Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 13 Mac 2014

ASAM PEDAS IKAN MERAH

Assalamualaikum kekawan ... semoga kita semua berada didalam rahmat Ilahi hendaknya.....

Dah hari ke 6 kita kehilangan MH370... masih belum berjumpa khabar berita.... menambah kerisauan didalam jiwa.... walaupun tiada keluarga yg terlibat tapi sebagai saudara seagama dan walaupun berlainan agama dan warna kulit tapi hati kita tetap gundah gulana mengenangnya kan....
Malam tadi setelah usai solat maghrib , berzikir dan berdoa... saya lihat Nabil masih lagi menadah tangan meneruskan doanya...
Setelah dia meraup ke mukanya doa tu ... saya tanya dia "apa yg Nabil doa tu"
Dia memandang muka saya dengan sayu " Nabil doa untuk kapal terbang MH370 tu, semoga semuanya selamat dan dijumpai kembali"
Allahu Akhbar... terharu saya mendengarnya... anak seusia 7 tahun mempunyai perasaan simpati... semoga doa anak kecil ini didengari oleh yang Maha Mengetahui dan Maha berkuasa..
ye setiap kali melihat berita di TV .... masih perkhabaran itu yg kita terima... masih belum dijumpai... jadi kita seharusnya terus berdoa dan berdoa .... Allah masih mahu kita terus merintih dan terus merintih memohon pertolongan...

#DoakanMH370#


Inilah dinner kami semalam .... dalam seminggu sekurang-kurangnya sekali saya memasak asam pedas .... dah kahwin dengan orang Melaka, kena mengikut seleranya... ehe :)
Kali ni saya masak asam pedas ikan merah, hari minggu tu saya beli ikan merah ni seekor, kepalanya dan sebahagian isinya saya dah buatkan sup... malam ni saya masak ekor dan isinya untuk asam pedas ini...

Resepinya macam biasa jer kekawan cuma tukar ikannya sahaja. Jom intai resepinya :)

RESEPI ASAM PEDAS IKAN MERAH













Bahannya :-
  • 3 bahagian  ikan merah( saya ambil ekor dan 2 isinya)
  • 3 helai daun limau purut
  • 5 sudu besar cili kering kisar
  • 4 Bendi
  • Sedikit daun kesum
  • 2 sudu kecil asam jawa dengan secawan air (saya guna adabi)
  • garam
  • 3 biji bawang merah*
  • 1/2 inci Halia*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 batang serai*
  • 2 biji buah keras*(*dikisar, hiris dulu bahan2 tu ye)
Caranya :-
  1. Panaskan minyak masak didalam periuk, kemudian tumiskan bahan kisar dan cili kisar hingga wangi.
  2. Kemudian masukan ikan, gaulkan mesra, lepas tu masukan jus asam jawa tu.
  3. Kacau sebati, kemudian masuk daun kesum, bendi dan bunga kantan. Tunggu sehingga bahan masak dan mendidih, rasa garamnya.
  4. Siap untuk dihidangkan bersama nasi putih panas

23 ulasan:

  1. Asam pedas melaka ke ni? Terima kasih tinggal resepi, nti boleh saya cuba.

    BalasPadam
  2. sedapnya asam pedas ikan merah...sedapnye..sedapnye..

    BalasPadam
  3. semoga termakbul doa Nabil, anak kecil yg belum berdosa.
    amin.
    sedapnya asam pedas ikan merah...sy suka

    BalasPadam
  4. sedapnyaaaa.....dah lama x wat asam pedas...

    BalasPadam
  5. baiknya Abg Nabil ni..InsyaAllah doa Nabil akan didengari...mmg sayu setiap hari bila tiada lg berita yg pasti ttg MH 370 tu kak...
    Dah lama tak makan asam pedas..peberet hubby sy ni...:)

    BalasPadam
  6. sedapnya ikan pedas ikan merah...

    BalasPadam
  7. SubhanaAllah..anak kecil yg baru berusia 7 tahun pn ada perasaan simpati mcm tu..semoga doa nabil dimakbulkan...
    mak niesa jarang masak asam pedas nih..hehe

    BalasPadam
  8. Sedapnya asam pedas ikan merah....

    BalasPadam
  9. sebak nyer sy bila Nabil pon mampu berfikir begitu...

    BalasPadam
  10. Pandainya Nabil.. dah ada sifat prihatin gitu

    Sedapnyaa tgk asam pedas tuh.. suka jugak makan asam pedas.. :)

    BalasPadam
  11. Sebak aku T..ko tulis Nabil bacakan doa tu..Apa yg disembunyikan NYA disebalik kejadian ni...Adakah ini ISYARAT NYA....KEMARAHAN NYA...takutnya kan T...

    Aku tak pernah masak asam pedas T..nak buat..aku sorang jer mkn...Minang 4 beranak kat umah tu makan kering2 jer..Sambal jering lajuuu jer dorang....

    BalasPadam
  12. Amin semoga doa adik nabil dan kita semua Allah makbulkan..

    sesuai beno ni akak mmg dok pikiaq nak masak apolah untuk dinner malam ni,asam pedas! kebetulan kat petiais ada ikan senangin tapi sayuq bendeh takdo eh!

    thank u akak..kongsi resipi asam pedas ikan merah ni :)

    BalasPadam
  13. Kepimpinan melalui teladan. Anak kecil pun kalau dah biasa nampak mak-ayah-kakak selalu tadah tangan berdoa dia tahu apa makna doa.

    Moga doa Nabil salah satu doa yg terangkat ye sayang. Amin...

    ps: semalam kakak pun masak asam pedas juga Yati tapi ikan pari.

    BalasPadam
  14. saya msk takde guna buah keras. Ni ada, mesti lebih sedap kan! saya gemar asam pedas jugak.

    BalasPadam
  15. Bagusnya Nabil. Semoga doa nabil dan semua yg mendoakan MH370 dimakbulkan Allah swt.. Amiin..

    ps: Saya kalau pergi Melaka wajib cari asam pedas..

    BalasPadam
  16. tengahari macam nie......singgah sini lapor pulak......tengok asam podeh tu.....

    BalasPadam
  17. maşaAllah sister leziz taam! :) selamlar Türkiye'den.

    BalasPadam
  18. Terharu dengar nabil pun pandai mendoakan tuk MH370 ...semoga Allah bg petunjuk...
    sedapnya asam pedas...tringin jugak nak buat nie..

    BalasPadam
  19. Semoga Allah memberi petunjuk buat mereka2 yang memberi bantuan mengesan pesawat yang hilang itu...
    Nyummy...cik pon suke makan ikan masak asam pedas..

    BalasPadam
  20. noe biasanya mmg failed buat masak asam pedas...nanti nak cuba rezepi yatie... apa2 pun semoga MG70 segera ditemui

    BalasPadam
  21. moga ada petunjuk MH370 nnt...bagusnya nabil doakan....apala agaknya beza kalau kita masukkan buah keras ni ye kak....lain ke rasanya..sebb tak pernah lagi masak guna buah keras ni..

    BalasPadam
  22. Semalam baru buat asam pedas tapi ikan Patin CH....tp tak de bendi pun....togel jer hehe

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)