Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 25 Mac 2016

RESEPI SOTONG GORENG TEPUNG RANGUP step by step...

   Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya.
Masak sotong goreng tepung ni pun masa cuti sekolah tempohari. Anak2 nak makan sotong goreng tepung macam kat restoran. Jumpa resepi yg mabeles ini. "Rangup diluar lembut didalam" sotong dia tak liat.. lembut jer masa menggigit sotong tu dan tepungnya rangup krap krup kruk memakannya..

Saya ambil resepi ni dari Dapur Bonda nanti saya share link. Saya olah sikit mengikut selera kami anak beranak. 
Jom intai resepinya yg sedap ini.

RESEPI SOTONG GORENG TEPUNG
Bahannya :-
- 1 kg sotong sederhana besar(potong bulat2 dan toskan airnya hingga kering)
- 1cawan tepung gandum.
- 1/2 cawan tepung jagung.
- 1/4 cawan tepung beras.
- 1sudu teh serbuk kunyit.
- 1 sudu teh garam halus.
- 1 sudu teh serbuk lada putih.
- 1 sudu teh serbuk lada hitam.
- 1 biji telur
- Minyak utk menggoreng.

1. Campurkan tepung gandum, tepung jagung,tepung beras,serbuk kunyit,garam dan lada putih serta lada hitam dalam mangkuk. Gaul sehingga tepung semua mesra dgn bahan2 tu.

2. Kemudian tepung yg dicampur bahan tadi bahagi dua, kemudian pecahkan telur dan gaul sehingga telur mesra dgn tepung. Masa ni nampak tepung macam doh, jangan ditambah air tau,tak apa nanti bila dimasukan sotong, air sotong akan keluar dan ia seperti gambar diatas. Sebelum tu garamkan dulu sotong bersama sedikit lada sulah, barulah digaul sotong tu dgn tepung tadi.

3. Panaskan minyak yg banyak supaya tenggelam sotong masa digoreng. Masa panaskan minyak ni pastikan minyak betul2 panas sewaktu menggoreng nanti.

4. Celup sotong ke dalam tepung lebihan tadi. Gaul sepotong-sepotong jarak-jarak, jangan digaul sekali banyak(seperti gambar)

5. Masukkan sotong yg telah dicelup tepung , satu-satu dan jarakkan supaya tidak melekat. Guna api yg sederhana masa menggoreng supaya  sotong tidak meletop masa menggoreng.

6. Apabila dah kekuningan serta masak, angkat dan toskan dalam penapis seperti gambar, jangan toskan dalam tisu nanti lemau.

7. Kemudian alihkan pula sotong yg dari tapisan ke pinggan kaca yang lain. Ulang langkah 4 hingga 7 sehingga sotong habis digoreng.

Memang puas lah anak beranak makan sotong 1 kg tu hahaha.. cicah pulak dgn sos cili tu.. jadi malam tu salah satu lauk dinner kami. Dalam masa menggoreng tu pun satu-satu sotong yg ditos dalam tapisan tu hilang dimakan oleh mereka. Saya biarkan ajer sebab lagi sedap makan panas2 tu kan. ;)

P/s keputusan darah utk tyroid saya pada hari rabu tu alhamdulillah, semuanya kembali normal dan berat badan bertambah 2kg hihihi.
Tapi pada ptg hari tu malang tidak berbau buat saya.. kaki saya tersadung dan saya terhantuk dibucu kebinet dibawah rahang. Aduh sakit bukan main.. saya ambil air batu konon nak tuamkan sekali tengok darah menitik-nitik, saya ambil air batu dan balut dgn tuala dan tekap ditempat berdarah tu supaya darah berhenti. Tunggu en suami balik hantar ke klinik. Doktor kata koyak sebesar 1.5cm. Doktor suruh refer hospital utk xray takut rahang berkalih. Esoknya pergi DEMC utk xray. Alhamdulillah tiada yg serius, cuma muka jer bengkak. InshaAllah doktor kata nanti boleh susut dlm 2 3 hari.. kalau tak susut dtg balik hospital.

