Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 20 Mei 2014

BUBUR JAGUNG LABU ... emmm dapnyaaa :)

 Assalamualaikum kekawan.. salam petang yg ceria :)

Petang ni nak cerita minum petang hari minggu yg lalu.. masa tu adik ipar ada singgah rumah .. kebetulan tengah masak bubur jagung lepas tu en suami suruh tambah labu dalamnya.. dah penggemar labu tegar kan.. sepatutnya saya masuk labu tu kemudian tapi dah termasuk awal jadi labu tu pun dah hampir hancur samakan.. 

Ini pun sebab tergoda kat pasar tani tu jual setongkol RM1.00 beli lah 5 tongkol besar-besar pulak tu.. Oleh kerana dah lama tak makan bubur jagung tu yg teringin.. Esok paginya budak tiga orang siap bawa bekal kesekolah lagi.. sebab suka sangat dengan jagung ni kan.. tak kiralah jagung rebus ke, bakar ke atau kuih jagung.. 


Jom intai resepi yg mudah sangat ni.. 

RESEPI BUBUR JAGUNG LABU

Bahannya :-

  • 5 tongkol jagung
  • Satu mangkuk santan kelapa 
  • 1/4 labu kuning
  • Segenggam biji sagu (rendam sekejap)
  • 2cawan gula (ikut manis yg disukai)
  • sedikit garam


Caranya
  1. Parut/Hiris jagung (seperti gambar diatas) sekarang ada jagung bungkus yang dah siap asing kan(tapi saya suka yang dihiris sendiri.. lemak rasanya)
  2. Masukan santan dan gula  dalam bekas corning ware(periuk)... kacau perlahan  hingga mendidih. Lepas tu letak garam secubit.. rasa lemak masin manisnya... 
  3. Jika jagung dah masak, masukan pula labu dan biji sagu yg direndam tadi. Bila labu dah empuk  boleh ditutup apinya.
  4. Siap utk dihidang.. sesuai dimakan semasa suam atau sejuk... keluar dari peti ais lagi terangkat hehe...

18 ulasan:

  1. TU DIA JAGUNG CAMPUR LABU MESTI LG PEKAT BUBUR TU.. KITA SUKA YG CAMPUR SAGU JER...

    BalasPadam
  2. mak aii..ptg2 cm ni mesti sedap mkn bubur jagung..

    BalasPadam
  3. wah...bergabung...mesti mantop ni

    BalasPadam
  4. harus mencuba ni..mcm sedap nmpknya..

    BalasPadam
  5. Sedap ni T..aku suka bubur jagung T..Sbb campur labu tu ker jd pekat T..aku suka yg kuah dia banyak...letak dlm peti Ais semalaman..esok baru makan..sorga T sorgaaaa...

    BalasPadam
  6. ialah yatie mcm sedap ...nmpk gayanya bnyk lah resepi2 yatie akan akak cuba bila anak2 balik cuti nanti.

    BalasPadam
  7. aduhaiii.. dah lame tak makan.. sedapnyee..

    BalasPadam
  8. saya suka bubur jagung..nyum2...posa tau arini

    BalasPadam
  9. hihi tak pernah makan yang ada labu lagi tapi memang laju kalau bubur jagung..
    oooonomnom.. dapnya.. saya posa jugak wakaka..

    BalasPadam
  10. adoi.. mampu telan liur ajelahh... omnomnom

    BalasPadam
  11. Sedap ni Yati. Mesti Nabil yg paling banyak makan:) - marah ni kalau dia tahu hihi..

    p/s: Kesiannya Yati ada yg tak tuntut barang ye.. (N3 bawah)
    Kakak sibuk sangat sejak-sejak ni nak bw macam tak menyempat aje..

    BalasPadam
  12. Mcm tau2 je..ptg ni saya nak msk bubur jagung labu sagu. Sagu dh rendam. Tapi labu blm potong lg ni.

    BalasPadam
  13. fav kita ni bubur jagung kak yatie.
    goreng buat cenkodok pn sedp jagung.

    BalasPadam
  14. oh tidak.. sedap nyer nampak..

    BalasPadam
  15. saya memang peminat bubur jagung yg tegar... makan berulang kali lagi tak habis

    BalasPadam
  16. kalau saya letak labu dalam bubur jagung, makan sorang ler nampaknya.. Anak2 mesti kuis letak tepi..

    BalasPadam
  17. Aduhai, ni yang tak tahan ni! Rasa macam nak makan bubur jagung aje malam nih...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)