Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 7 Januari 2016

KEK BATIK MUDAH ... emmm dapnyaaa ;)

Salam petang yg ceria kekawan :)

Buat kek batik ni masa cuti sekolah hari itu.. masa tu Nabil ada orang jual kek batik.. adalah sepotong tu RM2.00 , bukan lah kedekut nak beli tapi tu lah duduk celah gigi jer kalau beli satu peket tu.. tak kan nak beli sampai sepuluh peket tu.. jom lah mama merajin kan diri wahai anak-anak mama tersayang.. ~__^

Maka projek petang tu saya adalah membuat kek batik.. resepi asalnya guna milo.. oleh kerana milo dah lama tak masuk dalam rumah saya ni.. maka saya gantilah dengan smart coco yg sangat sedap ini dan biskut marie keluaran agro mas ni.. saya ambil resepi dari Myresepi tu ..

Jom intai bahan-bahan yg mudah ini.. kalau mama ni tak rajin tak tahu lah kan :)

RESEPI KEK BATIK

Bahannya :-
- 2 cawan milo (saya gantikan smart coco)
- 2 sudu besar serbuk koko (saya tak letak sebab dah ada dlm smart coco tu)
- 1 tin susu pekat manis (saya letak 3/4 jer.. takut oooo potong kaki ^__^)
- 1 buku buttercup ( saya letak separuh jer nanti rasa butter jer)
- 1 peket biskut marie



Caranya :-
1. Cairkan butter dalam periuk dgn api sederhan, bila sudah cair masukan susu pekat, gaul sebati.
2. Lepas itu, masukan milo dan serbuk koko, kacau hingga sebati sehingga tidak ada ketul-ketul milo tu.
3. Lepas tu masukan biskut marie yg dipatah-patahkan. Masukan kedalam periuk, gaul hingga mesra coklat dan biskut.
4. Kemudian masuk dalam bekas yg telah dialaskan plastik agar mudah nak keluarkannya.
5. Tekan-tekan bagi padat dengan menggunakan sudu.
6. Bila dah padat simpan dalam petiais selama 4 jam atau semalaman.. (saya buat semalaman.. pagi esok baru potong)
7. Bila dah keras keluarkan kek batik tersebut, pastikan menggunakan pisau yg tajam supaya biskut tak pecah.
8. Kek batik siap utk dihidangkan..


Kata kena guna pisau yg tajam.. kena lah saya mengeluarkan pisau cantik saya ini ehe :)
Tajam ooo pisau seramik ni.. senang sungguh saya memotongnya.. tak adalah mengeluarkan tenaga bagai kakak sado tu hahaha..

Tadaaaaa.. tu dia ko.. jangan terliur pulak ye kekawan..
yang ni tinggalkan utk kak Nabilah.. mau dia nangis bila tahu mama buat kek batik tak tinggalkan untuk dia.. bukan boleh percaya Nabil dan Najeeha mesti cerita punya dengan kakak tinggal kat asrama tu..
Maka puas lah hati nabil dapat makan kek batik ni berulang-ulang kali.. saya potong siap-siap masukan dalam peti ais, bila nak makan dorang ambil jer dalam peti ais tu..
Sedap weyyy kekawan guna smart coco ni :)

16 ulasan:

  1. lama tk buat kek batik..kek paling mudah kn

    BalasPadam
  2. falsya kan kak sebenarnye plan nak kek batik nie last weekend tp terlupa..tgk entry akak baru teringat balik..hehe

    BalasPadam
  3. sedapnya kak...lama saya tak buat kek batik ni

    BalasPadam
  4. dulu2 masa takde cheesekut lg ini lah kek paling mudah buat... tak pyh nk bako2 bagai bahan pun mudah hehhehe...

    BalasPadam
  5. Yelh buat lgi berbaloi..
    Nmpk sdppp tu...knor pun cuti sek tdi ada juga bt..,adibah yg buat...sng sgttt..knnn

    BalasPadam
  6. Alahaiii.. terliur nih kak~
    Zura pon suka makan kek nih. tapi x suka nak buat. hahahaha

    BalasPadam
  7. kalau dibeli mahal sgt ni elok buat sendiri...

    BalasPadam
  8. paling sempoi nak buat kek batik ni kan CH, sedap pun sedap :)

    BalasPadam
  9. Dapat mak yang rajin macam CH ni memang tak berbaloilah nak beli kek batik sepeket RM2. Lebih baik suruh emak sendiri buat. Sampai jemu boleh makan ^_^

    Saya pun suka kek batik ni. Dulu-dulu rajinlah buat sebab rajin makan. Sekarang ni jaranglah buat, CH. Tahun baru ni saya nak merajinkan diri mencubalah. Harapnya menjadilah!

    BalasPadam
  10. Ayo ma...mcm teringin pulak nak buatlah....Benda senang gini kalau tak buat rugi wo. Tambah lagi yg tukang buat yg teringin hihi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampaknya esok jugak kena cari pisau seramik, kalau cenggini punya gaya hihi....

      Padam
  11. dap nyer.
    aida x pernah buat kek batik ni. anak2 kurang gemar.
    mr.asben suka. utk dia, aida beli aje la sejemput :)

    aida ada gak pisau bunga ros.
    but bukan seramik, salut je seramik, dlm nyer besi biasa.
    seramik nyer mahal!

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)