Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 11 Mac 2014

MASAK LEMAK SIPUT SEDUT..... chorttt choorrrtt sedapnya menyedut Nabil.... :)

Assalammualaikum kekawan.... moga sihat dan ceria :)

choorttt chorrtt sedapnya menyedut....
Boleh ke siaran ulangan hehe... astro pun selalu ulang tayang cerita yang sama di TV tu, saya pun ulang tayang entri saya ni.. gambar yg terbaru cuma gambar Nabil diatas yg gembira menyedut siput tu....

Pagi tu pergi pasar dengan kak jeeha... jalan-jalan disepanjang orang jual tempat ikan basah... lepas tu kak jeeha ternampaklah siput ni.

"Lama kita tak makan siput sedut kan mama?" kata jeeha pada saya

"Nak la tu ye... "jawab saya. Kak jeeha tersenyum simpul pandang saya..

"Okey la mama beli", jawab saya, sememangnya saya bercinta sungguh nak buang bahagian bawah siput tu, leceh, lama la duduk dalam bilik air tu memotong ekor dia... (ye ke ekor...?)

Siput sedut siap dimasak .^__^.
lepas dipotong ekornya

tengok tu... dah panjat nak keluar, nak jalan-jalan cari Nabil ehe :)

pada hal dah dipotong ekornya tu.. masih hidup lagi

Pastu kak jeeha nampak..."cepat mama, siput tu dah nak turun"
jerit kak jeeha hahha :D
Saya suka masak siput sedut ni dengan ubi keledek, nanti terasa manis keledek tu dikuahnya. Jom intai resepi yg mudah saya ni....

MASAK LEMAK SIPUT SEDUT










Bahan-bahan:-
500 gram siput sedut
300 grm santan
5 biji cili api (saya letak sikit sebab anak makan)*
1 biji cili merah*
3 biji bawang merah*
1/2 inci kunyit hidup*
3 biji keledek
1 tangkai serai
daun kunyit
garam

Cara-cara
1. Kisar bahan-bahan bertanda*
2. Masukan santan, keledek yang dipotong kecil dan siput kedalam periuk
3. Masak sehingga menggelegak dan keledek empok, masukan serai, daun kunyit, garam secukup rasa dan asam keping.
4. Setelah itu boleh dihidangkan.

Mari jemput makan... tengahari ni kita menyedut anak beranak :D


10 ulasan:

  1. Memang jenuh nak buang ekor dia Yati. Tapi tak buang tak boleh sedut keluar. Kadanga ada yg terlepas itu yg kena ketuk dgn anak lesung.

    Nabil ni buat auntie teringin tau... sengih buka main - sedaplah ye mama masak:)

    BalasPadam
  2. Memang tulah yg dibuat siput sedut kalau hidup lagi hehe...merayau rayau tak tentu hala... OKje pernah gak masak siput ni tp tak pernah masak ngan keledek!

    BalasPadam
  3. aduhhh....sedapppnya siput sedut...lama tak makan ni Kak..masak lemak tu lagi berliur nengok....hehe

    BalasPadam
  4. dah lama tak makan siput sedut ni.. kalau beli kena beli lebih sebab anak-anak suka sangat.. dulu dak Kakak panggil siput sedut tu siput mat rempit.. sekarang dak Adik pulak mengikut.. hehehe..

    BalasPadam
  5. sedapnyer...teringi rasanyer...tapi dah berapa hari tekak bunda sakit, dalam mulut pecah2... pedihhhh... huhu :(

    BalasPadam
  6. noe tak pernah makan siput sedut ni...mak pun tak pernah masak...bila dah kawin, MIL ada la masak siput sedut ni...nampak diaorg makan mcm sedap je...

    BalasPadam
  7. lama tak mkn..biasa je tu dik nabil sedut n mkn..kalau anak knor..lari masa potong lagi...knor aje suka mkn pelik ni..

    BalasPadam
  8. Aku cuba nak suka T..tp tak boleh...Satu Keluarga aku cuma 3 org jer yg mkn..Mak aku..Abg ipar aku..Laki aku..anak2 aku satu dua ekor boleh....Tgk org mkn aku kemain suka lagi...

    BalasPadam
  9. niesa suka siput sedut masak kicap...weeee...dh jarang mkn siput sedut sbb semput je nk menyedut..hahaha

    BalasPadam
  10. dah lama Sb tak menyedut siput ni..mmg sedap ni

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D