Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 19 Mei 2014

GORENG PUCUK PAKU PODEH.... emmmm berasap tapi sodapppp

Assalamualaikum kekawan.. petang yg ceria ye :)

Goreng pucuk paku ni saya masak masa hari ahad yg lepas, beli masa tengok di pasar tani shah alam tu, elok jer segar bugar.. selalu tengok dah layu tu yg tak kenan nak beli.. hari tu bila tengok segar terus beli 2 ikat, ye lah tengok 1 ikat tu sikit jer kan sekarang ni
..
Selalu saya gulai dengan udang.. hari tu en suami suruh goreng dengan sambal cili api.. dah dasar orang minang bak kata Eye-Nee mesti nak yg podeh gitew hehehe..
Tengahari tu sekali hadap jer saya suami isteri makan.. budak2 tu saya masak goreng sayur bayam dgn sotong.. itu lah sayur kegemaran mereka ..
Jom intai resepi yg mudah saya ni :)

RESEPI GORENG PUCUK PAKU

Bahannya :-
  • 2 ikat pucuk paku (siang dan bersihkan)
  • 2 biji cili merah*
  • 10 biji cili api*
  • 3 biji bawang merah*(*dikisar)
  • 1 genggam ikan bilis yg di tumbuk kasar
  • Garam
Carannya :-
  1. Panaskan minyak dalam kuali, goreng ikan bilis sebentar, angkat ketepikan.
  2. Goreng cili kisar hingga wangi, kemudian masukkan ikan bilis yg digoreng tadi bersama dengan pucuk paku, letak sedikit air, masukan garam.
  3. Kacau sehingga pucuk paku masak dan rasa garamnya. Jika sedap rasa, boleh diangkat.
  4. Siap untuk dihidang.


24 ulasan:

  1. salam kak...aduii! sedap betul tengok.. peberet ni.. sllu sy masak campur ikan bilis jer..:)

    BalasPadam
  2. Fav ever ni...memang sodap...

    BalasPadam
  3. Arghh! sodap nengok pucuk paku begini kak :D

    BalasPadam
  4. makan nasi boleh bertambah2 ni yatie....

    BalasPadam
  5. Adehhhh..feveret nieeee...

    BalasPadam
  6. Nyum2 ... Sodap nih, kompem pedas gila ...

    BalasPadam
  7. memang yang pedastu sedap.. tapi hati2 ok jangan sakit perutnyer..
    dulu boleh kata sayur2ni memang tak asing kat rumah ... emak akan masak sayur keliling rumah... sayur pucuk ubi, pucuk paku, sayur manis, petola, kangkung, terung... alahai dulu semuanyer tanam sendiri alangkah fresh...

    BalasPadam
  8. sedap nyer...

    kak...ada tips senang utk siang sayur ndak? sy geli dgn ulat, mmg x reti siang sayur hijau sampai skng...

    BalasPadam
  9. biasa pon saya goreng camni cuma tak lah pedas sangat..pijau mulut kang

    BalasPadam
  10. nyum nyum… lama tak makan pucuk paku… selalu MIL suka masak sayur ni…
    Hari tu member ada jumpa kat uni pokok mcm pucuk paku ni… tapi tak berani petik takut bukan pucuk paku… nanti tak pasal2 semua kena masuk spital, ekekkek

    BalasPadam
  11. Huhhh Ini peberet Minang aku kat umah tu T...goreng pulak ngan cili api...berasap-asap tolak tepi...air tak dicatu lagi dah kannnn...hahahah...sebaldi minum pun tak per...

    BalasPadam
  12. sedapnya menu akak..kena dgn selera nza.

    BalasPadam
  13. sayur feveret tun.. masak lemak sedap, goreng biasa pon sedap.. yg pasti, confirm licin kami hadap.

    BalasPadam
  14. Pucuk paku kalau goreng garing pun sodapp... :D

    BalasPadam
  15. 10 biji cili api yg tak tahan tu.....

    http://sabdapelangi.blogspot.com/2014/05/adamstory-teman-blogger-mrcupid-di.html

    BalasPadam
  16. Pucuk paku memang sedap, tapi kata orang banyak angin....

    BalasPadam
  17. Pucuk paku ni okje makan CH tp jarang jadi pilihan kalau okje beli sayur, entah kenapa

    BalasPadam
  18. sedapnyer...pucuk paku masak taucu pun sodap...

    BalasPadam
  19. Sedap tu. Mkb dgn nasi panas2 mmg neletop.

    BalasPadam
  20. niesa kalau bab sayur suka bila wat kerabu je..kalau nk mkn yg dimasak msti xmasuk..

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)