila kawan post video di FB.. tengok ruang komen blogger Eye_Nee pun ada PM harga.. lepas tu hantar mesej pada Eye_Nee camne teknik Roya ni ... ok tak... pastu Eye-Nee balas ok, dia dah beli pun dan dah ajar pada anaknya... petang tu saya bankin duit pada penjual buku Roya tu.. pada hari khamis saya dapat buku tu... pertama yg tengok buku tu Najeeha... teruja dia nak mencuba teknik tu... "MasyaAllah.. mudahlah teknik ni mama.. tengok jeeha baca sifir 3guna jari ni".. saya kata " cuba buat tak payah tengok buku tu.." Alhamdulillah dia dapat menguasai teknik tu dengan sekejap... "sifir 2 dan 3 mudah sangat mama" dengan terujanya..

Ini sifir 3 di buku Roya tu...
 Kira urat jari kita yang ada tiga tu.. seperti gambar... keluarkan jari telunjuk , kira urat jari tu ada 3 jadi 1 x 3 = 3, keluar pulak jari tengah, campurkan urat kedua-dua jari tu, 2x3= 6.. begitulah seterusnya..mudahkan.. saya pun sama teruja mencubanya :)

Sifir 9 pulak
Keluarkan jari sembilan, seperti gambar diatas, 1x9=9,kemudian tutup jari telunjuk, buka pulak ibu jari, ibu jari tu mewakili 10 dan anak jari lain mewakili no Sa yakni 8, 10 +8 = 18 jadi 2x9=18, begitulah seterusnya... emmm memang mudah kata saya dalam hati... Cepat juga najeeha memahami teknik ni kata saya...
Teknik sifir 9 seperti didalam buku Roya tu..
 Didalam buku tu ada panduan untuk menggunakan teknik tu kekawan, senang kita nak ajar anak-anak kita...

Buku ini ada 3 jilid kekawan, diajar juga cara kita nak bahagi nombor... bagi saya berpatutanlah dengan harga RM50 untuk tiga buah buku ni... Saya buat entri bukan berbayar ye kekawan, saja nak kongsi info yg saya dapat...

19 ulasan:

  1. dulu pun masa sek ada belajar mcm teknik.. pas tua ni lupa..
    tekan calculator gak.

    BalasPadam
  2. noe pun ada beli tuk anak...mmg senang...x ada la mcm zaman noe dulu...bagai nak rak hafal sifir... :)

    BalasPadam
  3. hehehe..dah beli yer...tp Yana malulah pulak nak kuarkan Jari2 tu T bila disekolah...Gerammm aku T...

    BalasPadam
  4. macam-macam teknik dah ada sekarang ni... senang untuk budak2 belajar

    BalasPadam
  5. terimakasih kak atas perkongsian ilmu ' teknik sifir mudah' bagus la buku Roya ni kak..akak dah beli ker ? saya pon teringin nak beli kan untuk anak saya yg kurang hafal bab sifir ni..akak beli online yer?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akak dah beli Roha.. kalau Roha berminat boleh PM di no ni 0133982640..
      Alhamdulillah setakat ini anak akak dah boleh mengusainya sikit-sikit..

      Padam
    2. klu mcm ni utk mak2 pun boleh...boleh cari ni buku mcm ni harus ada dlm rumah

      Padam
  6. bagusnya, bijak & mudah faham jeeha ni. dulu popular kaedah mohkdar....yg kira tu, wa, ga....hafaz digit byk..dgn sekali pandang. hebat

    BalasPadam
  7. tak perlu bergantung pd kalkulator ...

    BalasPadam
  8. ehm baguih kan .. moga anak melayu lepas ni tidak dikatakan ketinggalan dalam matematik..

    BalasPadam
  9. wahhh... memang bagus buku ni Kak... boleh lah beli utk Pa'e bila sekolah nti....hehe

    BalasPadam
  10. alangkah bagus tahu teknik ni waktu sekolah dulu...hehe..

    akak...terima kasih banyak-banyak masih singgah ke blog nadiah yang berhabuk tu :p

    BalasPadam
  11. Anak okje pun tak hafal hafal sifir lagi ni CH....buku ni membantu ke CH?

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah hainom, setakat ni dorang dah dpt menghafal sifir dgn mudah hainom.. kena rajin praktik masa buat homework maths tu..

    BalasPadam
  13. perkongsian yg bagus ni kak. testimoni.

    BalasPadam
  14. dlu tau teknik kira guna sifir 7,8,9 je..yg lain xtau..dan tak ingat..hehehe

    BalasPadam
  15. mtk maaf nk tny kt mane nk dprkn buku ini..selain online

    BalasPadam
  16. terbaik perkongsian akak. nak kena ajar anak guna teknik ni la :)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)