Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 8 Januari 2016

Puas Dapat Makan CEMPEDAK, Goreng Pulak Ala-Ala HOTEL Gitu RANGUP.. ~__^

Salam petang yg ceria kekawan :)

Masa pagi sabtu tu sebelum pergi kenduri kahwin tu.. adalah kawan sekolah wasap kat Group Ladies tu.. Jamilah taukeh nya.. Siapa nak  oder cempedak madu .. 3 kilo RM25.00. Tengok siap dah kupas dan dimasukkan kedalam tu .. Ok lah bagi saya harga tu.. dah tentu kita dapat yg elokkan..

Petang balik dari kenduri tu saya singgah rumah Jamilah tu.. saya ambil sekali 3 bekas kerana nak bawa balik kuang sekali kan.. Sampai rumah Jamilah banyak sungguh cempedak kat rumahnya.. tanya kat dia ko jual sebijik ni berapa Milah.. Tak nak lah Ti.. aku tak jual sebiji-biji katanya takut nanti busuk atau pun isi dalamnya hanya ada 7-8 ulas jer.. sian org yg membelinya.. Ini lah ikhlasnya orang meniagakan fikir semua masalah tu akan dihadapi oleh pelanggannya.. semoga murah rezeki Jamilah sekeluarga.. rupanya hubby dia ada kebun cempedak madu ni.. jadi ambil di kebun tu lah.. kebanyakan dia jual siap yg dah kupas tu..

Satu bekas saya bagi Kak andak.. sampai rumah emak tu dia dah suruh anaknya goreng.. perghhh memang manis kekawan.. isi pun besar-besar. Satu bekas lagi saya bagi Kak Lang saya dan satu lagi saya bawa balik Shah Alam, sebab nya kami sekeluarga hantu cempedak, budak2 tu boleh makan mentah sahaja.

Petang ahad tu sebelum Nabilah balik madrasah saya goreng cempedak tu.. ikut resepi rangup ala hotel tu dia punya tepung, krap krup makannya. Nabil paling suka sekali..

CEMPEDAK GORENG RANGUP (RESEPI HOTEL)

2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
5 sudu besar santan (santan kotak)

1/2 sudu besar baking powder (jenama Royal)
1/2 sudu besar garam
1/2 sudu kecil serbuk kunyit (pewarna)
1 biji telur

air secukupnya
2 sudu besar marjerin - dipanaskan hingga cair dan disejukkan.

CARA PENYEDIAAN
1. Satukan semua bahan kecuali air dan marjerin cair.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan agak pekat - adun guna tangan bkn sudu.
3. Masukkan marjerin cair juga gaul dengan tangan.
4. celup cempedak dan goreng dalam minyak yang panas.


16 ulasan:

  1. Aduhai, CH! Saya ni pun hantu cempedak tau. Pantang nampak memang nak makan sesaja apatahlagi kalau orang beri percuma ^_^ Ni nak tanya, kawan CH ni memang jual cempedak macam ni ke? Kalau ya, bagilah contact, nak jugalah saya beli!

    BalasPadam
  2. murahnya kak udahla buah saja takde kulit ke apa... rm25 utk 3 kilo kira murah sgt lah tu... mmg betul kalu beli sebijik tuh kadang harap mahal n berat tp isinya tak sampai 10 ulas... mmg jujur betul kwn akak nih menjual

    BalasPadam
  3. Dah musim chempedak ya yatie...Kakak suka juga yang goreng ,kalau makan gitu je seret.Tapi abang ni tak makan cempedak ,kalau kakak teringin beli yg dh goreng je.
    Bagusnya kawan yatie,..betullah kalau beli sebiji belum tentu elok dalamnya.
    Tapi kalau orang banjar memang cari kulit chempedak & nangka ni buat mandai...sedap.

    BalasPadam
  4. UNTUNG MEMBELINYA TU DH TAU ELOK BUAH YG DIJUAL...KALAU YG DLM KULIT HARGANYA MAHAL TAPI KUALITI ISINYA NTAH GIMANA

    BalasPadam
  5. Baiknya hati dia,patut melimpah buah cempedaknya..
    Setuju cara dia berniaga tu...


    Kita nak juga.....bykkkkknyaa..

    BalasPadam
  6. Sedapnya yatie. Kak Zai satu keluarga suka cempedak makan mentah pun sedap.

    Bagus kalau semua orang berniaga macam kawan yatie.

    BalasPadam
  7. sedapnya...memang wangi satu rumah dengan bau cempedak..sedapnya..

    BalasPadam
  8. Faveret jugak ni.....dapat kita bayangkan hang anak beranak berkrup krap krup krap makan cempedak CH hihi...

    Agaknya tengah musim kot sekarang. Tengok gerai kat depan rumah ni pun bukan main bersusun lagi cempedaknya. Tgh musim kot ek....

    Meniaga mcm tulah baru betul betul ikhlas. Semata mata isi. Mmg berbaloi sangat tu.

    BalasPadam
  9. Nmpak gemuk2 cempedaknye yatie..alhmdulillh murah rezeki kawan tu kn..org niaga mmg gitulh..kkdg x byk untung..tp rezeki brpnjangan..

    BalasPadam
  10. Nmpak gemuk2 cempedaknye yatie..alhmdulillh murah rezeki kawan tu kn..org niaga mmg gitulh..kkdg x byk untung..tp rezeki brpnjangan..

    BalasPadam
  11. Alhamdullilah, semuga bertambah murah rezeki yang berjual tu... pernah beli sebiji 10 hengget isi cuma ada 9 biji cenonet, nk goreng pun rasa tak berbaloi..

    BalasPadam
  12. tertelan2 ailio tengok gambo cempedak...kat tempat saya tak musim la kak...pastu tak penah lagi beli yg dah siap kupas camni...berbaloi2 sungguh...nampak sangat kawan akak tu prihatin kan...moga bertambah murah lagi rezeki dia lepas ni...saya pon paling suka cempedak goreng kalau makan mentah camtu je rase cam tak puas...

    BalasPadam
  13. Bagusnya jual macam tu kan. Sedapnya cempedak goreng. Tapi kalau mentah saya boleh ratah camtu je boleh hadap sebiji habis.

    BalasPadam
  14. sedap nyer !!!
    cempedak madu... msti harum aje bau nyer :)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)