19 ulasan:

  1. Sedapnya yatie ,sotong goreng tepung ,akak dah save resepi ni...selalu dah buat juga tapi guna resepi sendiri ,macam tak rangup je...anak2 suka ni tapi tang meletup2 tu yang tak tahan.Buat masa ni akak belum makan lagi sotong ,udang dan seangkatan dgn nya.
    Kesian nya yatie....harap akan cepat sembuh .Apapun alhamdulillah result tyroid yatie dah normal.

    BalasPadam
  2. Allahurobbi... dah sedap-sedap makan hidang buat keluarga ada pulak ujian diberi Yati. Harap-harap tak seriouslah. Kadang yg kita tak sangka terjadi macam inilah. Ujian tanda Allah nampak kita Yati. Buat diri kita semakin dekat denganNya.

    BalasPadam
  3. wajib save nih resep i akak.... sgt menggoda tgk sutun grg tuh

    moga akak cpt sembuh yek, dugaan dtg tanpa di duga

    BalasPadam
  4. sedap kak..ratah camtu sedap..
    semoga kak yatie cepat sembuh ye

    BalasPadam
  5. Nyam2 my peberet ni sotong goreng tepung.. cicah plak ngan sos thai perghhh tak sedar da abes.. kena lak rangup kan :)

    Apapun mudah2an cepat sembuh ye.. saya lak rasa ngilu bila baca..

    BalasPadam
  6. sedapnya laaaa...
    singgah pagi♥

    BalasPadam
  7. sedapnye cam terasa2 kat tekak...saya selalu fail kalau goreng sotong tepung camni...selalunye sotong jadi bogel sebab tepung mesti tertanggal...menci...sejak tu selalu makan katluar je...macam malam tadi teringin jugak laju2 pi kedai makan feberet...last sekali anak beranak nangis dalam kete...sebab kedai tutuppppp...hukhukhuk...nanti saya try resepi akak ni mana tau sukses kan... :)

    BalasPadam
  8. Allahuakbar T...mcm mana boleh tersadung sampai mcm tu sekali..Ujian Allah T...sabar yer...

    BalasPadam
  9. sedapnya sotong goreng tepung
    baru tahu tip taknak bg sotong lemau, tq kak

    moga2 bengkak rahang akak tu dh surut hari ni..

    BalasPadam
  10. Kalau masak sotong goreng ni... sedap ratah-ratah je. Macam mane boleh tersadung Yati... harap-harap hari ni bengkaknya dah mula surut.

    BalasPadam
  11. Boleh ikut resepi ni..sbbb tgok jer tpi tk buat2,ini kli knor nk buat yati....mesti bdk2 suka dakk

    BalasPadam
  12. wahhhhh.. feberet zura nih.
    alahaiiii.. kecur ailio. hahahaha
    sedap nih makan panas2 cicah sos.

    BalasPadam
  13. Alahai kesiannya hang CH.... camnelah boleh tersadung tu. Tapi yelah kekadang kita ni jalan pandang depan manalah nampak ada benda kat kaki tu ek...

    Serun dengar cite hang CH bila hang kata darah menitik nitik tu....

    Ohhh...giyu gayanya sotong jadi rangup rupanya. Yelah yg selalu buatnya gaul sekali jer tak de nak digolekkan lagi kat sotong cenggitu.

    BalasPadam
  14. perghh memang sedap makan panas-panas, yang siksanya cik sutun ni suka meletop2 adoi... ALhamdulillah CH keputusan kesihatan yang baik, sakitnya rahang tu, semoga dipermudahkanNya segala urusan CH, amiin :)

    BalasPadam
  15. asal datang jer..mesti jamu mata..sedapnya..sura tak pernah buat sendiri goreng sotong ni..tahu makan kat kedai jer..hihi..
    kesiannya CH..semoga cepat sembuh..

    BalasPadam
  16. Tepung bahagi dua tu macam mana ye ? Sy tk brapa faham ? Asingkan ke tepung tu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tepung yg pertama tu.. selepas dicampur semua bahan.. bahagikan 2. 1 bahagian campur dgn telur, lepas tu uli.. yg 1 bahagian tu untuk digaul di sotong selepas diperap dgn tepung yg diuli telur tu.

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)