Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 7 Mac 2014

CEKODOK PISANG aka Cucur Pisang .... GEBUSSS ....emm dapnya :)

Assalamualaikum kekawan... Alhamdulillah 
Salam Jumaat yg barakah :)


Sarapan apa pagi jumaat ni kekawan... saya sekeluarga bersarapan dengan cekodok pisang yg gebus gebas ni... tu pun tinggal 3 buah jer pisang saya ni.... mak angah kasi satu sisir... Dah en suami dan Nabil ni hantu pisang... habislah dua beranak ni belasah.. Nasib baik ada tiga buah tu boleh menunaikan permintaan kak Nabilah yang nak cekodok pisang . Nasib baik buahnya besar-besar juga jadi banyaklah dapat cekodok tu.. apalagi buat bekal kesekolah oleh budak tiga orang tu.. belum yg makan di rumah tu...

Memang mabeles gebusss nya kekawan cekodok pisang ni... saya ambil resepi ni dari blog My Kuali aka Kak Rose... dan kak rose pulak ambil dari Cik Mat Gebu.... hahaha macam bersanad pulak penerimaan resepi ni ye kekawan :)
Ikut resepi asal guna soda bicarbonat... oleh kerana saya tak suka rasa dan bau soda bicarbonat tu, saya tukar dengan Yis Mauripan.. hahaha dah start derhaka disitu :)
Alhamdulillah naik gebu juga cekodok pisang saya tu kekawan... ambil satu... nak satu lagi... pastu ambil lagi... adoii bila nak berhenti makan daaaa...

Jom intai resepi yg saya dah sedikit derhaka ni kekawan... pastu CP dari blog kak rose pulak tu... rajin betul ko yati oiii


CEKODOK PISANG GEBU
BAHAN-BAHANNYA :-)
8 biji pisang emas
3/4 camca teh soda bicarbonat ( saya ganti dengan 1 sudu teh Yis Mauripan)
1 camca besar gula perang @ 1/3 camca besar gula halus
1 cawan tepung gandum
 1/4 camca teh garam halus
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas pisang, lecek bersama gula, garam dan soda bikarbonate (yis mauripan )hingga hancur. Masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati. Perap 30 minit.
  2. Panaskan minyak pada tahap kepanasan sederhana. Basahkan hujung jari dalam air, jemput kan adunan tadi ke dalam minyak panas, pastikan jangan banyak2, mat buat dalam 10 biji macam tu, sebab ianya akan kembang. Tapi ini bergantung pasa saiz kuali yang anda gunakan.
  3. Goreng hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian cekodok. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel dan biar minyak terserap. Hidangkan bersama kopi atau teh...

20 ulasan:

  1. sodapnyaaaaaaa....smlm sy buat goreng pisang...pagi nie shuben request nak nasik lemak...satg nak kena up gak laa kat entry...hahahaha..

    BalasPadam
  2. kitapun suka cekodok pisang.. walau camnerpun kita suka gak cekodok mak kita yang buat...

    BalasPadam
  3. Perap dari pukul berapa tadi tu..siap boleh buat bekal ke sekolah lagi...nak tau tak, che mid ni penggeli pisang..kalau bab lenyek melenyek pisang aish memang tak lalu..jadi Che Mid blend je pisang tu utk buat cekodok.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Malam tadi saya dah melenyek pisang tu.... pukul 5 saya perap .. pukul 6 pulak menggoreng che mid ;)

      Padam
  4. memang gebuz kalau letak yis... buat cekodok tepung pun saya letak yis jugak hihi, tapi blend dulu telur, ikan bilis n bawang.

    BalasPadam
  5. sedap...tp kalau saya buat,tambah sikit air,nanti kulitnya jadi garing tp isinya tetap gebu..

    BalasPadam
  6. Lamanya tak makan cekodok pisang ni..aku suka cekodok pisang cicah sambal sardin cili api T....dapppppnyaaa....

    BalasPadam
  7. wahhh! memang nampak gebu cekodok pisang ni kak..lama tak makan..saya sarapan bihun sup hari ni...:)

    BalasPadam
  8. SB dtg jenguk dan mkn cekodok pisang CH..lalala..dah tak da tinggal..hehe

    BalasPadam
  9. Oh.. kakak baru tahu yati tak suka bikarbonat. Kakak tak kisah pulak. Dah biasa guna pun.. kalau buat roti baru kakak guna mauripan...

    BalasPadam
  10. Mmmm dapnya.. dah lama tak mkn cengkodok.. :D

    BalasPadam
  11. cekodok ni mmg tak pernah tolak anytime heee

    BalasPadam
  12. amboiii...dpt utk minum ptg sedap ni...

    BalasPadam
  13. sedap nie cekodokpisang..sy kalau ade pisang lebih dahnak selamat masuk tong..cepat2 buat cekodok..cuma tak tahan berminyak2 lah sket..

    BalasPadam
  14. minum dengan kopi o panas.. dapnye.. ;)

    BalasPadam
  15. yummmy!happy weekend sis.. :D

    BalasPadam
  16. jemput pisang ni mmg makanan favourite kami sekeluarga… nym nyum..

    BalasPadam
  17. Kalu bunda suka tambah sedikit hirisan bawang kecil...wangi..

    BalasPadam
  18. Nyum2 sedapnyaa cekodok pisang gebu tuh.. :)

    BalasPadam
  19. wahhh...buat cekodok pisang pun taruk bikarbonat...boleh cuba ni...

    cekodok tu mmg nampak gebus... :)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)