Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 15 Mei 2014

ASAM PEDAS IKAN PARI POWER .....

Assalamualaikum kekawan.. salam ceria di petang hari :)

Selalu dah masak asam pedas ikan pari ni.. ingatkan dah tempek kat blog kecil saya ni.. bila tengok balik tak ada.. jadi saya tempekan yg dah lama saya draf ni.. 
Asam pedas ni memang pembuka selerakan kekawan.. bagi yg menggemarinya la kan.. saya ni pun dah jadi pebaret pulak asam pedas ni.. kali ni saya buat versi asam pedas melaka yg letak herba tu.. wangi jer dapur bau asam pedas ni.. melonjak-lonjak perut minta di isi... senang jer versi asam pedas saya ni kekawan.. jom kita intai resepi :)

RESEPI ASAM PEDAS IKAN PARI













Bahan-bahannya:
600 g ikan pari
1 batang serai, dititik
4-5 tangkai daun kesum 

2 tangkai bunga kantan
1½ sudu besar asam jawa } campur utk
400 ml air } air asam
300 g kacang bendi – dihiris pangkal
60 ml minyak
 garam secukup rasa


Bahan Kisar:
15-20 tangkai cili kering – direndam
1 cm kiub belacan, dibakar
½ sudu teh jintan manis } disangai & ditumbuk dulu
½ sudu teh jintan putih }

5 biji lada hitam - ditumbuk
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih


Cara membuat:
1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar dan serai hingga wangi dan terbit minyak.

2. Kemudian masukkan bendi supaya bendi tidak lembik nanti hendaklah kita tumis sekali
3. Masukkan air asam jawa dan ikan. Masukan daun kesum dan bunga kantan. Masak hingga mendidih.
4. Bubuh  garam . Kacau sekali-sekala.
5. Bila  ikan sudah masak, angkat dan hidangkan.
 

21 ulasan:

  1. Aduhai... mencium dari jauh bau asam pedas hari ni! Walaupun dah makan, bila disuakan menu, terasa laparlah semula ...

    BalasPadam
  2. sedapnya asam pedas yatie ni....akak belum pernah lagi masak asam pedas masuk kan jintan,....akak nak cuba lah nanti.

    BalasPadam
  3. salam kak... tq follow ila, ila follow back...byk resepi best dlm blig akak ni

    BalasPadam
  4. wow....asam pedas is one of my fav

    BalasPadam
  5. oooomak haaaaih lapaq dah terus akak ni haplod ikan pari pulak...
    ooonomnomnom.. den ni bukan boleh tngk mkanan..

    BalasPadam
  6. 1st time visit kat sini. bukak2 je entry resepi. terus nak terjah entry2 yg lain. suka sangat blog byk resepi mcm akak ni! hehehe :)

    BalasPadam
  7. lauk feveret nie..dah lame tak makan..

    BalasPadam
  8. noe klu buat asam pedas...mesti failed...nanti nk cuba resepi kak yatie ni..

    BalasPadam
  9. Ikan Pari...ermmm...menariikkk...suka ikan parii....

    BalasPadam
  10. dulu masakan ni feveret keluarga akak. tapi bila dah tinggal berdua dah jarang masak..

    BalasPadam
  11. Wow suka asam pedas.. TQ share resipi..

    BalasPadam
  12. tq share resepi kak.. suka makan asam pedas jugak.. heee.. nanti boleh cuba..

    tq sudi follow.. follow akak jugak.. :)

    BalasPadam
  13. sedap nye. haritu ada masak ngn my mother in law. sedap !

    salam singgah dr http://afasz.blogspot.com

    follow sini, kalau sudi follow sy k
    tq

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum.

    Kakcik tak pernah masak asam pedas pari, tapi ikan kembung atau tenggiri biasalah. :)

    BalasPadam
  15. saya dah lama tak makan ikan pari ni... cemana ek nak pilih ikan pari supaya bila masak takde bau hanyir.. fobia plak rasa nk makan huhu

    BalasPadam
  16. ish sedapnya..nnt nk try..apa maksud sangai tu

    BalasPadam
  17. Anak anak suka ikan pari ni CH...

    BalasPadam
  18. kalau bendi tu ganti dengan timun boleh tak?

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)