Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 14 Januari 2016

SUP BEBOLA SAYUR... Slurppp menghirup kuah.. ~__^

Salam petang yg ceria kekawan.. :)

Sekarang ni musim panaskan kekawan.. kalau selalu minum air 1 liter sekarang ke 2 liter.. saya boleh lagi.. anak2 tu yg hendak dipujuk minum air.. bila ambil mereka dari sekolah mesti mereka tunjukan botol air.. kalau tak habis saya suruh mereka habiskan masa tu juga.. nampak sangat mamanya garangkan..
Saya sendiri doktor saran kan minumkan 3 liter sehari sebab sakit saya ini membuatkan badan saya panas2, kalau duduk dlm aircond pun akan mengeringkan air dalam badan juga..
Hehehe lari tajuk pulak.. Saya buat sup bebola sayur di dah lama kot.. tengok ada tersimpan dalam draft.. jomlah kita mucul kan diri.. Musim panas ni eloklah kita makan makanan yg berkuah dan tak pedas..

Mujur budak2 ni suka.. nasi nya sikit .. sup bebola sayur ni banyak dihirup nya.. pastu nak buat punya lah senang.. bak kata Hainom Okjer... ala pejam mata jer tu CH hahaha.. sonang bonar :)

RESEPI SUP BEBOLA SAYUR

Bahannya :-
  • 1 peket bebola sayur Muslim (tak tahulah kat tempat kekawan ada jenama ni)
  • 1 ulas bawang putih dihiris
  • sedikit isi ayam
  • 1 kiub stok ayam
  • garam secukup rasa
  • daun sup dan bawang.
Caranya :-
  1. Tumis sedikit bawang putih dengan minyak zaitun, apabila dah kekuningan masukan air dan isi ayam.
  2. Kemudian bila dah mendidih masukan bebola sayur dan stok ayam tu. Kacau mesra.
  3. Kemudian perasakan garamnya dan akhir sekali masuk kan hirisan daun sup dan bawang.
  4. Siap dihidang :)


10 ulasan:

  1. betul kak...cuace panas ni mmg terase...balik keje petang tu...sejuk2 keluar dari ekon opis pastu panas terik, rase bisa gak badan...mule laa balik tu rase lembik ajek ....

    sedap lauk ni kak...budka2 suke nie....leh bertambah2 dibuatnyer makan fishball nieh....tapi tu laa nak cari yg betul2 produk muslim agak terhad jugak...

    BalasPadam
  2. alamak tiba-tiba rasa kepingin pulak... akakkkk ini sangat droolinggg....

    BalasPadam
  3. sedapnya sup ni. mana nak dpt bebola sayur ni

    BalasPadam
  4. Kakak suka resepi sup2 ni yatie sebab kat rumah kakak ni kurang makan makanan bersantan .
    Kalau ada bebola sayur jenama ni kakak nak beli lah mudah nak buat sup.Kalau yatie nk tau kiew tiau sup resepi yatie dulu sampai ni anak2 kakak rak pernah jemu.

    BalasPadam
  5. Hahaha! Betul tu, CH. Yang ini saya malas nak save resepilah. Saya dah mahir sebabnya anak kecil saya tu suka sup bebola macam ni - tolak sayurlah ^_^

    BalasPadam
  6. Makan sup ni kena banjir baru sedap kan CH...letak sambal kicap lagi sedap CH

    BalasPadam
  7. kami anak beranak mmg hantu sup kak..tak kisah la apa pun jenis sup...boleh buat kami makan bertambah...nampak pulak sup akak ni...terus rasa nak balik buat jugak...hehe...

    BalasPadam
  8. Musim2 panas camni dapat lauk sup panas2 pastu lawankan pulak dengan sambal ketuk pedas2...fuhhhh...lepas makan tak payah pakse kompom minum air segayung terus sebab pedas...kikiki

    BalasPadam
  9. Pak hji kaknoor mmg suka habis ni dgn sup mcm ni yatie, tpi biasalah kaknoor suka yg kering2 tk suka yg berayaq, sebagai isteri vs tukang masak mmg selalu buat mcm ni utk pelanggan yg suka dlm rumah walaupun kita trpaksa msak lauk lain utk diri sendiri hehe

    BalasPadam
  10. mmg mudah kan kak... sedap pun sedap...
    kalau sup yg lite2 nih bila dh boh daun sup otomatik rasa dia mcm segar je...
    aroma daun sup tuh yg best....
    ratah mcm tu je pun dh sedap...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)